سخنگوی کاخ سفید با رد دعوت رئیس‌جمهور روسیه برای مشارکت در چالش گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، بهانه آورد که بایدن سخت مشغول کارهای دیگر است و وقت ندارد.

بهانه کاخ سفید برای فرار از چالش گفتگو با پوتین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تنش‌ها میان دو کشور روسیه و ایالات متحده در روزهای اخیر پس از مصاحبه جنجالی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و توهین وی به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بسیار شدت گرفته است.

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (پنجشنبه) در یک کنفرانس خبری با رد دعوت پوتین از جو بایدن برای شرکت در گفت‌وگوی تلویزیونی زنده، این بهانه را مطرح کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به شدت مشغول امور دیگر است و وقت ندارد.

جن ساکی در این خصوص در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت که هیچ خبری از ملاقات‌های آینده رئیس‌جمهور آمریکا خواه به صورت مجازی و خواه به صورت دیگر ندارد و برنامه رئیس‌جمهور کاملاً پر است.

وی در این رابطه توضیح داد: «اگر موضوع سرگرم‌کننده‌ای وجود داشت، دوباره با شما (رئیس‌جمهور روسیه) گفت‌وگو می‌کردیم. حرف من این است که رئیس‌جمهور (بایدن) قبلاً با رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین گفت‌وگویی داشته و هنوز رهبران بیشتری در جهان هستند که وی (بایدن) با آنها تعاملی نداشته است».

سخنگوی کاخ سفید سپس با اشاره به این موارد توضیح داد: «ما با رهبران روسیه، اعضای این دولت و در تمامی سطوح تعامل داریم، اما (در حال حاضر) چیزی برای گزارش کردن درباره نشست‌های آتی ندارم. رئیس‌جمهور قطعاً فردا در جورجیا خواهد بود و سرش بسیار شلوغ است».

بایدن در مصاحبه روز سه‌شنبه هفته جاری خود با شبکه «ای.بی.سی»، گفت که فکر می‌کند پوتین یک «قاتل» است و همچنین هشدار داد که رئیس‌جمهور روسیه در صورت اثبات مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، باید تاوان سنگینی بدهد.

پوتین نیز روز گذشته (پنجشنبه) در گفت‌وگو با تلویزیون روسیه در پاسخ به این توهین‌های بایدن گفت که هرکس حرف بد بزند به خودش برمی‌گردد و وی را برای یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به چالش طلبید.

جن ساکی با رد ایده پوتین گفت که رهبران دو کشور روسیه و آمریکا «نقطه نظرات متفاوتی در خصوص کشورهای متبوع خود و نحوه برقراری تعامل در جهان دارند».

سخنگوی کاخ سفید در ادامه بدون آنکه از اظهارنظر توهین آمیز بایدن علیه پوتین عذرخواهی کند، ادامه داد: «ما اطمینان داریم که می‌توانیم به دنبال راه‌هایی باشیم که در آن منافع دوجانبه و منافع دوجانبه ملی وجود داشته باشد، اما رئیس‌جمهور (بایدن) وقتی نگرانی‌هایی داشته باشد، (از مواضع خود در مقابل روسیه) عقب‌نشینی نخواهد کرد».

از طرف دیگر، بایدن روز گذشته پس از پایان سخنرانی ملی خود درباره وضعیت واکسن کرونا در آمریکا حاضر نشد که پاسخ سؤال خبرنگاران درباره پذیرش دعوت پوتین برای گفت‌وگوی تلویزیونی زنده را بدهد و تریبون را بدون دادن پاسخ، ترک کرد.

تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا از سال‌ها پیش به دلیل چند پرونده از جمله تحولات اوکراین و ادعاهای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شدت گرفته و واشنگتن چندین دور تحریم علیه مسکو وضع کرده است.

اخیراً نیز شورای اطلاعات ملی آمریکا بدون ارائه سند و مدرکی، گزارشی را منتشر کرد و در آن ایران، روسیه و چین را به تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متهم کرد.