خبرنگار آمریکایی روزنامه «وال استریت ژورنال» در توییتی مدعی شد آمریکا در نشست هفته آینده وین که در ادامه نشست امروز کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد، حاضر می‌شود اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.

ادعای خبرنگار آمریکایی: آمریکا در نشست وین حاضر می‌شود اما...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

او در این خصوص در توییتی نوشت: همه طرف‌ها هفته آینده برای گفت‌وگو درباره احیای توافق هسته‌ای در وین جمع خواهند شد، از جمله آمریکا. گرچه دست‌کم فعلاً مذاکرات مستقیمی بین ایران و ایالات متحده نخواهد بود. برنامه این است که کارشناسان در هفته‌های آتی مذاکرات را به پیش ببرند. 

این خبرنگار در توییتی دیگر درباره اهداف این گفت‌وگوها مدعی شد: هدف دستیابی به دو توافق است. یکی، مشخص کردن گام‌هایی است که آمریکا برای بازگشت به تعهدات برخواهد داشت و زمان آن‌هاست. دومی، مذاکره با ایران درباره این است که چه گام‌هایی را برای بازگشت به تعهدات طبق توافق هسته‌ای برخواهد داشت. برخی امیدوارند در طول زمان آمریکا و ایران بتوانند به طور مستقیم گفت‌وگو کنند. اما فعلاً این کار را نخواهند کرد. 

روزنامه وال استریت ژورنال هم بعد از اعلام خبرنگارش در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد غربی، ادعا کرد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با شرکت همه طرف‌های توافق و همچنین مقامات آمریکایی هفته آینده در وین برگزار خواهد شد و افزود این اولین تلاش جدی برای نجات برجام از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» خواهد بود. 

این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های مذکور افزود «مقامات ارشد از همه کشورهای شرکت‌کننده در توافق، ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین و مقامات ارشد آمریکایی در پایتخت اتریش جمع خواهند شد. اما مذاکرات مستقیمی در حال حاضر بین مقامات ایرانی و طرف آمریکایی برگزار نخواهد شد.

پیشتر «سید عباس عراقچی» معاون وزیر ‌امور‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود طرف‌های برجام در نشست مجازی امروز (جمعه) ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ برجام، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده (سه شنبه) به منظور تداوم رایزنی‌ها در وین ادامه دهند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را  گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.

 نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امروز (جمعه) ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۲ آوریل ۲۰۲۱ به صورت مجازی برگزار شد. مطابق مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای توافقنامه است. 

کمیسیون مشترک، به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از طرف «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیأت ایرانی در این نشست را عهده دار بود. 

معاون وزیر‌امور‌ خارجه کشورمان در این نشست، ضمن تشریح مواضع اصولی کشورمان، لغو تحریم های آمریکا را اولین گام جهت احیای برجام خواند و اظهار داشت ایران به محض لغو تحریم ها و راستی آزمایی آنها، گام های جبرانی هسته ای را متوقف خواهد کرد. 

وی افزود برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است و ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.