سردار سرتیپ دوم پاسدار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه در گفت‌وگویی تفصیلی با فارس، در پاسخ به این سؤال که سپاه به‌عنوان نهاد حافظ کیان انقلاب، چه مأموریتی را برای خود در انتخابات ۱۴۰۰ تعریف کرده است، گفت: سپاه یک نهاد انقلابی است که اقدام و عمل و رفتار سیاسی دارد، امّا نه مثل یک حزب سیاسی. سپاه، حزب سیاسی نیست، باند و گروه سیاسی نیست و تابع احزاب و گروه‌های سیاسی هم نیست و اجازه هم نمی‌دهد احزاب و گروه‌های سیاسی بخواهند در درون سپاه ورود کنند. سپاه، پاسدار انقلاب است. نهادی است که باید از انقلاب پاسداری کند. در کدام حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند؟ آن حوزه‌هایی که نیاز باشد از انقلاب پاسداری بشود. حالا این حوزه یک زمانی نظامی- دفاعی است مثل زمان جنگ که سپاه ورود پیدا کرد. یک موقع امنیتی است که در طول این سال‌ها به شکل‌های مختلف بوده. یک زمان اقتصادی و جنگ اقتصادی و بحث عمران و آبادانی است؛ یک زمانی فرهنگی است و دشمن تهاجم فرهنگی می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رفتار سیاسی سپاه حزبی و گروهی نیست

وی حیطه عمل سپاه را با چند مثال تبیین کرد و گفت: اگر تهاجم، تهاجم فرهنگی است، سپاه باید در عرصه مقابله فرهنگی با دشمن حضور پیدا کند. حالا اگر در عرصه‌هایی نیاز هست که نوعی عمل سیاسی انجام بگیرد، سپاه اینجا ورود پیدا می‌کند، منتها ظرافت‌هایی دارد. ظرافتش این است که ما می‌گوییم سپاه در حوزه سیاسی قلمرو مجاز دارد، قلمرو ممنوع هم دارد. یعنی مجاز است این کار‌ها را انجام دهد و ممنوع است این کار‌ها را انجام دهد. این را کجا مشخص می‌کند؟ ما امروز در سپاه، «دکترین رفتار سیاسی سپاه» را داریم. این یک سند بالادستی است که از قانون اساسی، اساسنامه سپاه، فرامین امام و رهبری اخذ شده که در آن ۱۲ اصل آمده است. در ابتدای این سند، تعریف رفتار سیاسی سپاه آمده و برای هر اصلی هم سیاست‌ها و باید‌ها و نباید‌ها مشخص شده است. پس ما باید بدانیم که سپاه، اولاً رفتار سیاسی دارد، دوم اینکه این رفتار سیاسی حزبی و گروهی نیست، سوم اینکه باید‌ها و نباید‌ها دارد. ما امروز در سپاه، «دکترین رفتار سیاسی سپاه» را داریم. این یک سند بالادستی است که از قانون اساسی، اساسنامه سپاه، فرامین امام و رهبری اخذ شده که در آن ۱۲ اصل آمده است. در ابتدای این سند، تعریف رفتار سیاسی سپاه آمده و برای هر اصلی هم سیاست‌ها و باید‌ها و نباید‌ها مشخص شده است.

معاون سیاسی سپاه سپس به نحوه ورود این نهاد انقلابی به انتخابات اشاره کرد و با طرح این پرسش که در انتخابات رفتار سیاسی ما به چه شکل است؟ تصریح کرد: دقیقاً به همان شکلی که رهبر انقلاب معیار‌ها را مطرح می‌فرمایند. ایشان مطالبه‌شان این است که مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد. سپاه و بسیج ظرفیت‌های زیادی دارند که به‌کار بگیرند برای ایجاد بستر‌های مشارکت حداکثری، چرا که مشارکت حداکثری اساساً تضمین‌کننده امنیت و وحدت و پاسخ به دشمن است، آبروی جمهوری اسلامی است، کارآمدی را بالا می‌برد و ارتباط پیدا می‌کند با پاسداری از انقلاب.

حق ورود مصداقی به انتخابات نداریم

سردار جوانی تصریح کرد: بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، در بحث انتخابات مهم‌ترین امری که ممنوع اعلام شده، مصداق‌گرایی است. تا جایی که علاوه بر اینکه در دکترین آمده و در اسناد ابلاغی در حوزه انتخابات آمده، نماینده محترم ولی فقیه در سپاه در همین یک سال گذشته چند مورد بیان فرمودند که ورود مصداقی در انتخابات برای سپاه و بسیج، حرام شرعی است. این مطلب خیلی مهمی است، حرام شرعی است. یعنی ما باید برای مشارکت آفرینی اقدام بکنیم ولی حق نداریم بگوییم به چه کسی رأی بدهید به چه کسی ندهید. صرفاً ملاک‌ها گفته شود همانطور که رهبر انقلاب فرمودند. یعنی بگوییم «مردم! کسی را انتخاب کنید که انقلابی باشد، رویکرد ضدفساد داشته باشد، فسادستیز باشد، کسی که درواقع امانت‌دار باشد، کسی را انتخاب کنید که به نیاز‌های کشور واقف باشد، کسی را انتخاب کنید که تجربه داشته باشد». بنابراین، ما حق نداریم برویم سراغ افراد و بگوییم فردی که به این معیار‌ها می‌خورد آقای فلانی است. ما حق نداریم به این ورود کنیم. بنابراین در همین انتخاباتی که پیش رو داریم، ضمن اینکه آن دکترین رفتار سیاسی سپاه را داریم، در آبان سال ۹۹ اهداف و سیاست‌های سپاه در قبال انتخابات ۱۴۰۰ از سوی نماینده ولی فقیه در سپاه و فرمانده کل سپاه به همه رده‌های سپاه ابلاغ شد. این یک سند ابلاغی است مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله دکترین رفتار سیاسی سپاه. در سند مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ پنج هدف راهبردی تعریف شده و ۲۵ اقدام بایدی و ۱۷ سیاست منعی و نهی‌ای که این کار‌ها نباید بشود و اگر هر کسی انجام دهد باید کمیسیون پیگیری فرامین حضرت امام و رهبر انقلاب به‌عنوان یک امر تخلفی رسیدگی و برخورد کند. در صدر امور ممنوعه و نباید، اولین مورد، ممنوعیت ورود مصداقی است. امّا متأسفانه در این سال‌ها ظلمی به سپاه و بسیج شده که اگر در یک جایی و شهری فردی آمده خلافی انجام داده، آن را به کل سپاه تعمیم داده‌اند. در همین انتخابات هم شاهد هستیم که می‌گویند «بله سپاه دارد زمینه را برای آمدن فلان فرد فراهم می‌کند». در حالی که با قاطعیت عرض می‌کنم که سپاه در انتخابات به هیچ عنوان رویکرد مصداقی ندارد. چه در ریاست‌جمهوری چه شورا‌ها و میان‌دوره‌ای خبرگان و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، و اگر کسی هم مطرح می‌کند که «سپاه از فلانی حمایت می‌کند»، این باید تکذیب و با آن فرد برخورد بشود و به آن فرد بگویند که شما به چه دلیلی می‌گویید که سپاه می‌خواهد از فلانی حمایت کند یا فلان لیست مورد حمایت سپاه است؟ این قابلیت پیگیری و برخورد را دارد، چون ظلم به سپاه است.

معاون سیاسی سپاه همچنین درباره برخی حواشی ایجاد شده در خصوص چگونگی ورود سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه پاسداران به انتخابات گفت: سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است. این فضایی که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و به‌ویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند، چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه را برعهده داشته و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است. این تصورات نه‌تن‌ها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیند‌های قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

سردار جوانی همچنین درباره پیش بینی خود از فضای انتخابات پیش رو هم گفت: هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد قطعاً مشارکت بالاتر می‌رود. پیش‌بینی می‌شود امسال یک انتخابات رقابتی داشته باشیم و امیدوار هم هستیم که با مجموعه‌ای از کار‌هایی که همگان انجام می‌دهند، سیاست نظام و حضرت آقا تحقق پیدا کند تا مشارکت خوبی داشته باشیم. وی ابراز امیدواری کرد نتیجه انتخابات به‌گونه‌ای باشد که کشور ما آینده‌ای درخشان‌تر از امروز داشته باشد، چون ما اگر امروز مشکلاتی داریم این مشکلات عمدتاً ریشه‌اش در ضعف‌های مدیریتی است.