امروز بیش از 40 شرکت هواپیمایی متشکل از بخش خصوصی، نظامی و دولتی نسبت به جابه جایی مسافران و کالا در بین شهرهای ایران و حتی خارج از کشور اقدام می کنند.

معتبرترین شرکت های هواپیمایی ایران کدامند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از عواملی مهمی که مسافران برای سفر خود در خرید بلیط داخلی و خارجی پرواز در نظر می گیرند، برند شرکت هواپیمایی است. امروزه تعداد شرکت های هواپیمایی در ایران نسبت به یکی دو دهه اخیر افزایش یافته است. اگر می خواهید درباره شرکت های هواپیمایی ایران بدانید و با شرکت های هواپیمایی ایرانی که به داخل و یا خارج از ایران پرواز دارند، آشنا شوید با ما همراه باشید.

هواپیمایی ایران ایر

این شرکت اولین ایرلاین ایرانی بود که در سال 1340 به نام هواپیمایی ملی ایران یا به اختصار "هما" فعالتش را آغاز کرد و تا سال 60 نیز با همین نام فعالیتش را ادامه داد. این شرکت امروز بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور محسوب می شود و امروز نقش ویژه ای در جابه جایی بار و مسافر به مقاصد دداخلی و خارجی دارد. این شرکت در طول تمام چند دهه فعالتش 4 سانحه فوتی و 20 سانحه غیر فوتی را پشت سر گذاشته است. این شرکت هواپیمایی حدود 51 فروند هواپیما در اختیار دارد.

ایران ایر هر ساله مسئولیت جابه جایی مسافران و حجاج ایرانی را به عربستان و بازگرداندن آنها را نیز بر عهده دارد

هواپیمایی ماهان

این شرکت هواپیمایی خصوصی در سال 71 شمسی افتتاح شد و اولین پرواز خود را در مسیر تهران به کرمان انجام داد. این شرکت نیز حدود 70 فروند هواپیما در اختیار دارد و به 52 مقصد داخلی و خارجی پرواز دارد. این ایرلاین امروز جزو معتبرترین ها در کشور محسوب می شود. این شرکت هواپیمایی تاکنون با هیچ سانحه‌ی فوتی مواجه نشده است و تنها چند حادثه‌ی جزئی را پشت سر گذاشته است.

002

هواپیمایی آسمان

این شرکت از ادغام 6 شرکت کوچک در سال 59 به عنوان ایرتاکسی تشکیل شد. این شرکت از ناوگان با برد متوسط و هواپیماهای با صندلی بیشتر به کار گرفته و در مناطقی که مسافر کمتر و مشکلات بیشتری داشت پرواز می کند. این شرکت بیش از 30 هواپیمای کوچک و بزرگ را در اختیار دارد و به مقاصد داخلی و خارجی نیز پرواز دارد. هواپیمایی آسمان تاکنون دو سانحه فوتی و 8 سانحه غیر فوتی را در کارنامه خود دارد.

هواپیمایی قشم ایر

این ایرلاین که در سال 85 تاسیس شده است نیز جزو شناخته شده ترین ها محسوب می شود و مرکز اصلی آن نیز جزیره قشم است. این شرکت از سال 93 به وزارت نفت واگذار شد. مقاصد هواپیماهای این شرکت به جز مراکز استان ها، دبی، ترکیه، گرجستان، آذربایجان، عراق و عمان نیز هست.

هواپیمایی تابان

در سال 1384 با همکاری و مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس تاسیس شد و طور رسمی شروع به کار کرد. دفتر اصلی این شرکت در مشهد است. این شرکت در حدود 10 هواپیمای مسافربری را در اختیار دارد. ایرلاین تابان شرکت تاکنون 9 حادثه غیر فوتی در کارنامه خود دارد.

هواپیمایی ایران ایرتور

این شرکت در سال 51 توسط ایران ایر به منظور انجام کارهای چارتری و توریستی تأسیس شد. این شرکت در سال 1394 طی یک مزایده به بخش خصوصی واگذار شد. ایران ایرتور در حال حاضر تقریباً  14 فروند هواپیمای استیجاری دارد که پرواز به مشهد مقدس اصلی ترین فعالیت این ایرلاین هست. در ضمن این شرکت تاکنون سه حادثه فوتی و 7 حادثه غیر فوتی را پشت سر گذاشته است.

هواپیمایی کیش ایر

این شرکت نیز در سال 1370 به مرکزیت جزیره کیش تاسیس شد. پرواز های این شرکت علاوه بر مسیرهای مرتبط با کیش به دو مقصد خارجی دبی و ابوظبی نیز انجام می شود. 11 هواپیما در مالکیت این شرکت قرار دارد. این شرکت تاکنون یک سانحه  فوتی و 7 حادثه غیر فوتی را پشت سر گذاشته است.

003

هواپیمایی کاسپین

این شرکت در سال 1372 تاسیس شد و اکنون 10 فروند هواپیما را در ناوگان هوایی خود دارد. هواپیماهای این شرکت شامل ۱ فروند ام‌دی-۸۰، ۴ فروند یاک-۴۲، ۵ فروند توپولف-۱۵۴است. این شرکت نیز تاکنون یک سانحه فوتی و 5 حادثه غیر فوتی را داشته است.

هواپیمایی زاگرس

این شرکت در سال 86 توسط بخش خصوصی تاسیس شد و اولین پرواز خود را در مسیر تهران به دمشق انجام داد. این شرکت فعالت خود را با دو فروند هواپیمای توپولوف شروع کرد و در سال 86 دو فروند هواپیمای بویینگ MD به ناوگان خود اضافه کرد. این شرکت تا کنون 18 حادثه را پشت سر گذاشته است.

هواپیمایی معراج

یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی خصوصی در کشور است که مرکزیت آن در شهر تهران قرار دارد. در سال ۱۳۹۳ این شرکت با میانگین زمان تأخیر ۷ دقیقه‌ای کمترین تأخیرات پروازی را در میان شرکت‌های هواپیمایی دیگر داشت.این شرکت دارای 8 فروند هواپیمای مسافربری است و تا حالا دو حادثه نقص فنی را در کارنامه خود داشته است.

هواپیمایی آتا

در سال 88 در تبریز با 4 فروند هواپیما فعالیت خود را اغاز کرد و اکنون 10 فروند هواپیما دارد. این شرکت تاکنون هیچ سانحه فوتی نداشته است  اما 13 حادثه مختلف هوایی را داشته است.

دیگر شرکت های هوایپمایی کشور

از دیگر شرکت های هواپیمایی که ناوگان کوچکتری دارند و کمتر شناخته شده هستند می توان به این موارد اشاره کرد: هواپیمایی ساها، هواپیمایی کارون که به عنوان امن ترین ایرلاین خاورمیانه شناخته شده است، هواپیمایی تفتان با 8 فروند هواپیما، هواپیمایی در حال توسعه قشم فارس ایر، هواپیمایی اترک با سه فروند ایرباس 320، هواپیمایی سپهران، هواپیمایی تازه تاسیس نسیم، هواپیمایی سپاهان (هسا)، هواپیمایی پویا که بیشتر در زمینه حمل و نقل باری فعال است و هواپیمایی وارش و...