یک مقام آمریکایی به رویترز گفت واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.

پیام آمریکا به ایران؛ محدودیت‌های تردد علیه دیپلمات‌های ایرانی کاهش می‌یابد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این مقام گفته دولت آمریکا غیر از اطلاع‌رسانی درباره این کاهش این محدودیت‌های تردد هیچ تماسی با مقام‌های ایران نداشته است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر پس گرفتن اقدام دولت «دونالد ترامپ» در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایران را هم کاهش داده است. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان جزئیات بیشتری درباره دلیل اقدام آمریکا و جزئیات تصمیمات دولت بایدن فراهم کرده است. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به این شبکه گفته آمریکا به منظور تسهیل دیپلماسی و تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای این محدودیت‌های سفر را رفع می‌کند. 

این مقام آمریکایی گفت: «ایده‌ای که در اینجا وجود دارد این است که گام‌هایی در جهت حذف موانع غیرضروری بر سر راه دیپلماسی چندجانبه برداشته شده و محدودیت‌های مربوط به ترددهای داخلی اصلاح شوند. این محدودیت‌ها بسیار دست و پاگیر بوده‌اند. 

سی‌ان‌ان نوشته دولت بایدن مقررات مربوط به تردد را به رویه‌های سابق برمی‌گرداند که مطابق آن، دیپلمات‌های کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی مجوزهای محدودی برای سفر در داخل نیویورک و اطراف آن خواهند داشت.

مقام مورد استناد سی‌ان‌ان در توضیح بیشتر گفت که تصمیم جدید دولت بایدن، صرفاْ محدودیت‌های تردد اضافی که دولت ترامپ وضع کرده بود را حذف کرده و آن را به سطح محدودیت‌های ترددی که قبل از ترامپ علیه نمایندگان ایران وجود داشت تقلیل می‌دهد.  

قبل از تشدید محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در دولت ترامپ، دولت‌های پیشین آمریکا رفت و آمد نمایندگان ایران را به حدود ۲۵ مایل از مرکز منهتن محدود کرده بودند. این محدودیت تردد همان چیزی است که دولت بایدن آن را حفظ خواهد کرد. 

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تیرماه سال ۱۳۹۸ محدودیت‌هایی را علیه تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک اعمال کرده و از آنها خواست رفت‌‌وآمدهای خودشان را به مسیر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران، محل اقامت سفیر و فرودگاه جان اف‌کندی محدود کنند. 

اعمال این محدودیت‌ها بخشی از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» بود که دولت ترامپ آن را بعد از خروج از برجام با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره بر سر آنچه به زعم او «توافق بهتر» خوانده می‌شد آغاز کرد. 

دونالد ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک کرد که در تحقق این هدف ناکام ماند و به دلیل سیاست‌هایش در قبال ایران شدیداً مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفت. 

جو بایدن و مقام‌های دولت او به خصوص در دوران رقابت‌های انتخاباتی بارها به شکست سیاست‌های ترامپ در قبال ایران اذعان کرده‌اند. 

دولت بایدن بر همین اساس بعد از ورود به کاخ سفید اعلام کرده  قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند. 

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گوید بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.