79 استاد دانشگاه با انتشار نامه ای خطاب به داوطلبان ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 خواستار برنامه محور بودن و معرفی تیم اجرایی کاندیداها شدند.

مطالبه‌ اساتید دانشگاه‌ها‌ از داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

متن این نامه به شرح زیر است:

نامزدهای محترم احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰

با سلام و احترام

گاهِ انتخابات ریاست جمهوری نزدیک شده‌ است و زمزمه‌هایی از عزم شما برای کاندیداتوری در این رقابت به گوش می‌رسد. ما -جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور- صراحتاً اعلام می‌کنیم که در راستای «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» و تحقق اهداف بیانیه‌ گام دوم انقلاب، هزینه‌ ورود به عرصه‌ رقابت در این دوره انتخابات، بدون ارائه‌ شفاف برنامه‌ مشخص و مدوّن اقتصادی، برای نامزدهای محترم زیاد خواهد بود. در این دوره، انتخابات باید به رقابت میان برنامه‌های شفاف و قابل راستی‌آزمایی تبدیل شود و «احساس تکلیف» بدون پشتوانه‌ تیم متخصص، باتجربه و برنامه‌محور، ظلمی است نابخشودنی که بار دیگر ملّت شریف ایران را دچار زحمت و نگرانی خواهد نمود. بی شک، در شرایط حاضر، «اقتصاد» مهم‌ترین چالش پیش روی کشور است و غلبه بر معضلات و بیماری‌های این حوزه، وجود طبیبی حاذق و کاردان و دارای عزم استوار در پیاده سازی الگوی اقتصادی قانون اساسی را می‌طلبد. 

از هر یک از نامزدهای محترم، پاسخ روشن و واضح به پنج پرسش کلیدی، مطالبه می‌گردد:

پرسش ۱) معضل اساسی بی‌ثباتی اقتصاد کلان و در کنار آن «خلق پول» (سیستم اقتصاد ربوی در بانک‌های دولتی و خصوصی)، به عنوان اُمّ‌المصائب کشور محسوب می‌شوند و ریشه‌ اصلی بسیاری از معضلات اقتصادی (همچون رشد نقدینگی و تورّم بنیادی به طور مستقیم، و چالش‌های بزرگ اقتصادی مانند ضربه به ارزش پول ملی، افول تولید، بی‌کاری، فاصله طبقاتی، فساد رانت و بی‌عدالتی به طور غیرمستقیم) و حتی معضلات فرهنگی و اجتماعی می‌باشند. برای اصلاح سیستم بانکی ربوی، تقویت پول ملی و ثبات اقتصاد کلان، چه راهبرد شفاف و برنامه‌ی مشخصی طراحی نموده‌اید؟

پرسش ۲) طبق آمارها، یارانه‌ پرداختی دولت ایران در بخش انرژی (در حوزه آب، گاز، برق و سوخت)، از کل یارانه‌ انرژی کشور چین (با جمعیتی بیش از ۱۶ برابر!) بیشتر است. کاهش اتلاف گسترده‌ انرژی در کشور، مستلزم بهینه‌سازی مصرف و تعیین تکلیف بنگاه‌های بزرگ انرژی‌بر شبه دولتی و شبه خصوصی، که مسئول و مصرف‌کننده‌ بخش عمده‌ای از انرژی ارزان در کشور هستند، می‌باشد. برای رفع معضل یارانه‌ سرسام‌آور انرژی -که ریشه‌ بسیاری از مشکلات تولید و بی‌عدالتی‌های صنفی و منطقه‌ای در کشور محسوب می‌شود- چه راهکار شفاف و برنامه‌ مشخصی طراحی نموده‌اید؟

پرسش ۳) منابع مالی عظیم و اعطای گسترده‌ رانت منابع به شرکت‌ها و نهادهای شبه دولتی و دولتی، آن‌ها را عملاً به «حیاط خلوت» دولت‌ها مبدّل نموده‌است. برای شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های واقعی این شرکت‌ها و نهادها، صندوق‌های بازنشستگی و سایر بنگاه‌های اقتصادی عمومی غیردولتی، چه راهبرد و برنامه‌ مشخصی طراحی نموده‌اید؟

پرسش ۴) در حوزه‌ مالیات، فقدان اطلاعات صحیح از دارایی‌های اقتصادی، در کنار نبود تفکر سیستمی، به ریشه‌ ناکارآمدی مالیاتی و فرارهای بزرگ مالیاتی شرکت‌های شبه دولتی و شبه خصوصی و برخورداران از ثروت و درآمدهای کلان مبدّل شده‌است. در حال حاضر، شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۷ درصد است (میانگین جهانی: ۲۶ درصد). مالیات از ثروت و مستغلات، مالیات از بنگاه‌های شبه دولتی متکی به انواع رانت (شامل رانت منابع، انرژی، مواد خام، و بازارهای انحصاری)، مالیات از فعالیت‌های نامولّد (مانند سفته‌بازی و سوداگری)، و افزایش معافیت‌های مالیاتی فعالیت‌های مولّد، از جمله راهکارهای مغفول در این حوزه هستند. جهت رفع چالش اساسی مذکور، چه راهبرد شفاف و برنامه‌ مشخصی طراحی نموده‌اید؟

پرسش ۵) در حال حاضر، بسیاری از ظرفیت‌های ممتاز داخلی و مزیت‌های نسبی ژئواستراتژیک کشور، معطّل و بدون استفاده‌ مطلوب مانده‌اند. از جمله این مزیت‌های نسبی می‌توان به قابلیت توسعه‌ صنایع پایین‌دستی با ارزش افزوده و ارزش صادراتی و اشتغال‌زایی بالا (در ارتباط با صنایع بالادستی همچون معادن و پتروشیمی) با رویکرد مقابله با خام‌فروشی، بازارهای صادراتی متنوع و گسترده، موقعیت ویژه‌ ترانزیتی و لجستیک منطقه‌ای، صنایع تبدیلی کشاورزی، تنوع اقلیم گردش‌گری و بوم‌گردی، گردش‌گری سلامت، و توانمندی‌های صنایع دانش‌بنیان اشاره نمود. جهت بکارگیری بهینه‌ی این ظرفیت‌ها با بهره‌گیری از پتانسیل‌های عظیم مردمی و نیروی انسانی تحصیل‌کرده، و نیز تأمین امنیت سرمایه‌گذاری اقتصادی، چه راهکار و برنامه‌ی مشخصی طراحی نموده‌اید؟

به علاوه، برای اثبات توانایی شما در اجرای برنامه‌های پیشنهادی و نیز رصد موفقیت این برنامه‌ها، لازم است اوّلاً سازوکاری روشن در خصوص هریک از موارد فوق ارائه بفرمائید؛ ثانیاً حلقه‌ اصلی تیم متخصص اجرایی خود را معرفی بفرمائید. «احساس تکلیف» شما برای ورود به عرصه‌ رقابت ریاست جمهوری، زمانی موجّه خواهد بود که ملّت نجیب ایران با آگاهی کامل از برنامه‌های قابل راستی‌آزمایی و تیم اجرایی جنابعالی، بتواند به شما اعتماد نماید.

با تقدیم احترام

جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور

اسفند ۱۳۹۹