وزیر امور خارجه فرانسه از بازگشت به برجام به عنوان نقطه آغازی برای انجام مذاکرات موشکی با ایران یاد کرد.

فرانسه: بازگشت به برجام، نقطه شروع مذاکرات موشکی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ژان ایو لوردیان»، وزیر امور خارجه فرانسه گفته بازگشت به برجام نقطه آغازی برای انجام گفت‌وگوهای گسترده‌تر با ایران بر سر وضعیت منطقه و برنامه موشکی خواهد بود.

دولت فرانسه از زمان انجام مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به «پلیس بد» مذاکرات معروف شده بود و بارها با کارشکنی در گفت‌وگوها از شکل‌گیری توافق جلوگیری می‌کرد.

دولت فرانسه همچنین در زمانی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد خروج از آمریکا را داشت نخستین کشوری بود که با پیشنهاد کردن «طرح مکمل برجام» به دیدگاه‌های زیاده‌خواهانه واشنگتن رسمیت بخشید.

لودریان در بخش دیگری از سخنان امروز خود بدون اشاره به قصور دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در رفع تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط احیای برجام مدعی شد مشکلات تاکتیکی و وضعیت داخلی ایران مانع احیای این توافق هسته‌ای است.  

ادعای رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در حالی صورت گرفته که خروج آمریکا از برجام و متعاقب آن، نقض عهد کشورهای اروپایی در عمل به وعده‌هایشان جهت جبران مهم‌ترین عامل مشکلات مربوط به اجرای کامل این توافق از سوی همه طرف‌ها بوده است.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

مقام‌های دولت جو بایدن در هفته‌های گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند، با وجود این از انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به این توافق خودداری کرده‌اند.

اعضای تیم بایدن گفته‌اند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.جمهوری اسلامی ایران همچنین اسفندماه سال جاری اعلام کرده اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.