شفقنا/ بن کاسپیت در المانیتور نوشت: نتانیاهو دیروز گفت که اسرائیل به تلاش برای بازگشت به توافق هسته ای اعتماد نمی کند و امیدی به حکومت افراطی(ایران) در منطقه ندارد. او گفت که این توافق ها ارزشی ندارند، درست مانند توافقی که با کره شمالی انجام شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به رغم آنکه نتانیاهو مشغول بررسی راهبرد اسرائیل در برابر طرح گفتگوهای ایالات متحده با ایران است، بسیاری از ژنرال های پیشین، کارشناسان حوزه دفاعی و جاسوسی از او می خواهند تا از رویکرد جو بایدن در برابر ایران پشتیبانی کند. این گروه، معروف به فرماندهانی برای امنیت اسرائیل از نتانیاهو خواستند در صورت پایبندی کامل ایران از رویکرد بایدن پشتیبانی کند.
این پیام در نوع خود برای نتانیاهو چالش برانگیز است. پیامی از تیمی از کارشناسان معتبر با هدایت مدیر سابق موساد، تمیر پاردو. اعضای سرشناس دیگری مانند الی لویت، معاون پیشین مدیر کل کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، نیتزان آلون، که پیرامون پرونده تهدید هسته ای ایران کار می کرد و یوزی آراد، عضو موساد و مشاور امنیت ملی نتانیاهو نیز در این تیم حضور دارند.
نتانیاهو مخالفت سرسختانه خود با هرگونه بازگشت به توافق را اعلام کرده است. او خواهان توافق تازه ای است که بتواند حفره های توافق قبلی را پر کند.
نتانیاهو می داند که امریکایی ها مطمئنا شرایط سازش ناپذیر او را رد می کنند. شرکای او در دولت- بنی گاتز و گابی اشکنازی- بر این باورند که اسرائیل باید در یک گفتگوی مثبت و فوری با واشنگتن زمینه های مشترک را بیابد تا اینکه بخواهد دولت بایدن را به چالش بکشد. با این حال، به نظر نمی رسد که نتانیاهو موافق باشد.
به رغم آنکه بنی گاتز با همتایش در پنتاگون و اشکنازی با بلینکن در ارتباط است، اما نتانیاهو با خودش و چند همکار نزدیکش در ارتباط است.
یکی از اعضای گروه فرماندهانی برای امنیت اسرائیل می گوید: رئیس جمهور بایدن به جلوگیری از ظرفیت هسته ای ایران متعهد است و قصد ندارد از اصلی که سالها از آن حمایت می کند غافل شود. می خواهم به شما یادآوری کنم زمانی که در سال ۲۰۱۵ توافق بین ایران و قدرت های بزرگ شکل گرفت، ارزیابی های اطلاعاتی نشان می داد که ایران تنها سه ماه با بمب هسته ای فاصله داشت. این توافق، هرچند دارای اشکالات زیادی بود اما ایران را به عقب راند. وقتی ایالات متحده از توافق خارج شد ایران نقض توافق را آغاز و اکنون باز هم با بمب هسته ای فاصله ای ندارد. به همین دلیل ما از بازگشت به توافق اصلی پشتیبانی می کنیم. ما باید هر کاری برای جلوگیری از توانایی هسته ای ایران انجام دهیم و اطمینان حاصل کنیم که ایران توافق را نقض نمی کند. ما باید آنچه را که می خواهیم بهبود ببخشیم و تنها یک توافق نامه بهبود یافته می تواند ظرفیت هسته ای ایران را کاهش دهد.
به عبارت دیگر یک تیم از متخصصان ارشد دریافته اند که درست برخلاف نظر اعضای ارشد دولت نتانیاهو و گانتز، توافق با ایران نباید برنامه موشکی یا فعالیت های منطقه ای ایران را در بر بگیرد. چنین رویکردی کمک به یک تهدید وجودی است که از سوی ایران بر اسرائیل وارد می شود.
اسرائیل قادر است در مورد مسائل متعارف با ایران معامله کند. با این حال، تهدید هسته ای می تواند میدان بازی را دگرگون کند. اخیرا رهبر ایران نیز اعلام کرده که ایران قادر است تا ۶۰ درصد اورانیوم غنی سازی کند و هرگز تحت فشار ایالات متحده قرار نخواهد گرفت.
یک مقام ارشد نظامی اسرائیلی به المانیتور گفت: مشکل اینجاست که ایرانی ها در گفتگو مهارت بیشتری نسبت به آمریکایی ها دارند. آنها به راحتی می توانند گفتگوها را منحرف کنند. یک منبع دیپلماتیک در اسرائیل نیز می گوید: هر هفته ای که بدون آغاز گفتگوهای آمریکا و اسرائیل می گذرد اتلاف وقت وحشتناکی است. اسرائیل باید با دولت ایالات متحده ارتباط گرفته و تلاش کند تا اطلاعات باکیفیت را برای روشن ساختن موقعیت مستدل خود در اختیارش بگذارد.