مرکز سنجش و درمان کودکان دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران، در زمینه انجام تست های هوش کودکان و تشخیص نقاط ضعف و قدرت کودکان همچنین سنجش ورود به دبستان و آمادگی برای آزمون سنجش کلاس اول به صورت تخصصی فعالیت می نماید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هوش بهر که به صورت مخفف IQ (Intelligence Quotient) گفته می شود، معیاری برای سنجش قابلیت های ذهنی فرد می باشد. از تست های هوش علاوه بر استفاده در زمینه بالینی در سنجش ورود به مدرسه، پیشرفت تحصیلی، گزینش های شغلی و حتی مسائل قانونی استفاده می شود. مرکز سنجش و درمان کودکان دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران، در زمینه انجام تست های هوش  کودکان و تشخیص نقاط ضعف و قدرت کودکان همچنین سنجش ورود به  دبستان و آمادگی برای آزمون سنجش کلاس اول به صورت تخصصی فعالیت می نماید. از دیگر تست های موجود در مجموعه دکتر صابر تست های تخصصی توجه بینایی و توجه شنیداری، تست های ادراک بینایی، تست های روانشناسی و تست های تخصصی رشد حرکتی کودکان و مهارت های دستی آنان است که با استفاده از آن ها می توان به صورت دقیق میزان تاخیر و علت تاخیر در کودک را بررسی نمود.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مرکز تست هوش در تهران

تست هوش چیست؟

بهره هوشی به صورت نمره عددی محاسبه میگردد. نمره میانگین مشخص شده برای تست های استاندارد هوش 100 است. بهره هوشی محاسبه شده در فرد بین 90 تا 110 نرمال محاسبه می گردد. IQ بالای 130 افراد تیز هوش ونمرات پایین 70 بیانگر مشکلات ذهنی در فرد می باشد.

مرکز تست هوش برای کودکان- تست هوش پیش دبستانی

تست های مختلفی جهت سنجش بهره هوشی طراحی شده اند که هر کدام بخشی از ویژگی های مغزی افراد را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع می توان اینطور بیان کرد که هوش یک توانایی کلی واحد است که ابعاد مختلفی دارد. نظریه هوش چندگانه که به هشت جنبه مختلف هوش اشاره می کند از همین تعریف برخواسته است. ابعاد مطرح شده در این نظریه شامل هوش بصری- هوش کلامی- هوش ریاضی و استدلال منطقی- هوش بدنی جنبشی- هوش موسیقی- هوش طبیعت گرایانه- هوش درون فردی- هوش فرافردی است.

آزمون های متداول در سنجش بهره هوشی کودکان در مرکز تست هوش دکتر صابر انجام می شود، شامل سری آزمون های وکسلر و آزمون بهره هوشی استنفورد بینه است  که به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می گیرد.

تست هوش وکسلر

مرکز سنجش ورود به مدرسه

تست وکسلر شامل مجموعه ای از تست های هوش بزرگسالان و کودکان می باشد که در ایران آزمون هوش وکسلر برای دوره پیش دبستانی که در سال 1976 منتشر گردیده است هنجاریابی شده و برای سنین 3 تا 7 سال موجود می باشد. در سال 2003 تست هوش وکسلر چهار منتشر گردید که با آزمون وکسلر قبلی متفاوت است و شامل پنج نوع هوشبهر می باشد. این تغییرات تست وکسلر را به ابزاری کاربردی جهت استفاده در مراکز مشاوره تحصیلی تبدیل گردانیده است. هوشبهر های قابل محاسبه در وکسلر چهار شامل هوش بهر درک مطلب کلامی- استدلال ادراکی- حافظه فعال- سرعت پردازش و هوشبهر کل می باشد. این آزمون در ایران هنجاریابی گشته و در مرکز توانبخشی دکتر صابر اجرا می گردد. تست وکسلر قابلیت اجرا برای کودکان تا 16 سال را دارا می باشد.

آزمون هوش استنفورد بینه

این آزمون از قدمت بالایی برخوردار است که به صورت دوره ای مورد تجدید نظر قرار گرفته است و نسخه نوین این آزمون به عنوان تست هوش مطلوب در جهت سنجش روانشناختی کودکان 2 تا 5/8 ساله در زمینه شناسایی و تشخیص اختلالات کودکان در سیستم آموزش و پرورش استفاده می شود.

در این آزمون هشت هوشبهر محاسبه میشود که شامل هوشبهر کلامی- غیر کلامی- استدلال سیال- دانش- استدلال کمی- پردازش دیداری فضایی- حافظه فعال- هوشبهر کلی می باشد که از طریق مقایسه این هوشبهرهای هشت گانه اطلاعات کاربردی در زمینه تشخیص، شناسایی، آموزش و درمان کودکان انجام میگیرد.

تست توجه و تمرکز

تست هوش کودکان

از دیگر تست های موجود در مرکز تست هوش دکتر صابر تست های توجهی می باشد که به صورت تخصصی توجه بینایی و توجه شنیداری کودکان را مورد ارزیابی قرار می دهند. این تست ها به صورت تست های تکمیلی جهت تشخیص اختلالات بیش فعالی و نقص توجه همچنین مشکلات یادگیری در کودکان انجام می گیرند.

سنجش ورود به مدرسه-  تست ورود به دبستان

کودکان  با سن تقویمی 6 سال تمام برای ورود به کلاس اول دبستان نیاز به گذراندن آزمون سنجش سلامت یا همان تست سنجش دبستان می باشد. این آزمون برای کودکان و والدینشان بسیار حائز اهمیت است، مدارس نمونه از طریق این آزمون، آمادگی دانش آموزان را در جهت ورود به مدرسه ارزیابی می کنند. مصاحبه و سنجش پیش دبستانی اطلاعات ارزشمندی را از توانایی های این کودکان در اختیار والدین و مدیران مدارس قرار می دهند. در این تست سوالاتی جهت ارزیابی بهره هوشی و توانایی های ذهنی- جسمی کودکان انجام می گیرد. در این مرحله کودکانی که از نظر جسمی و ذهنی دچار ناتوانی هایی می باشند شناسایی و جهت انجام تست های تکمیلی ارجاع داده می شوند.

قابل ذکر است سوالاتی که در این مرحله از کودکان پرسیده می شود، ارتباطی به میزان سواد کودک و توانایی خواندن یا ریاضیات ندارد. بلکه در جهت ارزیابی بهره هوشی و سنجش توانایی فهم و درک کودکان انجام می گیرد.

سوالات سنجش کلاس اول

سوالات مختلفی در تست سنجش ورود به مدرسه پرسیده می شود. بعضی مواقع ممکن است سوالاتی پرسیده شود که کودک جواب آنها را نداند. این سوالات برای کودکان متفاوت است و در نتیجه آن میزان فهم و درک کودک ارزیابی می شود. نمونه این سوالات در زیر آمده است.

  • نام و نام خانوادگی و سنت را بگو
  • چند میو نام ببر که زرد باشن
  • تفاوت و یا شباهت اشیاء مختلف با هم
  • از یک تا ده را بشمار یا از شماره 10 تا 1 را معکوس بشمارد
  • خواهر مادر تو چه کسی هست؟
  • یک نقاشی آدم بکش
  • می توانی لی لی کنی؟

در کودکان با ناتوانی های یادگیری، نقص توجه و مشکلات حافظه آموزش پیش دبستانی کمک بسزایی در زمینه آمادگی کودکان برای سنجش ورود به کلاس اول می نماید. در جلسات آموزشی بر روی مهارت های پایه کودکان نظیر حافظه کوتاه مدت و حافظه فعال کودکان، قدرت حل مسئله و استدلال، توجه پایدار، توجه شنیداری، سرعت پردازش اطلاعات و... تاکید می شود . مرکز تست هوش و سنجش پیش دبستانی دکتر صابر در جلسات درمانی خود به کودکان و والدین کمک می کنند تا بهترین نتیجه را در تست های تخصصی هوش داشته باشند.