دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از وزیر خارجه آمریکا دعوت کرده‌اند تا دوشنبه هفته آینده (چهارم اسفندماه) در ویدئوکنفرانس وزرای خارجه این اتحادیه برای بحث درباره ایران شرکت کند.

دعوت اتحادیه اروپا از وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه تحلیلی «پالتیکو» گزارش کرد که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دعوت کرده‌اند تا روز دوشنبه هفته آینده (22 فوریه، چهارم اسفندماه) در ویدئوکنفرانس با وزرای امور خارجه این اتحادیه در خصوص موضوع ایران، روسیه، چین و ترکیه شرکت کند.

طبق این گزارش، واشنگتن هنوز در خصوص احتمال مشارکت وزیر خارجه ایالات متحده در این ویدئوکنفرانس اظهارنظر نکرده است اما در صورتیکه مشارکت وی تأیید شود، این اولین گفت‌وگوی وی با همتایان اروپایی خود از ۲۷ کشور خواهد بود.

سه دیپلمات اتحادیه اروپا با اعلام این خبر به پالتیکو اعلام کردند که چین، روسیه، ایران و ترکیه در دستورکار این نشست مجازی قرار دارد.

طبق گزارش پالتیکو، تاکنون وزارت خارجه ایالات متحده و بخش امور خارجی اتحادیه اروپا به درخواست این وبگاه تحلیلی برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده‌اند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرده و در نشست مجازی روز جمعه هفته جاری (اول اسفندماه) رهبران گروه هفت (G7) حضور یابد.

دولت بایدن از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست کرده است تا بعنوان همپیمانان ایالات متحده در خصوص چندین پرونده بین‌المللی مهم از جمله مسائل ژئواستراتژیک و روابط اقتصادی با چین همکاری کنند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

ویدئوکنفرانس کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص طیفی از مسائل از جمله ایران در حالی برگزار می‌شود که علیرغم تمایل دولت بایدن برای بازگشت به برجام، مقام‌های دولت وی برای ایران شرط‌گذاری کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایرا نیز تأکید کرده است که واشنگتن عضو برجام نیست و حق شرط‌گذاری برای ایران را ندارد و اگر سیاست بازگشت به برجام را در نظر دارد، باید گام اول را بردارد و تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را لغو کرده بو پایبندی کامل به تعهدات برجامی خود بازگردد.

از طرف دیگر، مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای اعلام کرده است اگر تا ضرب‌الاجل ۲۳ فوریه (پنجم اسفندماه)، تحریم‌های ایران لغو نشود، تهران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

با اینحال، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با تکرار مواضع قبلی واشنگتن درباره بازگشت ایران به برجام مدعی شد که هم اکنون مسیر دیپلماسی باز بوده و صرف از سرگیری برجام دیگر کافی نیست.