هر یک از جریانات سیاسی کشورمان با در نظر گرفتن خط مشی و سیاست خود به مسائل نگاه می کنند.

پیش‌بینی چهره‌های سیاسی از مشارکت در انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سال ۱۳۹۹ با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و وارد سال جدید شدیم. کشورمان در این سال با چالش‌های مختلفی مثل سرنوشت برجام، انتخابات ۱۴۰۰، وضعیت روابط ایران و آمریکا و بسیاری مسئله دیگر روبروست.

هر یک از جریانات سیاسی کشورمان با در نظر گرفتن خط مشی و سیاست خود به این مسائل نگاه می کنند. در این بسته خبری به بررسی نظرات نمایندگان احزاب کشور ( اصولگرا؛ اصلاح طلب و مستقل) نسبت به یک موضوع خاص می پردازیم؛ نظراتی که در مواقعی بسیار نزدیک و در مواردی هم همدیگر را نقض می‌کنند. 

در ادامه پاسخ هر یک از کارشناسان را به تفکیک می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان:  پیش‌بینی شما از مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست و چه عواملی در افزایش و یا کاهش مشارکت مردم در انتخابات آینده تأثیر دارند؟

محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی اسبق وزارت کشور: معتقدم که احتمالا میزان مشارکت و حجم حضور مردم برای انتخابات خردادماه امسال بالای ۶۰ درصد خواهد بود؛ نظر من بر مشارکت کمی با دیدگاه سایر اصلاح طلبان متفاوت است؛ زیرا آن‌ها معتقدند که آمار مشارکت پایین‌تر خواهد بود. این اختلاف نظر به این سبب است که انتخابات ریاست جمهوری و حجم مشارکت با انتخابات نمایندگان مجلس کاملا متفاوت است و داوطلبان در انتخابات مجلس حوزه‌های انتخابی متکثری دارند و انگیزه‌ها و تعلقات خاطر بیش از همه به صورت منطقه‌ای و بومی خواهد بود.

این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری به صورت یکپارچه و در یک حوزه انتخابیه خواهد بود و انگیزه‌های ملی قوی را در آن شاهد خواهیم بود؛ به همین جهت مردم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری احساس‌شان این است که در حال رقم زدن سرنوشت خودشان هستند و سرنوشت مهم یک مسئول برجسته کشور را رقم خواهند زد؛ از همین رو نیز تفاوت‌های جدی با سایر انتخابات‌ها دارد.

حسن بیادی فعال سیاسی اصولگرا: با این اوضاع سیاسی و نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌های افسارگریخته به طوری که هر کس هر چیزی را به هر قیمتی که می خواهد می‌فروشد و نه قوه قضائیه و نه تعزیرات حکومتی کاری را جهت پیشگیری نمی‌توانند انجام دهند، باید با علت مبارزه نمود نه معلول، همانطور که کارشناسان زبده اقتصادی در این زمینه چنین بیان می‌دارند که علت اصلی گرانی‌ها تورم خودساخته و جعلی دولت است که نتوانسته ارزش پول ملی را حفظ و آثار شوم عرضه ارز را بر قیمت کالا‌ها کنترل نماید، فلذا علیرغم اینکه تحریم‌ها ظالمانه و بعنوان یک جنگ اقتصادی تلقی می شود و کار را بر کل مجریان امور و دولتمردان در کشور سخت نموده است، اما مردم هوشیار خوب فهمیده‌اند که بسیاری از‌ای گرانی‌ها ساختگی و پشت پرده آن باند‌های متصل به قدرت و ثروت هستند که مانند زالو به جان مردم افتاده‌اند؛ با این اوصاف چگونه می توان مردم را تشویق به مشارکت گسترده نمود مگر یک حرکت اقتصادی و قضایی گسترده و بحالت اورژانسی انجام شود تا اعتماد عمومی مردم جذب شود.

مجید متقی فر سخنگوی جبهه پایداری و فعال سیاسی اصولگرا: انتخابات کشور ما همیشه با شکوه برگزار شده است و چون این پشتوانه عظیمی برای نظام محسوب می‌شود دشمن همواره در تلاش بوده تا مشارکت کم باشد اما مردم به خوبی به ترفندهای دشمن واقف هستند. در این دوره هم علی رغم فشارهایی که بر مردم وارد شده و مردم هم به خوبی در جریان هستند که این فشارها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی دشمن به آنها وارد می‌شود از همین رو نیز مانند سایر عرصه ها مردم برای دفاع از نظام خود با حضور پرشور وارد خواهند شد و این را یک فریضه می دانند.

یکی از رمزهای بالا رفتن مشارکت این است که فردی که برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب می شود باید مورد اجماع مردم قرار بگیرد و ظرفیت اجماع سازی هم داشته باشد. اگرچه معتقدم که اجماع های سیاسی چندان کارساز نیستند و فردی باید روی کار بیاید که دارای شاخص های انقلابی باشد. مردم به خوبی نشان دادند که عدالت محوری و عدالت پیشگی را می پسندند و اگر دولت عدالت محوری باشد مردم به صحنه خواهند آمد.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب: هم از جهت افکار عمومی و هم از جهت تصمیماتِ دو جناح اصولگرا واصلاح طلب، هنوز شرایط کشور شرایط انتخاباتی نشده است؛ علی رغم اینکه فضا بهاری شده، اما فضای انتخاباتی کشور زمستانی است و تا هدفی که مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری انتخاباتی پرشور ترسیم کرده اند فاصله زیادی داریم؛ همچنین هر دو جناح هم هنوز نتوانسته اند در مورد نامزد اصلی خود به جمع بندی برسند.

سیاسیون ایران کار سختی را در پیش دارند، آن هم در حالتی که ضرورت‌های حاکم بر شرایط منطقه ای، بین المللی و داخلی کشور ایجاب می‌کند که یک انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری برگزار شود و یک رئیس جمهوری با رای بالا انتخاب شود که بتواند با پشتیبانی حمایت مردم، ایران را در عرصه بین المللی خوب راهبری کند.

مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا: فکر کنم که میزان مشارکت در این انتخابات از انتخابات مجلس یازدهم بیشتر خواهد بود، اما بستگی به نشان دادن توانایی مسئولینی است که مسئولیت دارند و سر و سامان دادن به وضع معیشتی مردم به ویژه توزیع اقلام مورد نیاز مردم؛ زیرا مردم در حال حاضر به شدت در تنگنا هستند و این باعث کاهش مشارکت خواهد شد. در هر حال معتقدم که باید این احساس برای مردم ایجاد شود که با مشارکت بهبود وضع معیشتی برای آنها گشایش ایجاد خواهد شد.