مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هم اکنون فرصت دیپلماتیکی برای نیرو بخشیدن به برجام مطابق با خواست دولت بایدن وجود دارد.

گام‌های هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در اظهاراتی در ابتدای نشست شورای اروپا گفت: من از این فرصت برای صحبت در خصوص توافق هسته ای ایران استفاده می‌کنم. گام های هسته ای اخیر ایران بسیار نگران کننده هستند. شما واکنش ما را در اعلامیه اتحادیه اروپا که دیروز منتشر شد دیدید.

وی افزود: اما در همین زمان من به عنوان هماهنگ کننده برجام قانع شده ام ما فضای دیپلماتیکی در اختیار داریم. ما در این لحظه پنجره دیپلماتیک فرصت برای مذاکره و نیرو بخشیدن به توافق مطابق با خواست مطرح شده توسط دولت جدید بایدن را داریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه بیان کرد: ما باید از این فرصت استفاده کنیم و بر روی راه حلی به منظور به روی مسیر بازگرداندن برجام تمرکز کنیم تا همه تعهدات خود را اجرا کنند. این فرصت مناسبی است که نمی‌توانیم آن را از دست بدهیم.

به گزارش ایسنا، در بیانیه جوزپ بورل که روز پنج‌شنبه در خروجی سایت سرویس اقدامات خارجی اروپا قرار گرفته، آمده است: «اتحادیه اروپا بر تعهد قوی و حمایت مداوم خود از برنامه جامع اقدام مشترک در این برهه زمانی حیاتی تاکید می‌کند. ما مصمم هستیم تا به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام و اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل آن ادامه دهیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عمیقا نگران تصمیم ایران مبنی بر تعلیق موقت اجرای پروتکل الحاقی و همچنین مفاد شفافیت اضافی ذیل برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ هستیم. اگر این تصمیم معکوس نشود، به طور عمده توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای راستی‌آزمایی این که مواد هسته‌ای و فعالیت‌ها در ایران تنها در راستای اهداف صلح‌آمیز باقی‌ می‌مانند، محدود خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بخش ضروری از اطلاعاتش درباره فعالیت‌های ایران در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای از جمله تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته ایرانی محروم خواهد شد. در این‌باره ما تفاهم فنی دوجانبه موقت میان آژانس اتمی و ایران را مد نظر داریم که به گفته مدیر کل آژانس اتمی، رافائل گروسی، دسترسی کاهش یافته را کمتر خواهد کرد و اجازه نظارت‌های ضروری و تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی برای سه ماه را ممکن خواهد کرد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشته است: «اتحادیه اروپا کاملا از کار عینی، مستقل و بی‌طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. ما سخت باور داریم که همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس اتمی برای اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.»

بورل همچنین نوشت: «ما اعلامیه‌ مسئول سیاست خارجی را که از سوی اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۱ ژانویه منتشر کرد یادآوری می‌کنیم که در آن تاسف عمیق خود را از اقدامات نگران‌کننده ایران در طی دو سال اخیر ابراز کرده بودیم. ما همچنان از ایران می‌خواهیم که تمامی اقداماتی را که در مغایرت با تعهداتش ذیل برجام هستند، متوقف و معکوس کند.»

او در بیانیه نوشته است: «ما از مشکلات مرتبط با خروج یکجانبه آمریکا از توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها مطلع هستیم. با وجود چالش‌های پیش‌آمده در مسیر برجام، اتحادیه اروپا به حفظ تعهدات و همکاری سخت برای حفظ برجام ادامه داده است.»

در انتهای این بیانیه آمده است: «ما از چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به ازسرگیری کامل برجام استقبال می‌کنیم. ما قویا از تلاش‌های دیپلماتیک شدید جاری و تماس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تمامی طرفین به عنوان هماهنگ‌کننده برجام حمایت می‌کنیم.»