نماینده کرج در مجلس گفت: اصرار عجیب دولت بر تصویب لوایح «پالرمو»و «cft» آن هم در ماه‌های پایانی این دولت، سوال برانگیز است.

نماینده مجلس: اصرار دولت بر تصویب «fatf» سوال برانگیز است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر پذیرش و پیوستن مشروط به کارگروه ویژه اقدام مالی «fatf» و لوایح پالرمو و «cft» گفت: پذیرفتن این لوایح منجر به دسترسی کشورهای غربی که بانی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران هستند به اطلاعات اقتصادی کشور می‌شود و به نوعی بستن راه‌های دورزدن تحریم‌ها را در پی خواهد داشت. لذا در چنین شرایطی اصرار عجیب دولت بر تصویب این لوایح آن هم در ماه‌های پایانی این دولت، سوال‌برانگیز است.

وی در توضیح پیشنهاد پیوستن و پذیرفتن مشروط لوایح «پالرمو» و «cft» بیان کرد: طبق این پیشنهاد قرار بود تصویب این لوایح انجام شود اما اجرایی شدن آنها تا لغو تحریم‌ها به تعویق بیفتد، نکته‌ای که وجود دارد این است که برجام هم با یک سری شرط و شروط تصویب شد اما عملا به آن شروط توجه نشد و متاسفانه آن چه اتفاق افتاد یک تعهد یک‌سویه بود که علیرغم اینکه از برخی خطوط قرمز هم عبور شد؛ دستاوردی برای کشور نداشت، بنابراین این تجارب با هزینه‌های زیادی که داشته پیش روی ماست و باید از آنها عبرت بگیریم.

نماینده مردم کرج در مجلس در همین راستا افزود: تجربه برجام به روشنی پیش چشم ماست و اتفاقاتی که افتاد چه از طرف غربی‌ها که به تعهدات‌شان عمل نکردند و عملا ما یک طرفه برجام را اجرا کردیم و چه شروطی که در داخل کشور گذاشته شد و توجه لازم به آنها نشد.

عسگری تاکید کرد: ضمنا از لحاظ حقوق بین‌الملل این شروط اعتبار خاصی ندارد و پذیرفتن این لوایح ولو به صورت مشروط برای کشور ایجاد تعهد می‌کند و طرف‌های غربی هم به نوعی ما را تحت فشار قرار خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه الحاق مشروط زمینه ایجاد تهدید و فشار بر کشور را ایجاد می‌کند و تا زمانی که آنها حسن نیت را با رفع عملی تحریم‌ها نشان ندهند و به تعهدات‌شان به طور کامل عمل نکنند ضرورتی برای بررسی این لوایح در کشور وجود ندارد، گفت: پذیرش و پیوستن مشروط «fatf» و کنوانسیون پالرمو و «cft» تکمیل‌کننده پازل تحریمی آمریکا و کشورهای غربی است و منجر به شرطی‌سازی اقتصاد ایران و معطل نگه‌داشتن کشور می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه پیوستن مشروط در شرایط فعلی نیز مورد قبول وکلای ملت نیست و نمایندگان این موضع‌گیری را در بیانیه‌ای که به امضای 214 نماینده رسید اعلام کردند، اضافه کرد: بنابرین مسیر اصلی که امروز پیش روی کشور است اتخاذ راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و تقویت درونی کشور است ضمن ارتباط سازنده و هدفمند با کشورهای دیگر که ناظر بر منافع ملت باشد. ایران قوی که متکی به ظرفیت‌های درونی است قطعا مورد توجه و تعامل جهان بین‌الملل خواهد بود.

عسگری نامگذاری سال1400 با عنوان تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی را نیز در راستای نیل به ایران قوی دانست و تأکید کرد: اینگونه لوایح استعماری، خود مانعی بر سر راه پیشرفت ایران محسوب می‌شود اما مانع اصلی همان تفکری است که به جای پشتیبانی‌ از تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان، مدام به دنبال جلب حمایت بیگانگانی است که بدعهدی آنها بارها ثابت شده است و شرایط دشوار اقتصادی امروز محصول این تفکر غرب‌گراست، لذا امیدواریم انتخابات1400، به یک مانع‌زدایی بزرگ از سر راه پیشرفت و تولید قدرت در ایران تبدیل شود