خبرگزاری رویترز در گزارشی از احتمال انعطاف واشنگتن در قبال برجام خبر داد و به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که از منظر واشنگتن، مسئله این نیست که کدام طرف گام اول را برای بازگشت به تعهدات برجامی باید بردارد بلکه می توان گام های همزمان برداشت.

روایت رویترز از احتمال انعطاف آمریکا در قبال برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رویترز دراین باره نوشت: یک مقام آمریکایی روز گذشته (جمعه ) که خواست نامش فاش نشود به این خبرگزاری گفت، مساله این نیست که کدام طرف باید گام نخست را بردارد بلکه وی به انعطاف بیشتر از طرف واشنگتن اشاره داشت.

بنابراین گزارش این مقام آمریکایی به صراحت  رویترز گفت: مسئله این نیست که کدام طرف گام نخست را بردارد، بلکه مسئله این جاست که در مورد گام هایی که باید برداشته شود، توافق وجود داشته باشد.

رویترز افزود: این مقام آمریکایی گفت که موضع  واشنگتن این نیست که تا ایران گام نخست را برای تبعیت از توافق هسته ای برندارد، پیش از آن گامی برنخواهد داشت.

این مقام آمریکایی که رویترز از افشای نام  و سمت وی خودداری کرد به این خبرگزاری گفت: این واقعا موضع ما نیست که تا زمانی که ایران بطور کامل به تعهدات خود بازنگردد ما هیچ اقدامی صورت ندهیم، چنانچه بر سر برداشتن گام های دو جانبه توافق داشته باشیم، مثلا ما «فلان کار» را انجام خواهیم داد  آنها «فلان کار» را. مساله دراینجا ، نوبت و اینکه چه کسی گام اول را بردارد،  نیست.  من نمی دانم کدام طرف ایران و یا آمریکا برای احیای برجام گام نخست را برخواهند داشت، من می گویم که می شود چنین کاری کرد، می توان این گام را همزمان بایکدیگر برداشت؛ ما باید دراین مورد «عملگرا» باشیم.

دولت سابق آمریکا به ریاست دونالد ترامپ با وجود هشدارهای بین المللی و بطور یکجانبه در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ از توافق هسته ای ایران خارج شد و آنگاه مدعی عدم پایبندی ایران به تعهدات از این توافق و خواستار بازگشت ایران به تعهدی که خود از آن خارج شده بود، گردید.