ایسنا/ با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و قوت گرفتن احتمال برگزاری پنجمین انتخابات کنست ظرف کمتر از دو سال روزنامه واشنگتن پست در مطلبی تنها راه خروج از بن بست سیاسی در اراضی اشغالی را کنار نهادن نتانیاهو از قدرت دانست.

برکناری نتانیاهو تنها راه برای خروج از بحران سیاسی اسرائیل است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این روزنامه در گزارش در این باره نوشت: "نتایج چهارمین انتخابات در اسرائیل نشان می دهد که تل آویو در بن بست سیاسی جدیدی قرار دارد و تشکیل ائتلاف دولتی پایدار امکان پذیر نیست."

در این گزارش آمده است: اسرائیل در حال حرکت به سمت یک وضعیت مبهم سیاسی است که هفته ها یا ماه ها ادامه خواهد داشت و احتمال دور پنجم انتخابات کنست هم مطرح است که دلیل همه اینها به یک شخص بازمی گردد و او کسی جز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیست.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: بنیامین نتانیاهو که طولانی ترین دوران نخست وزیری را در تاریخ اسرائیل دارد، به دلیل فسادی که در حال حاضر بابت آن محاکمه می شود نتوانست اکثریت راست میانه را متحد کند.

به نوشته روزنامه "واشنگتن پست" در عین حال نتانیاهو نه حاضر به ترک قدرت است و نه رفتارهای خودخواهانه او مانع انجام کار توسط دیگران می شود. نتانیاهو که روابط نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا داشت، در اعلام "پیروزی بزرگ" حزبش، علیرغم عدم موفقیت اکثریت حزب لیکود ، از او الگو گرفت و این به آن معنا است که احتمالا این سیاستمدار که در گذشته از چندین ناکامی جان سالم به در برده راهی برای ماندن در قدرت پیدا کرده است.

این می تواند به معنای نزدیک شدن به یک ائتلاف جدید به نمایندگی از اعراب در اسرائیل و در عین حال همکاری با احزاب افراطی یهودی باشد. نتانیاهو برای ماندن در قدرت تمایل به انجام هر کاری دارد، خصوصاً اینکه قرار است در موارد رشوه خواری محاکمه شود؛ پرونده ای که امیدوار است با قانونی که به او مصونیت می بخشد شکست بخورد.

گرچه طرفداران نتانیاهو می گویند اسرائیل به وجود وی نیاز دارد و این گونه استدلال می کنند که او با موفقیت کارزار تهیه واکسن را بر عهده گرفت و با کشورهای عربی توافقات صلحی را امضا کرد اما نتانیاهو استقلال دستگاه قضایی و رسانه ها را تضعیف کرد و مانع هرگونه تلاش برای سازش با فلسطینی ها شد. نتانیاهو همچنین با ایستادن در کنار ترامپ و حزب جمهوری خواه روابط آمریکا و اسرائیل را هم سیاسی کرد. چنان که نظرسنجی ها نشان می دهد محبوبیت نتانیاهو در میان دموکرات ها به شدت ضعیف است.

روزنامه واشنگتن پست در پایان گزارش خود نوشت تنها راه برای خروج از بن بست سیاسی که اراضی اشغالی با آن دست و پنجه نرم می کند، ایجاد ائتلافی به ریاست یکی از رقبای نتانیاهو شامل احزاب میانه و چپ میانه است که رهبران آنها در مورد لزوم برکناری نتانیاهو توافق دارند و همچنین پایان دادن به دوران نتانیاهو که اسرائیلی ها بیش از هر چیز دیگری منتظر آن هستند.