رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به مزیت نسبی ایران در حوزه صنعت پتروشیمی گفت: این صنعت موتور محرک برای تحول و رشد اقتصادی کشور است.

زاکانی: همه نهادهای کشور برای حل مشکلات یک طرف میز هستند نه مقابل هم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نشست بررسی چالش‌ها و مشکلات صنایع بالادست و پایین‌دست پتروشیمی از سلسله جلسات استماع نخبگانی، با حضور علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مهندس عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره و مشاور مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، مهندس رضا مهدوی‌پور صاحب‌نظر و مشاور مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مهندس مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

همچنین در این نشست رضا ربانی مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی باختر، احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنععت پتروشیمی،  حسین دور رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی،  سعید ترکمان رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر ایران، رضا زندی روزنامه نگار ارشد و تحلیل‌گر حوزه نفت و انرژی، مصطفی زمانیان صاحب‌نظر و مدیر عامل شرکت مشاوران عمید، رضا ساکت بازرس سابق انرژی سازمان بازرسی کل کشور، خانم طهماسبی مدیر عامل دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، حسن عباس‌زاده سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از فعالان بخش خصوصی حضور داشتند.

زاکانی در این نشست با اشاره به تحولات مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره جدید فعالیت خود، گفت: مرکز پژوهش‌ها در رویکردهای جدید خود به دنبال هم‌افزایی و اخذ نظرات نخبگان و هم‌اندیشی با مسئولان بخش‌های مختلف کشور در حوزه دولتی، خصوصی و صنفی است تا بتوانند با احاطه کامل بر مشکلات، اقدامات خود را به پیش ببرد.

وی ادامه داد: باید همه نهادها در کنار هم قرار بگیرند تا با هم‌افزایی بتوانیم از توانمندی‌های ایران در جهت رفع مشکلات و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس صنعت پتروشیمی را یکی از مزیت‌های نسبی کشور و موتور محرک تحول اقتصادی دانست و گفت: اگر در این عرصه پیشرفت‌های بیشتری اتفاق بیفتد و کشور بتواند ظرفیت خود را در این حوزه افزایش دهد شاهد استقلال اقتصادی و تولید ثروت و رفاه مادی خواهیم بود.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با بیان اینکه همه نهادهای کشور یک طرف میز برای حل مشکلات هستند و مقابل هم قرار ندارند، ادامه داد: با حمایت از صنعت پتروشیمی می‌توانیم چرخه تولید کشور را به حرکت دربیاوریم. این امر هم باعث افزایش درآمد کشور و هم تحریم‌ناپذیر شدن، خواهد شد.

زاکانی سپس به محورهایی که برای پیشرفت صنعت پتروشیمی کشور و رفع مشکلات این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد و افزود: همه حلقه های زنجیره ارزش افزوده صنعت پایین دستی حوزه پتروشیمی باید مورد توجه دولت قرار گیرد تا در این حوزه شاهد انقطاع نباشیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر این نکته که باید جایگاه و مسئولیت نهادهای مختلف به روشنی در حوزه صنعت پتروشیمی مشخص شود، گفت: تداخل وظایف بین وزارت نفت و وزارت صمت در این زمینه می‌تواند آسیب‌زا باشد و مسئولیت هر دستگاهی باید به روشنی مشخص شده و جایگاه دولت و بخش خصوصی هم در این حوزه تعریف شود.

تامین خوراک صنعت پتروشیمی از دیگر مشکلات این حوزه است که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تلاش نهادهای مسئول برای ارائه راهکار در زمینه حل این مشکل خبر داد و بیان کرد: حمایت از صنعت پتروشیمی منجر به ایجاد مزیت حمایتی برای کشور می‌شود و در این زمینه از تولید کننده باید حمایت شود.

وی با بیان اینکه در مجلس یازدهم تلاش کردیم مالیات را از سمت تولید به سوی خدمات سوق دهیم، گفت: در همین زمینه درصد مالیات تولید را کاهش دادیم.

زاکانی ادامه داد: دولت در این حوزه تنها باید تنظیم‌گری کند چرا که مردم خود کارها را به پیش می‌برند. همچنین دولت سامانه‌های مختلف دستگاه‌های گوناگون را یکپارچه کند تا شفافیت لازم در این زمینه ایجاد شود.

رییس مرکز پژوهشها در پایان گفت: در حال حاضر تنها در دو کشور عراق و افغانستان رایزن اقتصادی داریم. در حالی که در شرایط فعلی گسترش دیپلماسی اقتصادی از ضرورت‌های کشور است