براساس ارزیابی تحلیلگران، ‌ بهبود روابط آمریکا با ایران و کوبا با سنگ‌اندازی‌های جدی از سوی کنگره و افرادی همچون «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد آمریکایی روبروست.

موانع سیاسی پیش روی بایدن در قبال ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشت: این سناتور آمریکایی از سالیان دور موضع مخالف خود علیه ایران و کوبا را حفظ کرده است. ازجمله در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» در مسائل متعددی مانند توافق هسته ای با ایران یا نزدیکی روابط با کوبا در پی ایجاد موانع بوده است.

به نوشته خبرگزاری پرنسا لاتینا، طبق بررسی‌های رسانه‌ای صورت گرفته، در کارنامه منندز، ‌ ایجاد روابط با گروه های محافظه کار کوبایی آمریکایی در فلوریدا علیه هاوانا دیده می شود. حتی در حلقه نزدیکان وی افرادی وجود دارند که اقدامات تروریستی علیه کوبا را پیش می برند.

با گذشت چندین هفته از دولت دموکرات بایدن، هنوز اقدامی از سوی کاخ سفید درباره هاوانا مشاهده نشده و به گفته «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید همه چیز در حال «بررسی» است.

این تاخیر یا اصطلاحا «بررسی» ممکن است مرتبط با فشارهای سناتور منندز باشد؛ «بن رودز» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا که نقش کلیدی در بازگشایی روابط با ایران و کوبا داشته، می گوید: تیم بایدن حق دارد که بخواهد روابط حسنه ای با او داشته باشد. به همین خاطر در مسائل بسیاری با او هماهنگ خواهند بود.

اما در جایی که اختلاف نظر بین دیدگاه سناتور با دیدگاه دولت بایدن وجود دارد، در حالی که بایدن بخواهد او در سیاست خارجی اش در رابطه با ایران، کوبا و ونزوئلا بر سر کار باشد، به نقطه ای خواهیم رسید که گفت و گو ها بسیار دشوار خواهد شد.

اما آیا رابرت منندز، سنگی در مسیر سیاست خارجی بایدن است؟

به نوشته رسانه کوبایی، طبق تحلیل منابع مختلف ،سناتور آمریکایی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا تعهد و هماهنگی بیشتری نسبت به رئیس جمهوری کنونی داشت.

این سیاستمدار مجلس سنا، همچنین بارها در برابر سیاست دولت دموکرات پیشین در قبال کوبا موضع مخالف نشان داد و حتی اقدامات آن دولت را «نمایشی و اشتباه» خواند در حالی که به شدت خواستار تشدید تحریم ها بود.

منندز در رابطه اش با ترامپ مانند «خال» در میان صفوف دموکرات هاست. به ویژه آنکه بایدن می گوید که سیاستی عملی را دنبال خواهد کرد تا نقش اصلی آمریکا که در دوره ترامپ از دست رفته دوباره به واشنگتن برگرداند.

پرونده های کوبا و ایران برای رئیس کمیته روابط خارجی سنا ملموس نیست. او نفرت از انقلاب کوبا و به طور کلی از هر ملتی که دنباله روی نظریات و عقاید او نیست را به عنوان سکویی برای پیشبرد فعالیت های سیاسی خود قرار داده است.

«علی واعظ» مدیر آمریکایی پروژه ایران در گروه بین المللی بحران پیشتر اظهار داشت که دولت بایدن نیازمند حمایت کنگره است تا بتواند با توان کامل برنامه خود را پیش ببرد.  در سال ۲۰۱۵ نه یک جمهوری‌خواه به نفع برجام رای داد و نه برجام مورد تایید همه سناتورهای دموکرات قرار گرفت. دو سناتور مهمی که به آن رای منفی دادند امروز رهبر اکثریت سنا یعنی چاک شومر و رئیس کمیته روابط خارجی سنا یعنی باب منندز هستند که هر دو کلید انتصاب مقامات عالی رتبه دولت بایدن در سنا را در دست دارند.

با روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا در اول بهمن ماه سال جاری برخی فکر می کردند که سیاست های واشنگتن در جهان تغییر خواهد و به سمت صلح و آرامش رهنمون خواهد شد، ولی با اقدامات ۵۰ روزه بایدن در کشورهای سوریه، عراق و ادامه حمایت ها از متجاوزان سعودی – اماراتی در جنگ یمن، عکس این قضیه ثابت شد.

مساله مهم دیگری که در این جا وجود دارد این است که هم سران جدید آمریکا باید فکر و عملکرد خود را نسبت به دیگر کشورها تغییر دهند و هم کشورهای غربی همچون فرانسه و انگلیس، تا جهان بتواند روی صلح و آرامش را به خود ببیند. مطمئنا در دنیای این چنینی، تعاملات کشورها بر اساس احترام خواهد بود و امید است دیگر سخنی از تحریم و دخالت در امور کشورها و جنگ در جهان شنیده نشود.    

با وجود سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ در اعمال تحریم علیه هاوانا، مقامات و کارشناسان کوبا بعید می‌دانند دولت بایدن، به رغم وعده‌های بسیار برای ایجاد تحول در روابط دو کشور، بتواند تاثیر قابل توجهی در تغییر مناسبات آمریکا- کوبا ایجاد کند.  

بایدن با نادیده گرفتن وعده هایش در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰،  پس از راهیابی به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ۹۹) در واقعیت امر، به اعمال و اجرای سیاست های ترامپ در عرصه سیاست خارجی و بین المللی ایالات متحده ادامه می دهد.