انتخاب/ یک مقام سابق سپاه در واکنش به اعلام نامزدی سعید محمد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرد که: من افراد قوی‌تر از آقای محمد را می‌شناسم که خودشان را برای نامزدی در انتخابات مناسب ندیدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با «انتخاب» و با اشاره به اعلام نامزدی رسمی سعید محمد برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: قاعدتا باید خود ایشان توضیح بدهند که چرا و چگونه وارد این مساله شدند و به نظر می‌رسد که اگر نظامیان می‌خواهند وارد انتخابات شوند بهتر است که با کسب موافقت از فرمانده خودشان یعنی آقای محسن رضایی این تصمیم را اتخاذ کنند. مضاف بر اینکه آقای محمد بعد از استعفا از قرارگاه خاتم الانبیا، پست مشاوره‌ای گرفتند. من در مجموع فکر می‌کنم که آقای محمد اگر بنای ورود به انتخابات را دارند باید یک مراحلی را طی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید آقای سعید محمد از آقای رضایی برای ورود به انتخابات کسب تکلیف کند، گفت: ما نظامی‌های قدیمی پیش خودمان یک نظری داریم و به هم می‌گوییم که برای انجام یک کاری باید احترام فرمانده و مقام ارشد حفظ شود و این کسب اجازه هم به همین دلیل است.

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان یک چهره سابق در سپاه چقدر از آقای محمد شناخت دارید و عملکرد ایشان در این نهاد را چقدر موفق ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: من در زمان جنگ در این نهاد حضور داشتم و با توجه به سنی که آقای محمد دارند من شناختی از ایشان و عملکرد ایشان در سپاه ندارم. به ویژه اینکه فعالیت ایشان بیشتر در حوزه فنی و پشتیبانی است. من باید برای شناخت بیشتر از عملکرد و شخصیت آقای محمد باید بروم و با خود ایشان صحبت کنم و عملکرد ایشان را بیشتر مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که اصولگرایان آیا برنامه‌ای برای حمایت از آقای محمد را در نظر گرفتند، تصریح کرد: ابتدا باید آقای محمد در خصوص برنامه‌ها و اهداف خودشان در انتخابات اطلاع رسانی کنند تا اصولگرایان بیشتر با شخصیت و برنامه‌های ایشان آشنان شوند و بعدا برای این موضوع تصمیم گیری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان هیچ ارزیابی نسبت به آقای محمد انجام ندادند، گفت: خیر تا الان هیچ ارزیابی درباره ایشان صورت نگرفته است و صرفا مباحث انتخاباتی درباره معیار‌ها و مولفه‌های نامزدی در انتخابات است. البته برای برخی از نامزد‌ها این اتفاق رخ داده و ارزیابی‌هایی انجام شده است، ولی برای شخص آقای محمد این ارزیابی انجام نشده است. البته شاید این ارزیابی در کمیسیون‌ها و کمیته‌های انتخاباتی انجام شده باشد، ولی تا الان این ارزیابی در صحن شورا‌ها مطرح نشده است.

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که کدام از نامزد‌های انتخاباتی مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: اینکه بخواهد این مسائل اطلاع رسانی بشود، آن هم قبل از ورود موسم انتخابات و نظرات شورای نگهبان خلاف قانون است. البته برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی که از افراد برای نامزدی در انتخابات دعوت می‌کنند، می‌توانند این اطلاع رسانی را انجام بدهند.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شما با ورود نظامیان به انتخابات موافق هستید، تصریح کرد: به نظر من کسانی که می‌توانند یک دولت کارآمد و توانمند را در جهت نجات و رشد کشور ایجاد کنند فارغ از آنکه نظامی یا غیرنظامی باشند باید وارد عرصه انتخابات شوند. البته شرط لازم آن است که فرد مذکور اصلح و مقبول باشد. نظامی بودن یک امتیاز برای ریاست جمهوری می‌تواند باشد، از این جهت که آن فرد در زمان ریاست جمهوری اشراف و شناخت خوبی از موضوعات نظامی و امنیتی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آقای محمد چقدر شانس موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را دارد، گفت: در کشور ما سیاست غیرقابل پیش بینی است و هر اتفاقی در آن محتمل است. زمانی بود که کسی فکر نمی‌کرد که آقای احمدی نژاد از شهرداری تهران به مقام ریاست جمهوری برسد، ولی این اتفاق افتاد.

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که شخصا چقدر موافق نامزدی آقای محمد در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان یک نظامی هستید، گفت: من افراد قوی‌تر از آقای محمد را می‌شناسم که خودشان را برای نامزدی در انتخابات مناسب ندیدند. حالا باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.