ایسنا/ بر اساس تحقیقات منتشرشده سرعت جهش در ویروس کرونا تقریباً نصف ویروس آنفلوانزا بوده که به طراحی واکسن‌ها کمک می‌کند، اما برای جلوگیری از جهش‌های ویروس کرونا باید واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود.

همه‌چیز درباره واکسن‌های ایرانی کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر زهره جهانگیری زاده، مهندس پروتئین و طراحی دارو و مدیر بخش تحقیقات و توسعه داروهای نوترکیب و واکسن از آخرین تحقیقات و یافته‌ها درباره واکسن کرونا، واکسن‌های مجوز داده‌شده در ایران و همچنین ساخت واکسن کرونای ایرانی می‌گوید. او همچنین در این گفت‌وگو از زمان مناسب تا ملاحظات برای تزریق واکسن و ایمنی جمعیت می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

ایران به کدام‌یک از واکسن‌ها مجوز اضطراری داده است، در مورد این واکسن‌ها توضیحات بیشتری دهید؟

کلیه واکسن‌های کرونا که تاکنون در کشورهای مختلف دنیا در حال تزریق هستند، مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند و در کنار آن همچنان در حال ادامه آزمایش‌ها بالینی هستند.  

ایران به چهار واکسن اسپوتنیک وی، کووکسین، سینوفارم و اکسفورد مجوز اضطراری داده که البته واکسن اکسفورد هنوز وارد کشور نشده است.

واکسن اسپوتنیک وی در بسیاری از کشورها استفاده شده است، همچنین از اتحادیه اروپا نیز درخواست مجوز شده است. این واکسن همان‌طور که اشاره شد جز واکسن‌های حامل ویروسی است که از آدنوویروس ها برای حمل بخش‌های از ژن ویروس کرونا یا همان پروتئین گل‌میخی استفاده می‌شود. تزریق این واکسن در دو نوبت است که در تزریق بار نخست و دوم آن از دو آدنوویروس مختلف استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، توانایی سیستم دفاعی انسان در مقابل ویروس کرونا افزایش می‌یابد. اطلاعاتی که پس از انجام آزمایش‌های بالینی منتشر شد نشان داد که این واکسن بیش ۹۱.۶ درصد در مقابله با ویروس کرونا مؤثر است، اما ۱۰۰ درصد از مرگ ایمنی ایجاد می کند، همچنین این واکسن عوارض جدی به دنبال نداشت.  

واکسن سینوفارم به‌صورت واکسن ویروس غیرفعال شده است که باید دو نوبت تجویز شود. نتایج فاز سوم این واکسن هنوز منتشر نشده، اما طبق گزارش‌ها کارایی این واکسن ۷۹ تا ۸۶ درصد است، اما ۱۰۰ درصد از مرگ ایمنی ایجاد می کند و تا کنون در حدود ۲۰ کشور تزریق شده است.

واکسن کووکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک کشور هندوستان است که باید دو نوبت تجویز شود. این واکسن بر پایه ویروس غیرفعال شده است و نتایج اولیه فاز سوم آن گزارش شد که قابل قبول بود. طبق گزارش‌ها این واکسن حدود ۸۱ درصد اثربخشی داشته، اما ۱۰۰ درصد از مرگ ایمنی ایجاد می کند، این واکسن در استان های مختلف کشور هند تزریق شده است و نخست وزیر هند نیز این واکسن را تزریق کرد.  

واکسن آکسفورد که بر پایه حامل ویروسی تولیدشده است. این واکسن در چندین کشور تائید شده و جزو سهمیه کوواکس ایران هم است. واکسن آکسفورد در کشورهای انگلیس، هند، کره جنوبی و روسیه تولید می‌شود و ایران واکسن ساخت روسیه و کره جنوبی را تائید کرده است. این واکسن در دو نوبت به فاصله ۱۲ هفته تزریق می‌شود، اثربخشی این واکسن بعد از تزریق دو دوز استاندارد ۷۰ درصد است، اما اثربخشی این واکسن با توجه به نیم دوز و یک دوز استاندارد ۹۰ درصد گزارش‌شده است. همچنین اگر فاصله بین دو دوز کمتر از ۵ هفته باشد، اثربخشی ۵۵ درصد گزارش‌شده و هنگامی‌که ۱۲ هفته باشد این اثربخشی بالای ۸۰ درصد گزارش‌شده است.

جهش‌های ویروس کرونا چقدر می‌توانند خطرناک باشند و سبب کاهش کارایی واکسن‌ها شوند؟  

ماده ژنتیکی ویروس کرونا RNA است که حدود سی هزا نوکلئوتید یا رمزهای ژنتیکی دارد و هنگامی‌که ماده ژنتیکی این ویروس در بدن ساخته می‌شود می‌تواند این رمزهای ژنتیکی دچار تغییر شوند که اصطلاحاً جهش خوانده می‌شود. جهش‌ها جز عملکرد ویروس هستند و همیشه به‌خودی‌خود بد نیستند و حتی می‌توانند باعث ضعیف‌تر شدن ویروس شوند. مسئله‌ای که در جهش مهم است این است که در کدام ناحیه ژنتیکی ویروس رخ دهد، در ژنوم ۳۰۰۰۰ نوکلئوتیدی ویروس کرونا؛ ۶۰۰۰ هزار نوکلئوتید آن از لحاظ تنوع ژنتیکی برای ما اهمیتی ندارد، اما جهش در ناحیه ژنتیکی پروتئین گل‌میخی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین هرچه ویروس با سرعت بیشتری جهش یابد رفتار آن با سرعت بیشتری تغییر می‌کند. ویروس کرونا دارای یک ژنوم تقریباً بسیار بزرگ است و تقریباً سه برابر بیشتر از نوکلئوتیدهای موجود در ویروس آنفلوانزا و ایدز است و همچنین ویروس کرونا مکانیسم تصحیح تکثیر دارد (مکانیسم proofreading: یعنی مکانیسمی دارند که در صورت اشتباه در تکثیر، آن اشتباه تصحیح می‌شود)، بنابراین ویروس SARS-COV-۲ با سرعت خیلی کمتری دچار جهش می‌شوند. برای مثال ویروس آنفلوانزا با چنان سرعتی جهش می یابد که باید هر سال واکسن آن اصلاح شود، اما سرعت جهش در ویروس کرونا تقریباً نصف بوده و این مسئله در طراحی واکسن‌ها کمک می‌کند.  

جهش‌هایی که اخیراً باعث نگرانی‌هایی شده جهش‌های  انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی بوده است که البته شواهدی علمی و دقیق از افزایش شدت بیماری در این سه جهش وجود نداشته و همچنین هنوز واکسن‌ها بر این جهش‌ها کارایی لازم را دارند، و تنها در جهش آفریقای جنوبی احتمال کاهش اثربخشی واکسن وجود دارد.  

همان‌طور که اشاره شد واکسن‌ها بر پایه ویروس کامل یا بخشی از ویروس یا همان پروتئین گل‌میخی است، این پروتئین قسمت‌های مختلفی دارد و دیده‌شده که در جهش‌ها تنها قسمت‌های بسیار کوچکی از آن تغییر می‌کند، یعنی ممکن است برخی از آنتی‌بادی ها اتصال خوبی ایجاد نکنند، اما آنتی‌بادی های بسیاری هستند که به قسمت‌های مختلف پروتئین گل‌میخی متصل شده و باعث ایمنی می‌شود. همچنین پاسخ ایمنی فقط ایمنی آنتی‌بادی ها نیست و باید به ایمنی سلولی هم توجه کرد.  

اما در هر صورت برای اینکه جلوی جهش‌های ویروس کرونا گرفته شود باید واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

آیا تزریق واکسن باعث ناقل شدن افراد شده و مواد تشکیل‌دهنده واکسن برای دیگران خطری محسوب می‌شود؟  

افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند به دلیل واکسیناسیون ناقل نمی‌شوند، حتی اگر آن واکسن بر اساس ویروس کامل باشد، باز به دلیل تزریق واکسن ناقل ویروس نمی‌شوند، زیرا این ویروس و باعث عفونت‌زایی و سرایت به دیگران نمی‌شود.

دلیل ماسک زدن افراد بعد از تزریق واکسن چیست؟

فرد دریافت‌کننده واکسن در صورت تماس با فرد بیمار یا فرد ناقل کرونا ممکن است ناقل ویروس برای افراد دیگر شود، زیرا کارایی این واکسن‌ها صد در صد نیست. واکسن‌ها صد در صد از موارد شدید و مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند، اما ممکن است فرد دریافت‌کننده واکسن در صورت تماس با بیمار کرونایی به یک بیماری خفیف مبتلا شود. همچنین هنوز شواهد علمی دقیقی وجود ندارد که واکسن‌ها علاوه بر اینکه از بیمار شدن جلوگیری می‌کنند می‌توانند از ناقل شدن افراد نیز جلوگیری کنند. هرچند تحقیقات امیدوارکننده‌ای در اسپانیا گزارش شد که واکسن‌ها توانسته‌اند از ناقل شدن افراد هم جلوگیری کنند. اما در مقابل،   تحقیقاتی که بر روی موش آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد که آنتی‌بادی ایجادشده از ابتلای کرونا یا تزریق واکسن توانسته از تکثیر ویروس در ریه جلوگیری کند، اما هنوز ویروس در بینی توانایی تکثیر داشت. بنابراین تا تکمیل شدن تحقیقات توصیه می‌شود تا زمانی که ۷۰ درصد مردم واکسینه نشدند همچنان افراد واکسینه شده ماسک بزنند.