فضای کنونی سیاست در کشور تا اندازه‌ای پیچیده شده که بر تمامی بازارها سایه انداخته است. بازار خودرو نیز که تابعی است از نوسانات نرخ ارز، در این میان مستثنی نیست. با این حال فعالان بازار می‌گویند این انتظار تا اندازه‌ای رکود را در بازار خودرو تعمیق کرده که بازار شب عید، به کل در رکود فرو رفته است و خرید و فروشی انجام نمی‌گیرد، مگر معاملات خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان.

وضعیت عجیب بازار خودرو در شب عید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بازنده بازار رکودی خودرو در شب عید کیست؟‌ آیا چشم‌اندازی از خروج از این وضعیت وجود دارد؟ علیرضا پورحسنی، فعال بازار خودرو به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

فروکش تب و تاب شب عید در بازار خودرو

علیرضا پورحسنی با بیان اینکه بازار خودرو اکنون تابع اخبار سیاسی است، می‌گوید: «در حال حاضر بازار خودرو در انتظار به سر می‌برد و بازار خودرو با توجه به ثباتی که به‌طور تقریبی نرخ ارز داشت، التهابی را تجربه نکرده است. در حال حاضر بازار خودرو، چشم به راه مذاکرات و فضای سیاسی حاکم است و اتفاق ویژه‌ای در آن رخ نمی‌دهد.»

پورحسنی با اشاره به اینکه بازار خودرو تب و تاب شب عید را ندارد، ادامه می‌دهد: «بازار، بازار خرید و فروش دم عید نیست و بازاری توام با سکوت و رکود است.»

معاملات به خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان محدود شد

او با بیان اینکه جسته و گریخته معامله انجام می‌شود، می‌‌افزاید: «اگر معامله‌ای هم انجام می‌شود مربوط به خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان است و معاملات خودروهای چند صد میلیونی بسیار ضعیف است و هرچه مبالغ افزایش می‌یابد، فروش سخت‌تر هم می‌شود.»

بازندگان شب عید

پورحسنی با بیان اینکه فضای کنونی بازار خودرو رنگ و بوی سال نو ندارد، ادامه می‌دهد: «فضای خوبی برای فروشندگان خودرو برقرار نیست. این رکود به کسبه آسیب جدی وارد می‌کند. نمایشگاه‌داران و نمایندگی‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند، زیرا هرچه بازار شب عید، رکودی‌تر باشد، پر کردن هزینه‌های فعالان بازار خودرو، سخت‌تر می‌شود.»

بی‌توجهی بازار خودرو به نشست شورای حکام

این فعال بازار خودرو، فضای سیاسی برگزاری نشست شورای حکام و نگرانی از نتیجه آن را بی‌اثر بر بازار خودرو دانست و افزود: «حتی مصوبات اخیر مجلس درباره ممنوعیت واردات خودرو از مناطق آزاد و همچنین مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس نیز اثری روی بازار خودرو نداشت. خودروهای خارجی به تناسب اخبار مصوبات مجلس هنوز واکنشی در جهت کاهش نشان نداده است. ممکن است در صورت تصویب و اجرا، بازار واکنش نشان دهد، اما اکنون نسبت به آن واکنشی نشان نداده است.»

قیمت-خودرو

 

دو مصوبه اخیر مجلس یکدیگر را خنثی می‌کنند

به گفته او: «حتی در صورت اجرای این دو مصوبه، اتفاق ویژه‌ای بر روند معاملات خودروهای خارجی رخ نخواهد داد، زیرا هرچند مالیات‌ستانی موجب کاهش قیمت این خودروها به سبب کاهش تقاضا می‌شود، اما چندان کاهش را شاهد نخواهیم بود چون ممنوعیت واردات خودرو، موجب کمیابی خودرو خواهد شد. در نتیجه این دو مصوبه یکدیگر را خنثی خواهند کرد.»

بازار خودرو غیرقابل پیش‌بینی شد

به گفته او، در حال حاضر بازار خودرو غیرقابل پیش‌بینی شده، زیرا کاملا به مذاکرات برجامی گره خورده است.