معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که حضور گروه‌های ترویستی تکفیری در منطقه قره باغ نگرانی جدی جمهوری اسلامی است، افزود: از طرف تمام طرف‌ها، به ایران اسلامی اطمینان کامل داده شده که این گروه‌های تروریستی هیچ جایگاهی در منطقه نخواهند داشت.

موضع ایران در مناقشه قره باغ از زبان عراقچی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیدعباس عراقچی، روز دوشنبه در همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» در سالن امین مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، افزود : روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین جهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حد اعلای خود است و برای ما جمهوری آذربایجان یک کشور بسیار مهم در همسایگی جمهوری اسلامی است و روابط شایسته دو طرف ادامه خواهد یافت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی سیاست حسن همجواری را با تمام همسایگان خود دارد و این سیاست ظرفیت هایی برای بازیگری ایران برای حل مشکلات منطقه ای فراهم می کند.

وی با باین اینکه منطقه قفقاز منطقه ای ویژه است گفت: قره باغ همواره پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از شوروی به عنوان نقطه درگیری بوده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: پس از شروع جنگ و اشغال مناطق قره باغ، گروه مینسک متشکل از تعدادی از کشورها به ریاست مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه برای حل و فصل این اشغال شکل گرفت ولی این گروه در پیدا کردن یک راه حل عادلانه ناکام و ناتوان ماند.

وی گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای موضع منطقی خود را که همان مخالفت با اشغال بود همواره اعلام و در آن مقطع کمک های بسیاری به جمهوری آذربایجان شد و شهدایی از ایران نیز در آن منطقه تقدیم شد.

عراقچی، افزود: کشورهای آذربایجان و ارمنستان ترجیح دادند که این بحران را از طریق گروه مینسک دنبال کنند و با ناتوانی این گروه در حل این بحران، جنگ مجددی در سال جاری آغاز شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی از ظرفیت های خوبی برخوردار بوده و هست و همواره از این ظرفیت خود برای حل این مناقشه استفاده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در طول این جنگ، جمهوری اسلامی بر مخالفت با این جنگ و اشغال مناطق جمهوری آذربایجان تاکید و این اشغال گری را محکوم کرده است، افزود: امضای ساخت سد خداآفرین میان ایران و دولت آذربایجان در حالی که این سد در مناطق اشغالی بود، نشان دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان و عدم مشروعیت این اشغالگری بود.

عراقچی با بیان اینکه هم اکنون این سند آبگیری شده و به سمبلی به روابط ایران و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است، اظهار داشت: در این سال های روابط ایران و جمهوری آذربایجان از شکوه خوبی برخوردار بود و تردد میان دو کشور به سطح قابل توجهی رسیده است.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان از جمله همسایه های مهم و تاثیرگذار ایران به ویژه در سال های تحریم بوده است افزود: در طول دوران سخت تحریم، روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان بدون کمترین تغییر ادامه داشته است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه، اظهار داشت: موضع اصولی جمهوری اسلامی آزادی سازی مناطق اشتغالی قره باغ بوده و هست و به صورت شفاف این موضع را نیز اعلام کرده است.

عراقچی گفت: پس از آغاز مجدد جنگ، جمهوری اسلامی به صورت فعالانه برای حل این مشکل وارد میدان شد و با تبیین طرحی به دنبال حل این موضوع برآمد و این طرح را به طرف های مختلف در میان گذاشت.

وی با بیان اینکه طرح صلحی که امضا شده تقریبا مشابه طرحی بود که ایران ارائه کرده است گفت: توقف مخاصمات، آزادی سازی مناطق و بازپس گیری مناطق اشغالی و تعلق این مناطق به جمهوری آذربایجان و شروع گفت وگو برای رسیدن به یک راه حل پایدار با حفظ حقوق مردم از جمله اصولی ایران است که در این بیانیه صلح نیز آمده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چیزی که نهایتا در منطقه شکل رفت بسیار نزدیک به طرح جمهوری اسلامی بود و به همین دلیل با استقبال ما مواجه شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: طرحی برای ثبات منطقه به عناون ۳ بعلاوه ۳ معروف شد که با رویکردی منطقه ای به دنبال رسیدن به آرامش در منطقه است.

عراقچی اظهار داشت: سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تدابیر و رهنمودهای ایشان در ۱۷ ربیع بوده است و همواره بر این مبنا حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه ضرورت آزادسازی مناطق اشغال مبتنی بر اصل غیرقابل قبول تغییر مرزها مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: با هرگونه تغییر در مرزهای منطقه و تهدید حاکمیت کشورها و هرگونه بازیگری کشورهای فرامنطقه ای مخالف هستیم که این نگرانی های جمهوری اسلامی به طرف های مختلف اعلام شده است.

درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطراف آن، از ششم مهر ماه سال جاری(۲۷ سپتامبر) آغاز شد و در نهایت این درگیری با وساطت روسیه و امضای توافق نامه سه جانبه میان جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و روسیه این جنگ به پایان رسید که نتیجه آن آزادسازی منطقه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن از ارمنستان بود. رهبر معظم انقلاب در طول جنگ رهنمودهایی برای پایان این جنگ در ۱۷ ربیع طی سخنرانی ارائه دادند که این همایش برای تبیین این رهنمودها برگزار شده است.

در این همایش رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "سرزمین‌های آذربایجان باید آزاد شود"، "امنیت ارامنه آن سرزمین باید محفوظ بماند"، "دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تجاوز نکنند" و "اگر تروریست‌ها نزدیک مرز ایران بیایند، برخورد قاطع می‌کنیم"، بررسی و تبیین می شود.

رهبر معظم انقلاب، این محورها را برای حل بحران قره باغ در سخنرانی ۱۷ ربیع‌الاول سال جاری برای پایان دادن به درگیری‌های خونین و حل قطعی مساله قره باغ بیان کردند.

در این همایش شخصیت‌های برجسته عملی و دینی ایران، جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز، ترکیه، اوکراین، روسیه و بلاروس حضور دارند.