سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیانیه داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

“ند پرایس” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانه ای نوشت:ایالات متحده آمریکا دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه_اروپا برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران و بحث در خصوص یافتن مسیر دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران را می‌پذیرد.

مقام ارشد آمریکا: نشانه‌ای از موافقت ایران با نشست مشترک نداریم

یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه هنوز نشانه‌ای از موافقت ایران برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام با حضور این کشور دریافت نکرده‌اند و گفت در صورت موافقت، این نشست در سطح مدیران سیاسی خواهد بود.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت خارجه آمریکا، دو مقام این وزارت خانه روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس تلفنی این مطلب را مطرح کردند.

یکی از این مقام‌ها در پاسخ به این سوال که آیا شما نشانه‌ای از موافقت ایران برای برگزاری نشست مشترک دارید و آیا تا کنون رایزنی غیررسمی با آنها داشته‌اید، اظهار کرد: ما به طور گسترده با همه طرف‌ها مشورت کردیم اما به این سمت نمی‌رویم بکه بگوییم دقیقا با چه کسانی صحبت کرده‌ایم.

وی افزود: در مورد اینکه آیا ایران با این جلسه موافقت می‌کند، نشانه‌ای نداریم؛ اگر آنها به معنای واقعی بگویند که آماده هستند گام‌هایشان را معکوس سازند اگر ایالات متحده هم به پایبندی به تعهداتش باز گردد، دشوار است که ببینیم چگونه بدون نشست می‌توان این کار را انجام داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: اینکه آنها تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند، به خود آنها بستگی خواهد داشت ، اما من فکر می‌کنم این اتفاق نخواهد افتاد به این سادگی که یک طرف به دیگری بگوید چه کاری انجام دهد. این اتفاق اگر ما با هم بنشینیم، می‌افتد.

وی من فکر می کنم ما تنها نیستیم و سه کشور اروپایی نیز همین احساس را دارند ، اگر آنها (ایران) نه تنها برجام بلکه نوعی از ساختار رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را با کاهش توانایی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که می‌دانند آنها چه کاری انجام می‌دهند، فرسایش دهند، یک مرحله خطرناک است.

وی اضافه کرد: در روزهای آینده خواهیم فهمید که آیا آنها آمادگی حضور در جلسه ای را دارند که اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد یا خیر و البته، امید ما این است که آنها این کار را بکنند، اما ما فقط باید صبر کنیم و ببینیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به جدول زمانی، مکان و چگونگی آن هم گفت: این به اتحادیه اروپا بستگی دارد. تمام آنچه که امروز دیده‌ایم نشانگر این است که اتحادیه اروپا فکر می‌کند شرایط برای دعوت طرف‌ها به گفت‌وگو آماده است اما در سطح وزرا نیست بلکه در سطح مدیران سیاسی و حضور نماینده ویژه در امور ایران برگزار خواهد شد.

وی آمادگی برای شرکت در نشستی که اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد را قدم نخست توصیف کرد که به خودی خود دستیابی به موفقیت نیست و گفت:هرچند که نخستین جلسه هم ممکن است یک موفقیت بزرگ باشد. من فکر می‌کنم رئیس جمهوری بایدن مشتاق یا در تلاش برای برداشتن گام‌های یک جانبه نبود و سعی داشت مانع ایران در انجام کارهایی شود که نباید در نخستین گام انجام دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: بنابراین اینها گام‌هایی است که ما برداشتیم زیرا احساس کردیم که گام‌های درستی برای از سرگیری دیپلماسی هستند. من می‌دانم که رئیس جمهوری بایدن فکر نمی‌کند که ایالات متحده باید به گام ساده‌ای- به عنوان بلیط ورود، برای بازگشت به میز با ایران بردارد. بازگشت به جدول جایی است که ما همه این موارد را مورد بحث قرار خواهیم داد، از جمله مواردی که ما و سه کشور اروپایی از ایران خواسته‌ایم آن را معکوس کند.

وی ادامه داد:  همانطور که می‌دانیم، ایران چندین درخواست در مورد ایالات متحده و تحریم‌های آن ارائه داده است. بنابراین ما نمی‌خواهیم یک طرفه آن را حل کنیم. ما نمی‌خواهیم این موارد را در خلا حل کنیم. ما نمی‌خواهیم با فرض اینکه یک طرف به تنهایی گام برمی‌دارد، آن را حل کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تاکید براینکه هیچ چیزی از پیش تعیین شده نیست، اضافه کرد: اینطور نیست  که به نوعی از پیش تعیین شده باشد. این شامل گردهمایی و گفت‌وگو در این موارد است، به همین دلیل دعوت اتحادیه اروپا مهم است و به همین دلیل ما گفتیم اگر اتحادیه اروپا بتواند چنین جلسه‌ای را ترتیب دهد، آماده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها این انتظار و تمایل را دارند که ایالات متحده این اقدامات را پیش از هر جلسه‌ای انجام دهد، نوعی پیش شرط یا پیش پرداخت. من فکر می‌کنم نظر رئیس جمهور ی و وزیر خارجه این است که ما آماده صحبت در مورد همه اینها هستیم، اما بیایید در مورد آنها صحبت کنیم تا با هم کار کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: باید ببینیم برای بازگشت به نقطه‌ای که هر دو از آن پیروی می کنیم، چه کارهایی باید انجام دهیم و آنها چه کاری باید انجام دهند. از این نظر هیچ چیز از روی میز دور نیست. این چه چیزی است که باعث همراهی با سایر اعضای ۱ + ۵ شده است.

روسیه و چین

یکی از خبرنگاران پرسید: آیا روسیه و چین در اینجا نقش مثبتی دارند؟ رایزنی‌های شما با آنها چگونه بوده است؟ 

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: روسیه و چین می گویند که می‌خواهند ببینند ایران و آمریکا دوباره به انطباق کامل برگردند. آنها گفته‌اند دیدگاه کلی آنها مثبت بوده است. من فکر می کنم اینکه آیا طرفین می توانند گام‌های سازنده‌ای بردارند نسبت به پرداختن به آنچه که در گذشته رخ داده است، موثرتر است.

وی افزود: آنها موضعی را اتخاذ کرده‌اند که می‌خواستند ایالات متحده چند قدم از قبل بردارد و ما به آنها گفته‌ایم که نیازی نیست که ایالات متحده به سادگی برای بازگشت به میز گام بردارد. پس از بازگشت به میز، همه این موضوعات برای بحث و گفت‌وگو خواهند بود.

این مقام وزارت ارشد دولت بایدن افزود: بنابراین در گذشته، روسیه و چین در جریان مذاکرات برجام نقشی سازنده داشتند زیرا آنها علاقه‌ای به دیدن سلاح هسته‌ای ایران و درگیریدر منطقه نداشتند. انتظار می رود که همان علایق، همچنان موجود باشد و با وجود اختلافات جدی دیگری که ممکن است در پرونده های دیگر با آنها داشته باشیم، در این مورد می توانیم همکاری کنیم

دیپلماسی در قالب ۲۲۳۱

یکی از خبرنگاران پرسید هنگامی که دولت ترامپ به مکانیسم ماشه را کشید، بقیه جهان گفتند این کار نشده است. آیا تصمیم امروز برای پس گرفتن آن نامه و همچنین رفع محدودیت تردد (سه مایل) از دیپلمات‌ها، تاثیر عملی دارد؟

این مقام وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: بله در مورد محدودیت‌های سفر، ایده این است که برای برداشتن موانع غیر ضروری دیپلماسی گام برداریم. این محدودیت های اضافی سفر را برطرف می کند و آنها را همچون چندین نمایندگی دیگر  سازمان ملل قرار می‌دهد.

محدودیت تردد ۲۵ مالی دیپلمات‌های ایران و چند کشور دیگر همچنان تداوم خواهد داشت.

وی درباره مکانیسم ماشه هم گفت: مکانیسم ماشه برای اطمینان از اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام طراحی شده است. هیچ عضو شورای امنیت با این اقدام(دولت ترامپ) موافقت نکرده است و باعث انزوا و تضعیف توانایی ما در شورای امنیت برای توجه به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران شد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه امتیاز دادن به ایران با توجه به رفتار مخرب آن، پاداش محسوب می‌شود، گفت: گفت‌وگو با ایران برای ایران جایزه ندارد. نتایج چهار سال صحبت نکردن با ایران را مشاهده کردیم. از بین بردن موانع غیر ضروری با دیپلماسی نیز پاداش به ایران نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: بنابراین، با وارونه‌سازی این موضع، ما را در جایگاه خوبی با متحدان و شرکای خود قرار می‌دهد و توانایی ما را برای درگیر کردن سایر اعضای شورای امنیت در مورد ایران تقویت می‌کند. در قالب ۲۲۳۱ تلاش می‌کنیم تا دیپلماسی را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه عقل سلیم به ما امکان می‌دهد از شورای امنیت سازمان ملل برای حل برنامه هسته‌ای ایران استفاده کنیم، ادامه داد: بنابراین، این اقدام در مورد بازگشت به دیپلماسی است، همچنین اطمینان حاصل خواهیم کرد که می‌توانیم به طور موثر در سیستم سازمان ملل کار کنیم.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: وقتی ما  ۱۴ رای مخالف به ۱ رای موافق به دست می‌آوریم، کار کردن در شورای امنیت برای ما بسیار سخت است. این باعث می‌شود ما به موقعیتی برگردیم که بتوانیم در آن چارچوب کار کنیم و به ویژه با نزدیکترین متحدان خود در جهت رفع نگرانی‌هایمان با ایران همکاری کنیم.

وزیران سه کشور اروپایی عضو برجام روز پنج‌شنبه در تماس ویدئویی با همتای آمریکایی خود درباره توافق هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند.

علاوه بر آن، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد هم طی نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت ترامپ در اجرای مکانیسم ماشه را به طور رسمی پس گرفت و محدودیت ترددی که در دوره مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا علیه دیپلمات‌های ایرانی وضع شده بود را به حالت گذشته درآورد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از پذیرش آمریکا برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد.