یکی از راه های سریع تر و با دوندگی کمتر در رابطه با جدایی زوجین از یکدیگر، روش طلاق توافقی است که در صورتیکه همه موارد در بهترین حالت خود انجام گیرد ممکن است طی 10 روز رای دادگاه صادر شده و صیغه طلاق جاری شود. در ادامه مدارک لازم و جزئیات روند طلاق توافقی را بررسی خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از اصلی ترین ارکان و موضوعات در شکل گیری و موفقیت هر جامعه ای به حوزه ((خانواده)) برمیگردد و به همین منظور خانواده یکی از اصلی ترین نهاد های اجتماعی یاد می شود.

به عبارت دیگر خانواده یکی از نهادهای اجتماعی نخستین است که در اشکال مختلف در هر جامعه‌ای یافت می‌شود. بنابراین، خانواده به عنوان نهادی اجتماعی، هسته اولیه پیوند اجتماعی انسان ها را فراهم می سازد و با تأمین مجموعه‌ای از نیازهای انسانی، عهده‌ دار نقش‌‌ ها و کارکرد های ویژه ‌ای است.

1

یکی از موضوعاتی که اهمیت موضوع خانواده را در جوامع مختلف بیشتر مورد توجه قرار داده است موضوع « طلاق» است که به دلیل پیامد های اجتماعی، روانی، اقتصادی، حقوقی و .. . که دارد، اهمیت آن را بیشتر کرده است.

یکی از مهمترین شاخص هایی که در موضوع طلاق مطرح می شود، مدت زمان زندگی مشترک بین زوجین است. شاخصی که متاسفانه در سال های اخیر وضعیت مناسبی در کشور مان نداشته است. با توجه به جدول زیر که وضعیت تعداد طلاق های ثبت شده را طی سه دوره سال های 85، 90 و 94 نشان می دهد مهر تاییدی بر این موضوع است.

تعداد طلاق های ثبت شده در سال های ۸۵، ۹۰ و ۹۴ برحسب طول مدت ازدواج

 ثبت شده در سال85

ثبت شده در سال90

 ثبت شده در سال94

طول مدت زنگی

جمع

درصد

طول مدت زندگی

جمع

درصد

طول مدت زندگی

جمع 

درصد

کمتر از ۱سال

۱۵۳۳۱

۱۶.۳۰

کمتر از ۱سال

۱۹۷۳۰

۱۳.۸۱

کمتر از ۱سال

۲۱۴۵۱

۱۳.۰۹

۱تا۲ سال

۱۲۹۸۶

۱۳.۸۰

۱تا۲سال

۱۷۰۹۱

۱۱.۹۶

۱تا۲سال

۱۸۴۸۱

۱۱.۲۸

۲تا۳سال

۹۴۹۹

۱۰.۱۰

۲تا۳سال

۱۳۷۶۱

۹.۶۳

۲تا ۳سال

۱۴۶۵۰

۸.۹۴

۳تا۴سال

۷۶۳۵

۸.۱۱

۳تا۴سال

۱۱۷۶۳

۸.۲۳

۳تا۴سال

۱۲۳۹۰

۷.۵۶

۴تا۵سال

۶۱۹۵

۶.۵۸

۴تا۵سال

۹۳۳۹

۶.۵۳

۴تا۵سال

۱۰۴۴۸

۶.۳۷

جمع

۵۱۶۴۶

۵۴.۹۱

جمع

۷۱۶۸۴

۵۰.۱۸

جمع

۷۷۴۲۰

۴۷.۲۷

تعداد کل طلاق های سال۸۵

۹۴۰۳۹

 

تعداد کل طلاق های ثبت شده سال۹۰

۱۴۲۸۴۱

 

تعداد کل طلاق های ثبت شده سال۹۴

۱۶۳۷۶۵

 

 

 

طلاق توافقی

یکی از راه های سریع تر و با دوندگی کمتر در رابطه با جدایی زوجین از یکدیگر، روش طلاق توافقی است که در صورتیکه همه موارد در بهترین حالت خود انجام گیرد ممکن است طی 10 روز رای دادگاه صادر شده و صیغه طلاق جاری شود. در ادامه مدارک لازم و جزئیات روند طلاق توافقی را بررسی خواهیم کرد.

2

توافق اولیه زوجین

نخستین مرحله که تمام مراحل بعد از این روش به آن وابسته است، توافق اولیه زوجین در رابطه با طلاق توافقی و تصمیم گیری در مورد مسائل مهم ضمن عقد و مسائل مالی و غیر مالی می باشد. مسائل مهمی مانند: مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزندان و...

 

نحوه ثبت درخواست جهت صدور رای توافق

به طور کلی دو روش برای اخذ رای طلاق توافقی وجود دارد که به شرح زیر می باشند.

  1. روش اول ثبت دادخواست از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از سمت زوج یا زوجه می باشد. سپس پیامکی از سمت مرجع قضایی برای زوجین ارسال می شود. سپس زوجین یا وکیل اختیار شده توسط هر کدام از آنها به همراه پیامک مربوطه به شعبه دادگاه ذکر شده در پیامک مراجعه می کنند.

 

  1. روش دوم از طریق ثبت نام در سایت سامانه تصمیم و گذراندن جلسات متعدد مشاوره قبل از طلاق می باشد. تعداد روزهای درگیر مسئله مشاوره قبل از طلاق برای طرفین توافق در حدود چهل و پنج روز می باشد که همین موضوع باعث می شود که برخی از زوجین از روش اول استفاده کنند. لازم به ذکر است که این مشاوره ها در برخی از مواقع نیز موجب حل اختلافات و صلح بین زوجین می گردد.

در صورتیکه پس از پایان جلسات همچنان زوجین اصرار بر جدایی داشته باشند، دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت خواهد شد.

نکته مهم در رابطه با این روش این است که زوج و زوجه می بایست حتما در تمامی مراحل مشاوره حضور داشته باشند.

3

حضور در دادگاه خانواده

پس از انجام یکی از مراحل فوق در صورتیکه همچنان قصد جدایی بین طرفین وجود داشته باشد، می بایست به یکی از شعب دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست خود را ارائه دهند.

در این مرحله  در بدو امر، قاضی مربوطه زوجین را جهت انجام مشاوره به منظور برقراری صلح و سازش احتمالی به مشاور مرکز معرفی خواهد کرد. چنانچه مشکل برقرار باشد و دو طرف همچنان به جدایی اصرار داشته باشند توافقات لازم به منظور انجام طلاق توافقی در حضور مشاور و داورها اعلام و صورتجلسه خواهد شد و به امضای دو طرف می رسد.

نکته مهم اینجاست که اگر زوجین توافق لازم بر روی حتی یکی از موارد مطروحه را نداشته باشند، طلاق توافقی صورت نخواهد پذیرفت و یکی از زوجین می بایست به صورت انفرادی نسبت به اعلام درخواست طلاق اقدام نماید. در اینصورت طلاق به بحثی زمانبر، فرسایشی و خسته کننده تبدیل خواهد شد.

پس از توافق بر سر مسائل مالی و غیر مالی بین دو طرف، زوجین مجدد به قاضی مراجعه می کنند. در این مرحله قاضی نیز شخصا اقدام به صحبت با طرفین و منصرف کردن آنها از انجام باقی مراحل جدایی و دعوت آنها به صلح و سازش می پردازد.

 

مدارک مورد نیاز جهت جاری شدن طلاق

  • اصل یا رونوشتی از اصل عقدنامه زوجین
  • اصل و کپی کارت ملی زوجین
  • اصل و کپی شناسنامه زوجین
  • در صورت دوشیزه بودن زوجه، گواهی بکارت از اداره پزشکی قانونی
  • توافق نامه مبنی بر توافق طرفین بر سر مهریه زن

4

حضور در دفتر رسمی طلاق

پس از صدور رای مبنی بر طلاق توافقی بین طرفین، زوجین و یا وکیل اختیار کرده دو طرف به جهت جاری شدن صیغه طلاق به دفتر رسمی طلاق مراجعه خواهند کرد.

توجه داشته باشید که حضور زوج و زوجه یا وکیل هر کدام از آنها الزامی می باشد و در صورت عدم حضور یکی از طرفین یا وکیل یکی از طرفین، طرف دیگر می تواند با مراجعه به دادگاه صادر کننده رای درخواست طلاق نماید.

اگر زوجین در زمان نامزدی تصمیم به جدایی توافقی گرفته باشند و باکرگی زوجه برای دادگاه ثابت شود، زن تنها می تواند نصف مهریه خود را درخواست کند. نکته مهم دیگر در این مورد این است که اگر زوجه باکره باشد می تواند پس از ثبت طلاق به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و شناسنامه جدیدی که نام همسر در آن پاک شده باشد را درخواست کند.