دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا فرمول ساخت دو واکسن فایزر و مدرنا را کشف کردند و آن را انتشار دادند.

فرمول ساخت دو واکسن کرونا لو رفت!+برای جزئیات بیشتر کلیک کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سایت خبرآزاد دانشمندان توانستند با استفاده از واکسن‌های ته شیشه، توالی «پیام رسان آر ان ای» دو واکسن کرونا را رمزگشایی کنند.

دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا دستورالعمل دو واکسن فایزر و مُدرنا را از شیشه‌های دور ریخته شده واکسن و آنچه در آن باقی مانده بود درآوردند و در پایگاه اینترنتی «گیت هاب (Github)» منتشر کردند.

روزنامه گاردین در این زمینه گزارش داده است که این دانشمندان توانستند با استفاده از واکسن‌های ته شیشه، توالی «پیام‌رسان آر ان ای» دو واکسن را رمزگشایی کنند.

فرمول ساخت واکسن کرونای فایزر و مدرنا 

کارشناسان معتقدند این کار به پژوهشگران سراسر جهان کمک می‌کند تا هنگام آزمایش نمونه‌ها، متوجه شوند که این توالی ویروس است و یا واکسن و این، تا اندازه زیادی از نتایج مثبت کاذب پیشگیری می‌کند.

دانشمندان استنفورد به وب سایت «مادربورد» توضیح دادند که برای انجام این پروژه هیچ واکسنی را هدر ندادند و برای انجام رمزگشایی با شرکت مدرنا تماس گرفتند، اما پاسخی دریافت نکردند.

آنها توضیح داده‌اند که با تأیید سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا برای انجام پژوهش در آمریکا باقیمانده واکسن‌ها را جمع‌آوری کرده و با هدف پژوهش، رمزگشایی کردند.

واکسن کروناالبته توالی واکسن فایزر، پیشتر در دسترس عموم قرار داده شده بود. اما این نخستین بار است که توالی واکسن مدرنا منتشر می‌شود.

دانشمندان می‌گویند دسترسی به کد «پیام رسان آر ان ای» که بخشی از واکسنی است که به مردم تزریق می‌شود هیجان‌انگیز و جالب است و باعث می‌شود اطلاعات دقیق‌تری در مورد واکسن‌ها در دسترس باشد به ویژه در دورانی که دنیا برای واکسیناسیون عمومی در تکاپو است.

اما در دست داشتن توالی واکسن‌ها به این معنا نیست که هر کس بتواند در زیرزمین خانه خود واکسن بسازد؛ چرا که پروسه ساختن واکسن، بسیار پیچیده است و حتی بسیاری آن را به معجزه شبیه می‌دانند.

حاد شدن مجدد وضعیت همه گیری کرونا در ترکیه در حالی در کشور همسایه ایران رخ داده است که این کشور از جمله پیشتازان واکسیناسیون عمومی علیه کرونا محسوب می‌شود و براساس آخرین آمارهای دولتی ترکیه، تا کنون بیش از ۱۰ درصد مردم ترکیه یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و حداقل هشت درصد آنها نیز به طور کامل علیه کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند.

بنابراین بروز موج تازه‌ای از شیوع کرونا در ترکیه نه تنها مردم این کشور را نگران کرده، بلکه نگرانی هایی را نیز در خصوص رابطه میان واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ و عادی شدن شرایط کرونا در افکار عمومی ایران و سایر نقاط جهان به وجود آورده است. البته طبق آخرین پیگیری‌های از کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تحلیل رابطه میان این دو موضوع باید به نوع واکسن استفاده شده در هر کشور نیز توجه کرد و بد نیست بدانید که دولت ترکیه برای واکسیناسیون عمومی مردم خود غالبا از واکسن چینی سینواک استفاده کرده است.

روز گذشته با اعلام تازه‌ترین وضعیت رنگ بندی استان‌های ترکیه از نظر میزان همه گیری کرونا، شاهد قرمز شدن ۵۸ مرکز استان از میان ۸۱ استان این کشور و رسیدن تعداد جان باختگان کرونایی ۲۴ ساعته ترکیه به ۱۵۴ نفر بودیم. در این شرایط براساس اعلام وزارت بهداشت این کشور، دیروز بیش از ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر در ترکیه به ویروس کرونا مبتلا شدند و با این رقم، رکورد تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در همسایه شمال غربی ایران شکسته شد.

در این میان البته باید توجه داشت که تا دو هفته پیش تعداد استان‌های قرمز و نارنجی در ترکیه بسیار اندک بود و عادی پنداشته شدن وضعیت همه گیری کرونا در این کشور منجر شد بسیاری از مردم ترکیه دست از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بردارند و همین مسئله نیز اکنون بار دیگر این کشور را در معرض موج تازه‌ای از شیوع کرونا قرار داده و دولت ترکیه را ناچار کرده است تا دوباره محدودیت‌های سختگیرانه‌ای نظیر منع تردد در روزهای تعطیل و ممنوعیت تردد شبانه در روزهای غیرتعطیل را در استان‌های قرمز ترکیه به اجرا در آورد.

موج تازه شیوع کرونا در ترکیه این سوال را در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرده است که آیا با وجود پیشتاز بودن یک کشور در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا بازهم احتمال بروز پیک‌های تازه‌ای از شیوع کووید ۱۹ در آن وجود دارد یا خیر؟ این سوال را با دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در میان گذاشتیم و او در پاسخ به رکنا گفت: اصولا شیوع کرونا در هر کشوری، وقتی به میزان قابل قبولی کنترل می‌شود که بیش از ۷۰ درصد مردم آن کشور به‌خصوص افراد بالای ۱۶ سال علیه این ویروس واکسینه شده باشند و تنها با رسیدن به این رقم، کشورها می‌توانند به برداشتن محدودیت‌ها فکر کنند.

واکسن کرونا/بی خیالی نسبت به پروتکل‌ها عامل قرمز شدن ترکیه

وی با اشاره به قرمز شدن وضعیت همه گیری کرونا در بیشتر استان‌های ترکیه ادامه داد: در کشور ترکیه نیز هنوز عمده جوان‌ها و میانسال‌ها واکسن نزده‌اند و به همین خاطر، طبیعی است که در این کشور با برداشته شدن محدودیت‌ها و رعایت نشدن پروتکل‌ها از سوی مردم، وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از استان‌های آن قرمز شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: اصولا در همه کشورها وقتی بخش قابل توجهی از مردم علیه ویروس کرونا واکسینه نشده باشند، به محض کاهش محدودیت‌ها و بی‌توجهی به دستورالعمل ها، این امکان وجود دارد که پیک تازه‌ای از کرونا در هر کشوری بروز پیدا کند و اکنون ترکیه نیز درگیر همین مشکل شده است.

ترکیه در جمع کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا قرار ندارد و با این وجود توانسته است نزدیک ۱۰ درصد از مردم خود را با کمک واکسن چینی سینواک علیه کووید ۱۹ واکسینه کند. اما در اتحادیه اروپا نیز که چند کشور آن موفق به تولید واکسن کرونا شده اند، وضع همه گیری کرونا بازهم نامطلوب است، به نحوی که اخیرا موج سوم شیوع کرونا در فرانسه آغاز شده و در پایتخت اتریش هم اعمال محدودیت‌های کرونایی همچنان ادامه دارد و همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و آلمان، تدابیر سختگیرانه‌ای را در مقابل ورود مسافران از کشورهای مختلف اروپایی اعمال کرده‌اند.

اکثر اروپایی‌ها واکسن کرونا دریافت نکردند

 محرز ضمن اشاره به همین موضوع گفت: اکنون در بیشتر کشورهای اروپایی بخش زیادی از مردم واکسن کرونا نزده‌اند و میزان واکسیناسیون صرفا در بعضی کشورهای کوچکتر اروپای شرقی که جمعیت کمتری دارند به حد نسبتا مطلوبی رسیده است. بنابراین در این کشورها هم به محض این که اندکی از اعمال محدودیت‌ها کاسته می‌شود، احتمال بروز موج تازه‌ای از کرونا وجود دارد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون در انگلستان نیز توضیح داد: انگلیس از جمله معدود کشورهایی است که سطح واکسیناسیون در آن به حد نسبتا مطلوبی رسیده است. البته در این کشور تا کنون تعداد بسیار زیادی از مردم به کرونا مبتلا شده‌اند و اوضاع وحشتناکی که در ماه‌های گذشته برای این کشور پیش آمد، اکنون باعث شده است که بسیاری از اهالی آن هنوز دارای مصونیت باشند و دولت این کشور توانسته است بخش زیادی از محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که در امریکا هم با وجود واکسیناسیون نسبتا وسیع هنوز احتمال بروز موج‌های تازه‌ای از همه گیری کرونا وجود دارد، عنوان کرد: اکنون در برخی ایالت‌های امریکا از جمله نیویورک موج تازه‌ای از شیوع کرونا آغاز شده است؛ چراکه در امریکا هنوز اغلب مردم واکسن نزده‌اند و در این کشور نیز تا وقتی حداقل ۷۰ درصد مردم علیه کرونا واکسینه نشوند، نمی‌توان گفت که شرایط مطلوبی برقرار شده است.