گزارش ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی در واکنش به تهدید شدن وی به مرگ از سوی عربستان سعودی گفت که این یک اقدام وقیحانه است.

واکنش نماینده ویژه سازمان ملل به تهدید وقیحانه عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی که پیگیر پرونده «جمال خاشقچی» نیز بود، به طور مستقیم به تهدید وی به مرگ از سوی مقامات سعودی واکنش نشان داد.

او در صفحه توئیتر خود نوشت: «تهدید عربستان سعودی علیه من وقیحانه بود. این اتفاق در یک مکان دیپماتیک رخ داد و من نیز آن را به اطلاع سازمان ملل رساندم. اما کسانی که در خط مقدم دفاع از حقوق بشر ایستاده‌اند، بسیار بیش از این در معرض تهدیدات و هراس‌افکنی روزانه و خشونت قرار دارند.»

کالامار افزود: «باید جلوی قلدری گرفته شود. جای گردن کلفت‌ها در سازمان ملل نیست. اما متأسفانه به طور اغلب جایی برای خود دست و پا می‌کنند. کشورهای عضو و دبیرکل باید بر روی توانایی‌مان جهت انجام مسئولیت خود بدون ترس و واهمه حساس باشند.»

گزارش ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های خارج از قانون تأکید کرد که کشورها باید بدانند نیویورک و ژنو جایی برای زور گفتن و گردن کلفتی نیست و آن‌ها در پایتخت‌های خودشان نیز مجاز به این رفتارها نیستند.

روزنامه «گاردین» در تاریخ سوم فروردین در گزارشی به نقل از آگنس کالامار نوشت که یکی از همکاران وی در سازمان ملل چندی قبل به او هشدار داده که یک مقام ارشد سعودی در ملاقات با سایر مقامات ارشد سازمان ملل در ژنو دو بار کالامار را تهدید به مرگ کرده و گفته بود که کالامار مراقب خود باشد. کالامار به گاردین گفت مه این سخنان را «تهدید به مرگ» برداشت کرده است.

کالامار، اولین نفری بود که به طور علنی گزارش مفصلی را در مورد قتل خاشقچی در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. گزارش ۱۰۰ صفحه ای کالامارد منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۹ نتیجه گرفت که شواهد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی  و دیگر مقام‌های ارشد عربستان مسئول آن قتل هستند. وی در گزارش خود آن قتل را یک «جرم بین‌المللی» خواند.