رسانه‌های آسیا ضمن بازتاب گسترده امضای سند جامع همکاری ایران و چین نوشتند این سند راه سرمایه گذاری بیشتر چین در ایران را هموار می‌کند و مشارکت دو کشور را بیشتر تعمیق خواهد کرد.

بازتاب گسترده امضای سند همکاری ایران و چین در رسانه‌های آسیا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسانه هندی: راه برای سرمایه گذاری میلیاردی در ایران هموار می‌شود 

خبرگزاری هندی IANS در گزارشی که برخی روزنامه‌های هندی از جمله "بیزنس استاندارد" هم آن را بازتاب داده‌اند از گرایش ایران به سمت چین و روسیه در مقابله با فشارهای آمریکا سخن گفت. این خبرگزاری هندی گزارش داد: ایران و چین یک سند همکاری بلندمدت همکاری را در تهران امضا کردند. این سند همکاری را محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و وانگ یی وزیر خارجه چین روز شنبه آن را امضا کردند ،معطوف به گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف در ۲۵ سال آینده است.

این سند همکاری راه  سرمایه‌گذاری میلیاردی چین در تهران را هموار می‌کند و ایران در مقابل نفت با قیمت ترجیحی برای چین تامین خواهد کرد . همکاری نظامی هم بخشی از این طرح است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران همکاری با چین را راهبردی توصیف کرد و گفت که این سند همکاری مشارکت دو کشور را بیشتر تعمیق خواهد کرد. او در جریان دیدار روز شنبه با وانگ یی گفت: می‌خواهیم که چین یک شریک مهم تجاری باشد.

رسانه هنگ کنگی : توافق ایران و چین در امتداد گسترش طرح کمربند و جاده چین

پایگاه خبری rthk هنگ‌کنگ هم در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: ایران و چین روز شنبه یک معاهده همکاری راهبردی امضا کردند که تازه‌ترین مورد از گسترش ابتکار تریلیون دلاری "کمربند و راه" و نزدیک‌تر شدن رابطه این رقیبان آمریکا است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: اعتقاد داریم که این سند می‌تواند در تعمیق روابط ایران و چین بسیار موثر باشد .

این رسانه خارجی با اشاره به سوابق مذاکرات این سند از سال ۲۰۱۶ میلادی افزود: وزیر خارجه ایران سال گذشته در مجلس به نمایندگان اطمینان داد که هیچ چیز محرمانه‌ای وجود ندارد و قول داد این توافق زمانی که نهایی شود اعلام خواهد شد. ظریف روز شنبه چین را دوست روزهای سخت توصیف کرد و "از مواضع ارزشمند چین در دوره تحریم‌ها تشکر کرد" .

همچنین روحانی در دیدار وزیر خارجه چین ابراز امیدواری کرد که پکن همچنان یک شریک تجاری مهم ایران باشد و خواستار اجرای پروژه‌های مشترک بیشتر شد. 

این رسانه هنگ کنگی در ادامه نوشت: سفر وانگ به ایران چند روز پس از آن صورت گرفت که او در شهر "گولین" میزبان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بود. این سه دولت با روابط دشواری با واشنگتن رو برو هستند .

شبکه خبری استرالیایی: سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی مانند انرژی در راه است

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز استرالیا در گزارشی به نقل از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس نوشت: وزیران امور خارجه  چین و ایران که هر دو مشمول تحریم‌های آمریکا هستند ، یک سند همکاری ۲۵ ساله امضا کرده‌اند.

محمد جواد ظریف گفت: روابط بین دو کشور هم‌اکنون به سطح مشارکت راهبردی رسیده است و چین درصدد است که روابط با ایران را بطور جامع ارتقا دهد.

وانگ یی هم پیش از مراسم امضای این سند گفت: روابط  ما با ایران تحت تاثیر شرایط کنونی قرار نخواهد گرفت بلکه روابط دائمی و راهبردی خواهد بود. ایران بطور مستقل تصمیم می‌گیرد و مانند برخی کشورها نیست که با یک تماس تلفنی موضع خود را عوض کند.

انتظار می‌رود که این توافق شامل سرمایه‌گذاری چین در بخش‌های کلیدی مانند انرژی و زیرساخت باشد. روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار وانگ یی با او از حمایت‌های پکن در چهارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدردانی کرد و خواستار صدور بیشتر واکسن کرونا به ایران شد. روحانی تاکید کرد که همکاری بین دو کشور برای اجرای توافق هسته‌ای از سوی کشورهای اروپایی هم مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم خاطرنشان کرد که این سند نقشه‌راهی برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی و حمل و نقلی است و تمرکز خاصی روی بخش‌های خصوصی دو کشور است.

چین در سال ۲۰۱۶ موافقت کرد که تجارت دوجانبه دو کشور را در مدت یک دهه بیش از ۱۰ برابر افزایش دهد و به ۶۰۰ میلیارد دلار برساند.

دیلی استار بنگلادش: ایران موضعش را در برابر غرب سخت می کند 

روزنامه دیلی استار بنگلادش در گزارشی به نقل از رویترز ضمن اشاره به امضای سند مشارکت راهبردی ایران و چین نوشت انتظار می‌رود این توافقنامه شامل سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی و زیرساخت ایران باشد.

این رسانه افزود: ایران در حال سخت کردن موضع خود در برابر آمریکا و طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه اعلام کرد که پکن برای محافظت از توافق هسته‌ای و دفاع از منافع مشروع در روابط چین – ایران تلاش خواهد کرد. این درحالی است که صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا پس از تقویت در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی در ماه ژانویه هم بالا رفت و این نشانه‌ای است از اینکه رفتار خریداران نفت پس از کنار رفتن دولت ترامپ در حال تغییر است.

به گزارش ایرنا ، در جریان سفر رسمی شی جی پینگ رئیس جمهوری چین به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴، دو طرف با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری جامع را تهیه و در شهریور ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد. 

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیات دولت  سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

مهرماه ۱۳۹۹ محمد جواد ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند. حدود پنج ماه بعد یعنی در نیمه اسفند ۱۳۹۹، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند روز شنبه ( ۷ فروردین ۱۴۰۰)  به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید.