33 سال پس از پایان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران و یک‌سال پس از اقدام تروریستی دولت امریکا و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و یارانش مقامات عالی قضایی، دیپلماتیک و نظامی کشورمان گرد‌هم آمدند تا ضمن بیان مواضع خود در به چالش کشیدن کشورهای مدعی اما ناقض حقوق بشر غربی بر ضرورت پیگیری مطالبات بحق ایران در مجامع حقوقی و بین‌المللی تأکید کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس از جمله مقاماتی بودند که روز گذشته با حضور در «همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی - بین‌المللی دفاع مقدس» به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه با حضور در این همایش که توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس (سردار سلیمانی) برگزار شده بود با یادآوری اینکه ورود ایران به جنگ پس از اشغال 30 هزار کیلومتر از خاک ایران توسط ارتش بعث عراق و بر اساس منشور ملل متحد و در تمام قوانین بین‌المللی دفاع مشروع بود، گفت: «باید نقض حقوق انسان‌ها توسط امریکایی‌ها و غربی‌ها را در دوران دفاع مقدس به جهانیان ارائه کنیم و برای مردم سراسر جهان تبیین کنیم که امریکایی‌ها و غربی‌ها چگونه در زمان جنگ تحمیلی برای دستیابی به امیال و بر مبنای شیطنت‌های خود، حقوق بشر را زیر پا گذاشتند.»

رئیسی با بیان اینکه صدام در جریان جنگ یک عامل و مباشر بود اما کشور‌های مختلفی به صدام از نظر اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی، تسلیحاتی و رسانه‌ای کمک کردند، افزود: سؤال این است که چرا سازمان ملل متحد در زمان خود نسبت به اعلام متجاوز اقدام نکرد و چرا شورای امنیت سازمان ملل به موجب وظایف مصرح قانونی از تجاوز نسبت به ایران اسلامی ممانعت نکرد و این سؤال‌هایی است که باید جامعه حقوقی دنیا از سازمان ملل متحد داشته باشند.

رئیس دستگاه قضایی افزود: در صورت تنظیم کیفرخواست و قید تمامی جرایم امریکایی‌ها و برخی دیگر از کشور‌های مدعی غربی نظیر آلمان و فرانسه در دوران جنگ تحمیلی، شاهد خواهیم بود که این کیفرخواست بسیار قطور و بلند خواهد بود و این کیفرخواست باید پیش روی همه حقوقدانان در عالم قرار گیرد تا آنها احساس شرمندگی کنند.

وی تأکید کرد: ما در دستگاه قضایی همان‌طور که در قبال همه پرونده‌ها و تضییع حقوق‌ها مسئولیت داریم نسبت به این پرونده بزرگ نیز که مدعی آن هزاران و میلیون‌ها نفر از انسان‌های آزاده مورد آسیب قرار گرفته هستند، خود را مسئول می‌دانیم. رئیس دستگاه قضا در ادامه با یادآوری اینکه به اعتراف خود امریکایی‌ها حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود؛ از حقوقدانان دنیا خواست نسبت به تروریسم دولتی امریکا که رسماً اعلام کرد ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را انجام داده است ساکت ننشینند.

روایت ظریف از نقض قوانین بین‌المللی در جنگ تحمیلی

محمدجواد ظریف که همزمان با سال‌های دفاع مقدس به عنوان یک دیپلمات ارشد در نمایندگی ایران در سازمان ملل فعالیت می‌کرد و در تیم مذاکرات منتهی به تدوین قطعنامه 598 حضور داشته است نیز در این همایش به بیان روایت خود از ابعاد مختلف نقض قوانین بین‌المللی در جریان 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران پرداخت. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه «حمله صدام به ایران نقض قوانین آمره بین‌المللی بود و طبق هر تعریفی تجاوز محسوب می‌شود»، گفت: این تجاوز با هدف توسعه‌طلبی بوده نه با هدف دفع یک مشکل، ادعای دفاع پیش‌دستانه هم نمی‌تواند برای حمله به ایران مورد توجه قرار بگیرد زیرا ماده ۵۱ منشور ملل متحد کاملاً صریح است و می‌گوید اقدام نظامی تنها در صورتی مجاز است که قبل از آن حمله مسلحانه صورت گرفته باشد.

ظریف با یادآوری مصادیق جنایت جنگی و نقض کنوانسیون‌های ژنو از سوی صدام به نقد مواجهه شورای امنیت سازمان ملل با تجاوز صدام علیه ایران پرداخت و گفت: عراق در ۲۲ سپتامبر به ایران حمله کرد. در ۲۳ سپتامبر شورای امنیت یک بیانیه بی‌حاصل داد و در ۲۹ سپتامبر شورای امنیت قطعنامه ۴۷۹ را تصویب کرد که یک لکه ننگین همیشگی در تاریخ شورای امنیت خواهد بود. زیرا هر قطعنامه‌ای که شورای امنیت بعد از یک درگیری نظامی صادر می‌کند، دو نکته دارد. یک مورد آتش بس و دیگری عقب‌نشینی است که قطعنامه ۴۷۹ عقب‌نشینی نداشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه دیپلماسی، قدرت نظامی و توان ایجاد اجماع بین‌المللی در جهان امروز از ابزارهای قدرت هستند، تغییر موضع سازمان ملل در موضوع تعیین عراق به عنوان مسئول شروع جنگ تحمیلی را محصول افزایش قدرت ایران در صحنه نظامی و نیز رشد دیپلماسی ایران دانست و تأکید کرد: استفاده از این دو منبع قدرت با شناخت واقعیت که در نظام جهانی ابزارها و مؤلفه‌های مختلف قدرت همراه با یکدیگر می‌توانند کار کنند. ظریف در عین حال شورای امنیت را یک ابزار قدرت دانست و گفت: باید از این ابزار استفاده کنیم و هیچ‌کس از جعبه آچار خود، پیچ‌گوشتی را دور نمی‌اندازد به این دلیل که یک مهره را باز نکرده است ولی باید حد و اندازه هر یک را بشناسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کشورهای غربی به دنبال فروش بیشتر سلاح در منطقه هستند و ۲۵ درصد کل تجارت سلاح جهان در منطقه ما اتفاق می‌افتد به تاریخچه تلاش‌های ایران برای تأمین امنیت منطقه‌ای درون زا اشاره کرد و گفت: از سال ۱۹۸۵ تا سال ۲۰۱۹ که ریاست محترم جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد طرح صلح هرمز را مطرح کردند، همواره ایران اصرار کرده که این امنیت باید در منطقه، توسط کشورهای منطقه و براساس اصول و حقوق بین‌الملل یعنی احترام به حاکمیت، احترام به تمامیت ارضی، احترام به مرزهای شناخته شده بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر بنا شود و دخالت خارجی جز ناامنی برای منطقه نداشته است. هنوز هم این حرف ما است و هنوز هم دست ما برای دست دادن با همسایگانمان دراز است و همسایگان ما باید این موضوع را بفهمند. او ادامه داد: جنگ نیابتی را عربستان در این منطقه انجام می‌دهد و ایران در منطقه نیابت ندارد ما دوست داریم؛ ارتباط ما با حزب‌الله و انصارالله ارتباط نیابتی نیست آنها برای ما هزینه نمی‌کنند ما از آنها برای خودمان هزینه نمی‌کنیم و سعودی‌ تا وقتی که این را نفهمد هر چقدر در این منطقه هزینه کند به جایی نمی‌رسد.

ظریف در پایان با بیان اینکه از همسایگانمان دعوت می‌کنیم سیاست خرید امنیت از خارج را کنار بگذارند، سیاست نیابت را کنار بگذارند، و وارد تعامل امنیتی در منطقه شوند، خطاب به دولت‌های منطقه گفت: ایران به لطف خدا و به برکت انقلاب اسلامی و برکت خون شهدا نیازمند سرزمین، پول، منابع، منابع انسانی شما نیست. ایران کشور بزرگ این منطقه است که نیازمند دوستی، همکاری و رفاقت با شما است؛ این فرصت فرصت بسیار خوبی است از سابقه تلخ چند دهه گذشته این منطقه درس بگیرید و یک راه جدید را در برابر منطقه و در برابر آیندگان باز کنیم.

سردار سلیمانی حامل پاسخ و پیام ایران به عربستان بود

سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح دیگر سخنران این همایش نیز در ادامه یادآوری جزئیاتی مبتنی بر تجربه خود از سال‌های دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین خباثت‌های مجامع بین‌المللی را در قبال ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس دانست و با بیان اینکه سردار سلیمانی حامل پاسخ و پیام ایران به عربستان بود، گفت: برای ترور سردار سلیمانی از بمبی استفاده کردند که برای تجهیزات زرهی به کار می‌رفت. سردار باقری با بیان اینکه این اقدام جنایتکارانه نقض احترام به تمامیت ارضی کشور عراق بود و مطابق با کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم ارتکابی علیه اشخاص حمایت شده بین‌المللی مصوب ۱۹۷۳ قطعاً یک جنایت و تروریسم دولتی محسوب می‌شود، افزود: امریکا رسماً اعلام کرده است که با کمک پایگاه‌هایش در قطر، عربستان، امارات، بحرین و کمک اطلاعاتی که این پایگاه‌ها در اختیارش قرار دادند این جنایت تروریستی را انجام داده و همچنین هواپیماهایی از پایگاه‌های نظامی کویت اردن و عراق جهت انجام این اقدام تروریستی بلند شدند همه این کشورها باید پاسخگو باشند؛ ما به تک‌تک این کشورها اسناد ارائه کردیم تا نتوانند سهمشان را در این جنایت کتمان کنند. سرلشکر باقری با تأکید بر اینکه امریکا برای ادعاهای خود مبنی بر دفاع پیش‌دستانه و اینکه این جنایت در پاسخ به تهاجمات مداوم سردار سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران به نیروهای امریکایی بوده است نتوانستند سندی ارائه دهند، گفت: لذا این یک جنایت آشکار و تروریسم قطعی دولتی است که باید مورد مطالبه قرار گیرد و عوامل آن محاکمه و مجازات شوند.

پس از این سخنان سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران طی سخنانی با بیان اینکه با عزت و افتخار مسیر شهید سلیمانی را ادامه می‌دهیم و مقابل ظالمان عالم می‌ایستیم، گفت: امریکایی‌ها بر‌اساس عقلانیت باید دست از دشمنی با ملت ما برمی‌داشتند چون هر تهدیدی علیه ما به بهترین فرصت برای ما تبدیل شد