ایرنا/ بدنبال تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا(ای‌اف‌سی) مبنی بر سلب امتیاز میزبانی ایران از رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و اعطای آن به بحرین که واکنش چهره‌های مطرح ورزشی و غیرورزشی ایران را به همراه داشت، رسانه‌های جهان در گزارش‌هایی این موضوع را بازتاب دادند.

بازتاب واکنش تهران به تصمیم AFC در رسانه‌های جهان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که بحرین میزبان دیدارهای باقی‌مانده گروه سوم انتخابی جام جهانی قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ خواهد بود؛ گروهی که غیر از ایران و بحرین، عراق، کامبوج و هنگ کنگ را نیز در دل خود جای داده است.

«مهدی طارمی» مهاجم باشگاه پورتو پرتغال با انتشار پشتی در صفحه مجازی خود، ای‌اف‌سی را به تبعیض علیه ایران متهم و این پرسش را مطرح کرد که چرا در فصلی که دمای هوا در بحرین می‌تواند تا ۳۸ درجه سانتیگراد برسد، حق میزبانی به این کشور اعطا شده است؟

طارمی در توییتر نوشت: نمی‌دانم این تصمیمات تبعیض‌آمیز ای‌اف‌سی علیه ایران کِی تمام می‌شود؟ گرمای بحرین و چندین دلیل دیگر مرا متعجب کرده، چرا آنجا؟ هنوز به این فکر می‌کنم که چرا این تصمیمات تمام نمی‌شود؛ یک عمر تاسف خوردیم این هم روی همه آنها.

«دراگان اسکوچیچ» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نیز که در فوریه ۲۰۲۰ جانشین «مارک ویلموتس» شد نیز در فضای مجازی این تصمیم را زیر سوال برد و گفت که تصمیم ای‌اف‌سی در جهت منافع همه تیم‌های شرکت کننده نبوده است.

مرد کروات در پستی اینستاگرام نوشت: در جلسه‌ای که برای بحث در مورد تعویق بازی‌ها برگزار شد، نماینده بحرین بدون هیچ مقدمه‌ای در مورد میزبانی از بازی‌های باقی‌مانده حرف زد و این بیشتر از هرچیزی مرا متعجب کرد. به اعتقاد من ای‌اف‌سی باید راه حلی پیدا کند تا همه به یک نسبت منفعت ببرند نه فقط یک تیم خاص و مطابق روح ورزش تصمیم‌گیری کند. در نهایت، تمام تیم‌ها باید با ما روبرو شوند و بی‌شک حضوری قدرتمند داشته و از این شرایط گذر خواهیم کرد.

ای‌اف‌سی تماس شبکه ای‌اس‌پی‌ان را برای اظهارنظر در این خصوص، بی‌پاسخ گذاشت.

در همین رابطه رویترز نیز در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: ایران میزبانی بحرین را از انتخابی جام جهانی زیر سوال برد.

ژاپن‌تایمز نیز در گزارشی با تیتری مشابه به این سوژه داغ پرداخت.

نشریه انگلیسی زبان «ساوت چاینا مورنینگ پست» مستقر در هنگ‌کنگ نیز این موضوع را مورد نظر قرار داد.

عراق و بحرین تیم‌های اول و دوم گروه بوده و ایران که به دو جام جهانی قبلی صعود کرده بود، پنج امتیاز کمتر از عراق صدرنشین در رده سوم جای دارد.

تنها صدرنشینان هر کدام از گروه‌های هشت‌گانه در مرحله دوم انتخابی می‌توانند جواز صعود به مرحله بعدی انتخابی را کسب کنند.

براساس اعلام ای‌اف‌سی، این بازی‌ها قرار است از ۳۱ مه تا ۱۵ ژوئن (۱۰ تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۰) برگزار شود.