آزادی/ انتخابات نزدیک است و هر یک از جریان‌های سیاسی موجود ، همچنین کاندیداهایی که تا کنون حضورشان قطعی شده و نشده ؛ به فکر افزایش سبد رای خود هستند. در این بین است که جلب توجه پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. چنانچه برخی می‌گوید برخی از کاندیداهای فعلی مثل سعید محمد این بخش از جامعه را هدف گرفته و سعی دارند که رای آنان را جلب کنند!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

البته برخی نیز اصرار دارند که خود را به ندیدن زده و از اساس منکر آن شوند که احمدی‌نژاد در این جامعه سبد رای دارد. برخی نیز منتظر هستند که ببینند خودش می‌آید یا نه؟ از کاندیدای خاصلی حمایت می‌کند یا نه؟ بدیهی است که بعد از روشن شدن پاسخ به این پرسش‌ها می‌توان درباره سرنوشت پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد هم حرفی زد البته به شرط آنکه وجود آن را قبول داشته باشیم.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « یکی از واقعیت‌های موجود این است که آقای احمدی‌نژاد دارای یک پایگاه اجتماعی است و نظرسنجی‌ها نیز این را تایید می‌کند منتها مشخص نیست که این پایگاه از در کدام طبقه جامعه قرار دارد. یعنی هیچ ارزیابی آماری و دقیقی صورت نگرفته که بدانیم این پایگاه متعلق به چه طبقاتی از جامعه است. برخی تصور می‌کنند که پایگاه رای احمدی‌نژاد از اقشار کم درآمد جامعه است اما من نمی‌توانم حرفی بزنم چون کار آماری نشده و همه آنچه در این باره گفته می‌شود، حدس و گمان است. لذا نمی‌توان گفت که این پایگاه از نظر سن، جنسیت، تحصیلات و درآمد چه ترکیبی دارد».

وی افزود: «آنچه که اکنون مشخص است این است که آقای احمدی‌نژاد در جامعه یک پایگاه اجتماعی دارد و اتفاقا این پایگاه نسبت به پایگاه اجتماعی سایر کسانی که از آنان به عنوان کاندیدا نام برده می‌شود، قابل توجه‌تر است».

ایمانی در پاسخ به اینکه اگر احمدی‌نژاد کاندیدا نباشد یا رد صلاحیت نشده و فرصت حضور در رقابت‌های انتخاباتی 1400 را نداشته باشد، این پایگاه اجتماعی به سبد کدام کاندیدا می‌رسد؟ گفت: « برای پاسخ به این پرسش اول باید دید که چه کسانی کاندیدا شده و تایید صلاحیت می‌شوند. هنوز زود است و هیچ چیزی نمی‌دانیم. با این وجود تصور نمی‌کنم که همه پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد یا بخش قابل ملاحظه‌ای از آن مثلا بیش از 50 درصد، به سبد یک کاندیدای خاص بریزد».

وی افزود: «به اعتقاد من اگر احمدی‌نژاد در این رقابت‌ها نباشد، بخش عمده‌ای از این پایگاه اجتماعی پراکنده خواهد شد. بخشی از آن نیز اساسا پای صندوق نخواهد آمد». این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه اگر یکی از کاندیداهای موجود شیوه احمدی‌نژاد را پیشه کرده و پایگاه اجتماعی او را هدف بگیرد، چقدر شانس تصاحب رای این بخش از جامعه را دارد؟ گفت: « من در بین کسانی که تا الان به عنوان کاندید مطرح شده‌اند، کسی را نمی‌بینم که بخواهد از روش احمدی‌نژاد که برای کسب رای استفاده کند. به نظر من حتی اگر فرض کنیم که آقای رئیسی هم کاندیدا باشد، به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از کاندیداهای احتمالی یعنی، نه رئیسی، نه قالیباف، نه محسن هاشمی، نه ظریف، نه ضرغامی وسعید محمد به سوی استفاده از روش‌های احمدی‌نژاد که ما نام آن را پوپولیستی می‌گذاشتیم، پیش برود و رای جمع کند. به خصوص که حداقل چند نفر از این افراد در انتخابات‌های پیشین حضور داشته‌اند و شیوه آنان را دیده‌ایم.