زیردریایی بومی فاتح یکی از تجهیزات ایرانی است که می‌تواند استمرار عملیاتی نیروی دریایی ارتش را افزایش دهد.

زیردریایی ایرانی که ۷۶ فناوری روز دنیا را در خود دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات جدید و نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات جدید کرده‌اند. حوزه دریایی و اهمیت سیادت ایران بر خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دریای خزر نیرو‌های مسلح کشورمان را واداشته تا به روزترین فناوری‌ها و تجهیزات را در حوزه دریایی داشته باشند. به همین دلیل هم فعالیت‌های جدی نیرو‌های مسلح کشورمان برای ساخت از ابتدای انقلاب آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد.

یکی از عرصه‌های مهم در حوزه اقتدار دریایی ایجاد قدرت در حوزه زیرسطحی است. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم نخستین بار در دهه ۷۰ توانست سه فروند از زیردریایی کیلو کلاس را از کشور شوروی خریداری کند. زیردریایی‌ها نقش مهمی در حفاظت و پایش از مرز‌های دریایی ایران اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح کشورمان از این زیردریایی استفاده‌های فراوانی را انجام می‌دهند. مهم‌ترین وظیفه‌ای که زیردریایی‌ها می‌توانند انجام دهند رصد و پایش آب‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

رصد و پایش مرز‌های دریایی کشورمان هنگامی اهمیت خود را نشان می‌دهد که ناوگان نیرو‌های فرامنطقه‌ای چندین سال است که در خلیج فارس حضور دارند و به دنبال این هستند تا بر کشور‌های منطقه‌ای مسلط شوند. اما بازوان دریایی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون علاوه بر آماده به رزم نگه داشتن تجهیزات و تسلیحات خود فعالیت‌هایی را هم در راستای طراحی و ساخت تجهیزات و تسلیحات انجام داده اند.

یکی از این فعالیت‌ها طراحی و ساخت زیردریایی‌های بومی نظیر زیردریایی‌های کلاس غدیر و فاتح است که ایران به خوبی توانسته آن‌ها را انجام دهد

زیردریایی فاتح؛ دست بلند ایران در دریاهای دوردست

زیردریایی بومی فاتح روز ۲۸ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در مراسمی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار سیاری رئیس ستاد ارتش، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان ارتش و نیرو‌های مسلح کشورمان رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق شد. این زیردریایی ویژگی‌های خاصی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ویژگی‌های زیردریایی فاتح

وزن: ۵۲۷ تُن.

تعداد قطعات: ۴۱۲ هزار قطعه.

تناژ سطحی: ۵۲۷ تن.

تناژ زیرسطحی: ۵۹۳ تن.

عمق عملیاتی: ۲۰۰ متر.

حداکثر عمق: ۲۵۰  متر.

سرعت سطحی: ۱۱ نات.

سرعت در حالت غوطه‌ور: ۱۴ نات

رادار و ناوبری

زیردریایی فاتح ۱۲ سونار مختلف در انواع اکتیو و پسیو دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان محیط اطراف را رصد کرده و عمق، سرعت و صوت را تشخیص دهد. سونار‌های این زیردریایی این امکان را به فاتح می‌دهد تا علیه غواص‌های دشمن نیز عملیات انجام دهد. فاتح همچنین از سیستم ESM بهره می‌برد که در زیردریایی‌ها، کار تشخیص، شناسایی و جهت‌یابی انواع امواج رادار و سیگنال‌های مخابراتی منتشر شده از کشتی‌ها، هواگردها، زیردریایی‌ها و سایر منابع را برعهده دارد. به کمک این سامانه آگاهی زیردریایی از موقعیت اطراف به منظور دفاع از خود یا تدارک یک درگیری و یا پشتیبانی اطلاعاتی از شناور‌های خودی در صحنه نبرد افزایش پیدا می‌کند.

تسلیحات 

زیردریایی تمام ایرانی فاتح همچنین توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیرو‌های تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد و دارای ۴ مقر پرتاب اژدر‌های کالیبر ۵۳۳ میلی‌متری کروز نصر و دو اژدر رزرو بوده و توانایی حمل ۸ مین دریایی را نیز دارد.

زیردریایی فاتح؛ آماده عملیات‌های چریکی

یکی دیگر از ویژگی‌های زیردریایی فاتح این است که می‌تواند به دلیل ابعاد بدنه و پروانه، هوشمندی دستگاه‌ها و سامانه‌ها به عنوان یکی از تجهیزات تهاجمی وارد عملیات‌های چریکی شود. از دیگر ویژگی‌هایی که باعث می‌شود تا زیردریایی فاتح به عنوان یکی از تجهیزات مناسب عرصه‌های نبرد وارد میدان شود می‌توان به قابلیت مین ریزی در دریا، پهلوگیری در سواحل با عمق کم و جابجاکردن نیرو‌های تکاوری اشاره کرد. البته این زیردریایی می‌تواند به عنوان یگان جلودار نیز وارد عمل شده و جمع آوری اطلاعات را نیز برعهده بگیرد.

استفاده از ۷۶ فناوری روز دنیا در زیردریایی فاتح

متخصصان ایرانی در زیردریایی فاتح با بهره مندی از ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا شامل سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیرسطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن باعث افزایش قدرت دفاعی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را فراهم کردند.