یک روزنامه انگلیسی در گزارشی تاکید کرد که اقدامات اخیر دولت دموکرات‌ها حاوی سیگنال‌های خطرناکی است که از سوی واشنگتن به سوی ریاض ارسال می‌شود و روزهای تاریک و سختی در انتظار ولیعهد سعودی است.

ساندی تایمز: روزهای سختی در انتظار محمد بن سلمان است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سعودی لیکس، روزنامه  انگلیسی «ساندی تایمز» در گزارشی نوشت که  در سایه تشدید تنش «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا علیه عربستان روزهای سختی در انتظار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

سعودی لیکس در این گزارش اعلام کرد با انتشار گزارش قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی از سوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روزهای سخت و تاریکی  برای محمد بن سلمان پیش بینی شده است  و افشای اسرار جزئیات قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی نشان دهنده تحقیر ولیعهد سعودی از جانب بایدن است.

این وب سایت نوشت: یک منبع در دربار سلطنتی به سعودی لیکس اعلام کرد که ولیعهد سعودی در حال آماده سازی خود برای اعمال تحریم‌های مالی و مجازات شخصی جو بایدن علیه خود می باشد و محمد بن سلمان رایزنی‌های حقوقی گسترده‌ای را در خصوص این که ممکن است تحت تحریم‌های اقتصادی شخصی از سوی دولت بایدن قرار گیرد آغاز کرده است که این امر در سایه اقدامات اخیر دولت دموکرات‌ها صورت گرفته ،همانطور که «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن در نظر دارد روابط کشورش با عربستان را از مسیر تازه‌ و تنها از کانال ارتباط با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور دنبال کند و در دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان  ولیعهد این کشور جایی ندارد. همچنین  این امر به دنبال اقدام اخیر دولت جو بایدن در خصوص افشای جزئیات محرمانه درخصوص قتل جمال خاشقجی می‌باشد. روزنامه « واشنگتن پست» در گزارشی نوشت که  قرار است دفتر مدیر اطلاعات آمریکا گزارشی از نتایج تحقیقات قتل ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را به زودی منتشر کند. در این گزارش مذکور ذکر شده که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را داده است که این گزارش تنش میان جو بایدن و ریاض را افزایش خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که دولت دموکرات‌ها به دنبال تقویت ارتباط خود با ملک سلمان  است و قصد دارد ارتباط خود را با محمد بن سلمان قطع کند و از این طریق روابط  آمریکا با عربستان را سازماندهی مجدد کند  که این رویکرد در واقع مغایر با سیاست‌های پیشین کاخ سفید و کاملا خلاف مسیری است که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق آمریکا در روابط با عربستان، یکی از بزرگترین متحدان خود در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته بود.

بر اساس گزارش وب سایت مذکور: «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید اعلام  کرد: ما از ابتدا به صراحت و روشنی اعلام کردیم که قصد داریم روابط با ریاض را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم. در حالی که اشاره وی به نام محمد بن سلمان در این سخنان نوعی سرزنش از جانب کاخ سفید تلقی شد.

بر اساس گزارش سعودی لیکس: روزنامه «کوریر» اتریش در هفته گذشته به نقل از بسیاری ناظران نوشت که اگرچه ولیعهد سعودی  عملاً حاکم عربستان است ، اما با انتشار خبر کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول اعتبار وی بسیار آسیب دیده و این موضوع باعث شده تا دولت بایدن موضع سیاسی متفاوت و جدیدی  در قبال عربستان سعودی اتخاذ کند به ویژه اینکه  دولت فعلی  آمریکا قصد دارد سیاست عربستان را در زمینه حقوق بشر از جمله بازداشت فعالانی که به دلیل دفاع از زنان و حقوق بشر در عربستان زندانی شده اند را تغییر دهد.

وب سایت سعودی لیکس در ادامه گزارش نوشت: خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد رابطه واشنگتن با ریاض قطع نشده و مقامات آمریکایی هنوز می‌خواهند به عربستان سعودی برای دفاع از خود در برابر ایران کمک کنند، همانطور که «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در گفتگوی تلفنی با محمد بن سلمان تصمیم واشنگتن درباره توقف حمایت از ائتلاف متجاوز عربی در یمن  به رهبری عربستان را مورد بحث و گفتگو قرار دادند، بدین ترتیب لوید آستین حملات انصارالله به مرزهای عربستان سعودی را محکوم و بر پایبندی آمریکا به دفاع از مرزهای عربستان سعودی تاکید کرد.

در این گزارش آمده است: «آرون دیوید میلر»، عضو ارشد اقتصادی و استراتژی در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی اعلام کرد که کارنامه سیاه عربستان در زمینه حقوق بشری، تجاوزات آن علیه یمن و همچنین تلاش‌های بی پروا برای نفوذ در خاورمیانه، به احتمال زیاد به عنوان زمینه‌هایی برای تنش لفظی، به ویژه با دولت بایدن که به دنبال سرمایه گذاری زیاد در خاورمیانه نیست، ظاهر خواهد شد.

سعودی لیکس نوشت:عربستان در انتخابات 2016 آمریکا برای پیروزی  دونالد ترامپ  هزینه کلانی را صرف کرد. هزینه این پیروزی آنقدر گزاف و سنگین بود که ترامپ اولین سفر خارجی خود را به عربستان اختصاص داد و قرارداد 100 میلیارد دلاری تسلیحات را با بن سلمان منعقد کرد.اما در دوران ریاست جمهوری ترامپ اوضاع به سرعت تغییر کرد و یک تحلیلگر در مصاحبه با شبکه رادیویی ملی« ان پی آر» آمریکا در سال 2019  اعلام کرد که این تغییر به دلیل سرمایه گذاری مالی عربستان در ایالات متحده و شرکت‌های خصوصی ترامپ  بود که باعث نزدیکی این دو کشور به هم شد. ناظران معتقدند که بایدن ممکن است از فعالان حقوق بشر، که می‌خواهند ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی شخصی علیه بن سلمان را اعمال کند، حمایت کند.

روزهای سختی در انتظار عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان است و به نظر می‌رسد جو بایدن می‌خواهد در ترکیب حاکمیتی عربستان سعودی تغییراتی را ایجاد کند چرا که نگاه جو بایدن نسبت به حاکمیت کنونی عربستان سعودی چندان مثبت نیست.