یکی از فواید استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای حذف بو و طعم بد آب می باشد، اما اگر نکاتی را که برای نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی اهمیت دارند رعایت نکنید، می تواند باعث نامطبوع شدن بو و طعم آب تصفیه شده شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در مواردی مشاهده می شود که عده ای از افراد، بعد از نصب دستگاه های تصفیه آب خانگی، متوجه بو و طعم نامطبوع آب تصفیه شده می شوند. به نظر شما آیا علت بروز این مشکل به دلیل عدم کارکرد درست دستگاه تصفیه آب و سطح کیفی پایین آن است؟ در این راستا باید گفت که در اکثر موارد، عدم توجه به برخی نکات برای نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی با وجود سطح کیفی بالا، یکی از مهم ترین عواملی است که باعث نامطبوع شدن بو و طعم آب تصفیه شده می شود.

یکی از فواید استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای حذف بو و طعم بد آب می باشد، اما اگر نکاتی را که برای نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی اهمیت دارند رعایت نکنید، می تواند باعث نامطبوع شدن بو و طعم آب تصفیه شده شود.

مهم ترین عوامل موثر در بو و طعم بد آب تصفیه شده

سطح کیفی پایین دستگاه و فیلترهای تصفیه آب خانگی یکی از مواردی است، که می تواند باعث ناخوشایند شدن طعم و بوی آب شود؛ اما اگر دستگاه تصفیه آب شما در ابتدای شروع به کار، هیچ بو و طعمی را برای آب ایجاد نمی کرد، باید سایر پارامترهایی را که ممکن است در ساختار دستگاه تصفیه آب باعث ناخوشایند شدن آب تصفیه شده می شوند را بررسی کنید.

در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین نکاتی که توجه به آنها برای نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی و جلوگیری از ناخوشایند شدن آب تصفیه شده اهمیت زیادی دارد می پردازیم.

  1. بی توجهی به تعویض به موقع فیلترهای تصفیه آب

فیلترهای تصفیه آب خانگی بعد از تعبیه در دستگاه، تنها برای مدت زمان مشخصی قابل استفاده هستند و بعد از آن باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در صورت بی توجهی به تعویض به موقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی ممکن است بروز کند، نامطبوع شدن بو و طعم آب تصفیه شده می باشد.

در واقع عدم توجه به تعویض به موقع فیلترهای تصفیه آب خانگی، موجب می شود که این فیلترها نه تنها تاثیر مطلوبی را برای حذف آلاینده های آب نداشته باشند، بلکه باعث آلایندگی آب تصفیه شده هم بشوند. تجمع آلاینده ها، در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی که در مواردی ناشی از عدم تعویض به موقع فیلترها می باشد، یکی از عواملی است که در ادامه باعث می شود آب تصفیه شده بو و طعم نامطلوبی را داشته باشد.

زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب خانگی تا حد زیادی به سطح کیفی آن و نوع و میزان آلایندگی آب بستگی دارد، اما به صورت کلی عمر مفید فیلترهای تصفیه آب خانگی با سطح کیفی مناسب را در ادامه بررسی می کنیم:  

فیلترهای الیافی: 3 تا 6 ماه که با تغییر رنگ فیلتر از سفید به قهوه ای مشخص می شود.

فیلترهای کربنی (کربن گرانول و بلاک): 6 ماه که البته کیفیت آن نیز در تغییر این مدت زمان تاثیر گذار می باشد.

فیلتر ممبران: ممبران ها معمولا طول عمری بین 1 تا 2 سال دارند، اما به این موضوع توجه کنید که عمر مفید ممبران ها به عواملی مانند میزان سختی و آلاینده های موجود در آب وابسته است. جهت خرید فیلتر ممبران به آدرس اینترنتی abin.ir/products/industrial-water-treatment/membrane-filtration-products مراجعه فرمایید.

فیلتر پست کربن: طول عمر فیلترهای پست کربن معمولا به اندازه 1 سال است، اما عواملی هم مانند کیفیت فیلتر ممبران و مخزن دستگاه در تغییر این مدت تاثیر گذار می باشد.

زمان تعویض سایر فیلترهای تصفیه آب خانگی مثل مینرال و قلیایی هم معمولا به اندازه 1 تا 2 سال تعیین می شود.

  1. سطح کیفی فیلترهای تصفیه آب خانگی

عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی و سطح کیفی آب تصفیه شده تا حد زیادی به کیفیت فیلترهای تعبیه شده در دستگاه بستگی دارد. یکی از عواملی هم که می تواند باعث بروز بوی ناخوشایند آب تصفیه  شده، شود سطح کیفی پایین و عملکرد نامناسب فیلترهای تصفیه آب خانگی می باشد.

به همین دلیل است که توصیه می شود در صورت تمایل برای خرید فیلترهای تصفیه آب خانگی، سطح کیفی فیلتر را به عنوان مهم ترین پارامتر در نظر بگیرید.

  1. راکد ماندن طولانی آب تصفیه شده در مخزن دستگاه

راکد ماندن آب تصفیه شده، به صورت طولانی مدت در مخزن دستگاه های تصفیه آب خانگی، می تواند باعث ایجاد آلاینده های میکروبی شده و در ادامه بو و طعم ناخوشایندی را برای آب ایجاد کند.

«در صورتی که برای مدت طولانی قصد استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی را ندارید، بعد از راه اندازی مجدد نسبت به ضد عفونی کردن مخزن دستگاه برای جلوگیری از نامطلوب شدن بو و طعم آب تصفیه شده اقدام کنید.»

  1. وجود آلاینده در بخشی از دستگاه تصفیه آب

یکی از مهم ترین مواردی که توجه به آن برای نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی اهمیت زیادی دارد، حذف آلاینده های احتمالی در ساختار دستگاه می باشد.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش آنتی اسکالانت

  1. عملکرد فیلترهای ممبران

عملکرد فیلترهای ممبران در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی به صورتی است که باعث حذف املاح و سختی آب می شوند، این موضوع می تواند تلخی آب را به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل در ادامه روند فیلتراسیون و در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای مینرال استفاده می شود، که با اضافه کردن املاح مفید به آب باعث بهبود طعم آن می شوند.

استفاده از مشاوره کارشناسان یکی از موثرترین روش ها، برای عیب یابی دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد، در صورت تمایل با مراجعه به سایت تصفیه آب abin.ir از امکان مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.