سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به اظهارات رئیس جمهور پاسخ داد.

پاسخ سخنگوی هیات رئیسه مجلس به انتقادات رئیس جمهور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رییس جمهور هفته گذشته در جلسه هیئت دولت با انتقاد از مجالس دهم و یازدهم و با تاکید بر اینکه توزیع کالا در کشور بی صاحب است گفته بود: باید جلوی دلالی در بازار را بگیریم و اگر مجلس تصویب می‌کرد و وزیر بازرگانی می‌داشتیم نوروز دیگری را پشت سر میگذاشتیم. 

در همین رابطه محمدحسین فرهنگی در نشست خبری ظهر امروز خود گفت: مباحثی در مورد تاثیر عدم تشکیل وزارت بازرگانی بر قیمت ها مطرح شده که دقیق نیست. ما وزارتخانه کار یا مسکن را داریم اما شاهد مشکلات عدیده در این دو حوزه هستیم. بود و نبود نام بازرگانی بر یک وزارتخانه هم نمی تواند اثری داشته باشد. ضمن اینکه قبل از ادغام هم همین مشکلات وجود داشت و حتی باعث می شد نوعی دوگانگی و تضاد در مدیریت بازار به وجود بیاید.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: در اظهارات یکی از مسئولین دولتی گفته شده بود که تصمیمات مجلس بر قیمت ها اثر گذاشته است که این درست نیست. اولا این بودجه مربوط به سال ۱۴۰۰ است و ما هنوز در سال ۹۹ هستیم. ثانیا تصمیماتی گرفته نشده که اثر منفی داشته باشد. از جمله اینکه ارز دولتی برای کالاهای اساسی به همان ترتیبی که دولت مد نظر داشت پیش بینی شده و در برخی موارد هم تاکید شده که افزایش قیمتی اعمال نشود مثل آنچه در مورد اینترنت وجود داشت. لذا ایرادی از این جهت به مصوبات مجلس وارد نیست.

فرهنگی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به انتقادات به سفرهای روسای قوا خصوصا رئیس مجلس نیز گفت: این سفرها با اصرار نمایندگان و مسئولین استانی انجام می شود و اثرات بسزایی خصوصا در زمینه آشنایی نزدیک با مسائلی که در کشور در جریان است دارد. لذا آثار مثبتی بر جای خواهد گذاشت و ما این انتقادات را وارد نمی دانیم.

وی درباره تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: ایراداتی از شورای نگهبان به مجلس رسیده که کمیسیون تلفیق امروز آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد و به محض اینکه گزارش نهایی ارائه شود مجلس آن را در صحن مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

وی افزود: با توجه به اینکه طبق آئین نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق به رای گذاشته می شود سرعت ما متفاوت از زمان بررسی بودجه در صحن است، لذا امیدواریم بودجه را پیش از پایان سال ابلاغ کنیم تا دولت از ابتدای سال جدید مشکلی در زمینه بودجه نداشته باشد.