سخنگوی وزارت امور خارجه به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه کرد که در چارچوب فنی اظهارنظر کند و درباره حمله اخیر به کشتی کانتینربر ایرانی اعلام کرد: اگر مشخص شود هر طرفی در این عملیات خرابکارانه دست داشته از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهیم کرد.

توصیه ایران به مدیرکل آژانس: در چارچوب فنی اظهارنظر کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران در سال ۱۳۹۹ ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده فرارسیدن اعیاد شعبانیه را تبریک گفت و با اشاره به روز ملی شدن صنعت نفت، اظهار داشت: این روز که یادآور دهه‌های استقامت و استقلال طلبی مردم ایران است را گرامی می‌دارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به برگزاری مراسم نوروز ۱۴۰۰ امروز با حضور سفرا و دیپلمات‌های مقیم با حضور وزیر امور خارجه اشاره کرد. 

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره کمیسیون مشترک برجام گفت که زمان آن هنوز نهایی نشده است.

وی همچنین گفت: رژیم اشغالگر قصد از هر فرصتی استفاده می‌کند ولی ملت‌های جهان می‌دانند که این رژیم در حضیض خود قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها در خصوص افغانستان و سفر صادق خان به تهران گفت: ‌رایزنی‌های بسیار نزدیکی همواره با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم و طبیعی است این رایزنی‌ها در چارچوب دولت جمهوری اسلامی افغانستان انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: دعوت برای شرکت در نشست روسیه موضوع همچنان در دست بررسی است.

وی درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس درباره نظارت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران بیان کرد: ‌موضوع نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران موضوع فنی و تکنیکی است. ایران در چارچوب پادمان همه دسترسی‌ها را داده است و برخی دسترسی‌ها را در چارچوب پروتکل الحاقی داده بود که با مصوبه مجلس به حالت تعلیق درآمد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توصیه من به آژانس این است که به عنوان نهاد فنی در چارچوب فنی اظهارنظر کند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسشی بیان کرد: سیاست ایران در قبال سوریه کاملا روشن است. ما همواره صدای خود مردم و دولت سوریه بودیم و از هر ابتکار منطقه‌ای که به کاهش آلام مردم سوریه بینجامد، استقبال می‌کنیم و هر روندی که به صلح دائمی در سوریه بینجامد، استقبال می‌کنیم. روند آستانه موفق‌ترین روندی بوده که در موضوع سوریه شکل گرفته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره حملات به کشتی‌های ایرانی و همچنین کشتی کانتیرنر بر ایرانی در دریای مدیترانه نیز گفت:‌ جایی که رخ داده اولین انگشت اتهام را متوجه رژیم اشغالگر قدس می‌کند و رفتارهای تجاوزکارانه این رژیم این فرض را قوت می‌بخشد. این رژیم تمام حیات و ممات خود را در بحران و ناامنی جستجو کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر مشخص شود هر طرفی در این عملیات خرابکارانه دست داشته باشد از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهیم کرد.

خطیب‌زاده درباره اینکه گفته بود انگشت اتهام در حمله به کشتی کانتینربر ایرانی به سوی رژیم صهیونیستی است، گفت: رژیم اشغالگر قدس در طول دهه‌های گذشته هیچ روزی نبوده که جنگ و خونریزی نکرده باشد. توطئه‌ها و طراحی‌ها برای ناامن کردن منطقه داشته و اینها اسناد روشنی از فعالیت‌های این رژیم در منطقه است. ریشه بحران‌های غرب آسیا از روزی که این رژیم به منطقه تحمیل شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران ندای مقابله با همین خوی ترور، وحشیگیری و خونریزی این رژیم است و با قدرت و صلابت در مقابل این رژیم هستیم. موضوع اصلی جهان اسلام همواره فلسطین بوده، هست و خواهد بود و ایران تمامی گزینه‌ها را برای دفاع و صیانت از منافع خود در منطقه و داخل ایران همواره لحاظ کرده و در مورد امنیت ملی خود نه تردید داشته و نه با کسی مصالحه کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد: با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو نمی‌کنیم و مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. آمریکا از برجام خارج شده باید شرایطی را بپذیرد که مجددا این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نمره به دستگاه دیپلماسی در سال ۱۳۹۹ گفت:‌ مردم باید نظر بدهند. سال ۱۳۹۹ سال پر فراز و نشیبی بود. آمریکا در میانه فراگیری کرونا تمامی تلاش خود را کرد که جنگ اقتصادی و تمام عیار علیه مردم ایران را به اوج خود برساند. مرزهای ایران  را محدود و تجارت ایران را به صفر برساند. در طول ۱۳۹۹ دستگاه دیپلماسی در کنار همه نهادهای نظام و همه مردم و گمنامان تلاش کرد این تلاش‌ها بی اثر شود و به شکست حداکثری برای مجرمان این سیاست تبدیل شد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: با تمام توان و تلاش و به رغم همه کاستی‌ها و جا دارد از ملت غیور ایران عذرخواهی کنم، اقداماتی را با جدیت کردیم که اگر روزی بتوانیم آن را منتشر کنیم شکوه و عظمت آن را مردم ایران بیشتر خواهند دید. امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای مردم ایران و گشایش‌های بهتر باشد. گشایش‌هایی که تنها به دست ملت ایران و در درون اتفاق می‌افتد.

وی درباره ادعای آمریکا در خصوص دخالت ایران در حمله اخیر به فرودگاه اربیل اظهار داشت: این اقدامات در این زمان بسیار مشکوک است و از دولت عراق و وزیر خارجه عراق خواستیم به روشنی آمران و عاملان را معرفی کنند. ثبات عراق برای ثبات منطقه بسیار مهم است و آنهایی که به دنبال بی ثباتی در عراق هستند نمی‌خواهند منطقه روی آرامش را ببینند.

وی درباره آخرین وضعیت نازنین زاغری گفت: ‌این یک پرونده قضایی است که در دادگاه مراحل خود را طی کرده است. بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آن است. به دولت انگلیس توصیه می‌کنم یک بار مسیر سیاسی کردن موضوعات را رفته و دیده و اجازه دهد این موضوع در مسیر قضایی خود طی شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: دولت انگلیس چندین بار به تعهدات خود عمل نکرده و ایجاد مشکلاتی را به همراه داشته است. به افرادی که ویزا داده در بدو ورود دیپورت کرده است و این نشان می‌دهد دولت انگلیس نهایت تلاش خود را کرده است که آرامش برنگردد.