وزیر اطلاع‌رسانی زمان دیکتاتور معدوم عراق که به «زبان صدام» معروف بود، بر اثر بیماری سرطان جان باخت.

«زبان صدام» مرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از روزنامه رأی الیوم، فعالان توئیتری عراق و برخی رسانه‌های عراقی از درگذشت «محمد سعید الصحاف» وزیر اطلاع رسانی زمان ریاست جمهوری صدام، دیکتاتور معدوم عراق بود، در بامداد سه شنبه خبر دادند.

«محمد سعید الصحاف» که هنگام نام بردن از نیرو‌های آمریکایی در زمان اشغال عراق در کنفرانس‌های مطبوعاتی خود از اصطلاح «العلوج» (بی دین) برای آن‌ها استفاده می‌کرد و با این اصطلاح معروف شده بود از ۲۰۱۴ در بستر بیماری سرطان بود و وضع جسمانی بسیار وخیمی داشت.

در ویدئویی که اخیرا از وی منتشر شده، همسرش در حال صحبت با اوست و الصحاف نیز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد.

الصحاف که وزیر اطلاع رسانی در دوره دیکتاتور معدوم عراق بود و «زبان صدام» لقب گرفته بود هنگام سقوط بغداد به دست نیرو‌های اشغالگر آمریکایی، ۷۴ سال داشت و به امارات متحده عربی گریخت. او از آن زمان که صحنه‌هایی از ورودش به امارات در تلویزیون ابوظبی پخش شد، دیگر در رسانه‌ها ظاهر نشده بود.

صحاف که به دلیل اعتماد به نفس کاذب تا لحظات آخر و ارائه گزارش‌های مبالغه آمیز از «پایداری» ارتش صدام در برابر آمریکا به شهرت رسید، تا چند سال در این مورد ضرب المثل بود و مبالغه‌های رسانه‌ای را به سخنان وی تشبیه می‌کردند.

الصحاف در شهر حله، نزدیک شهر کربلا، جایی که کودکی و جوانی خود را در آنجا گذرانده است، متولد شد. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به عنوان معلم زبان انگلیسی کار کرد و در سال ۱۹۶۳ به حزب بعث پیوست و تا سال ۱۹۶۸ به تدریس ادامه داد.

وزیر اطلاع رسانی صدام چندین سمت را به عهده داشت، به ویژه رئیس رادیو عراق، سفیر عراق در برمه و سوئد و سپس به عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۲ الصحاف در دوره پس از جنگ دوم خلیج فارس تا سال ۲۰۰۱ به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.