بررسی مجموعه‌‌ای از اسناد موجود آمریکا تلاش‌های واشنگتن برای عادی‌سازی استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران را نشان می‌دهند.

دستور ریگان برای محکوم نکردن حملات شیمیایی صدام به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک سند محرمانه که از طبقه‌بندی خارج‌شده نشان می‌دهد دولت «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تصمیم گرفته در سازمان ملل متحد استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی در زمان جنگ تحمیلی عراق به ایران را محکوم نکند.

مجموعه‌‌ای از اسناد موجود روی وبگاه سازمان «آرشیو اسناد ملی» آمریکا نشان می‌دهند دولت وقت آمریکا به دنبال آن بوده ضمن چشم بستن به روی استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی بر مقصر بودن هر دو کشور ایران و عراق در جنگ تأکید کند.

در یکی از این سندها که مربوط به سال ۱۹۸۴ است و توسط خبرنگار خبرگزاری فارس بررسی شده سیاست هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در خصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای از ایران برای محکوم کردن استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی تشریح شده است. 

در این سند از دیپلمات‌های آمریکا خواسته شده بدون نام بردن از عراق حملات شیمیایی را در هر جا اتفاق می‌افتند محکوم کنن، اما در عین حال بر «تاکتیک‌های بی‌رحمانه و ضدبشری ایران» تأکید شود.

ایران در پیش‌نویس این قطعنامه خواستار آن شده بود که شورای امنیت استفاده رژیم بعث عراق از تسلیحات شیمیایی را محکوم کند، اما رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند رژیم بعث عراق پس از ارائه این قطعنامه از سوی ایران چندین بار با دولت آمریکا تماس گرفته و خواستار آن شده بود که موضعی نرم در قبال قطعنامه مذکور اتخاذ کرده و از هیچ کشوری در ارتباط با انجام حمله شیمیایی نام نبرد. درخواست دولت آمریکا از دیپلمات‌هایش در سند مذکور منطبق با خواست رژیم بعث عراق است. 

جمهوری اسلامی ایران تابستان سال ۱۹۸۳ استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی را گزارش داده بود. پروتکل ژنو جامعه جهانی را به مقابله با استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی ملزم می‌کند با این حال شکایت‌های ایران مورد اعتنایی جامعه جهانی واقع شد. سرانجام ایران نوامبر سال  ۱۹۸۳ خواستار تحقیق شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره استفاده رژیم بعث از سلاح‌های شیمیایی شد.

سندی از وزارت خارجه آمریکا به تاریخ ۱ نوامبر ۱۹۸۳ نشان می‌دهد دستگاه اطلاعاتی آمریکا از «استفاده تقریباً روزانه» رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی با خبر بوده است.