نماینده دائم روسیه در وین، با اشاره به اینکه ایران حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا نیست، از آمادگی طرف روسی برای برقراری تماس‌های غیرمستقیم بین دو کشور برای کمک به احیای توافق هسته‌ای خبر داد.

اولیانوف: تماس مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز، دوشنبه اعلام کرد که طرف روسی مطابق با امکانات خود حاضر است به برقراری تماس‌های غیرمستقیم بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در خصوص وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک کند.

این دیپلمات بلندپایه روس در گفت‌وگو با این خبرگزاری یادآور شد، این پیشنهاد از این جهت است که در جریان نشست آتی کمیسیون مشترک برجام که قرار است ششم آوریل (17 فروردین ماه) در وین  برگزار شود، تماس مستقیمی بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت، برای اینکه مقامات تهران در شرایط فعلی، حاضر به مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی نیستند.

اولیانوف توضیح داد: «اتحادیه اروپا هماهنگ کننده برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام است. این کمیسیون باید یک نقطه تماس باشد که از سوی دفتر سیاست خارجی این سازمان در نظر گرفته شده است. البته امکان رایزنی و تماس‌های دیپلماتیک در سایر شکل‌ها و بدون دخالت نماینده اتحادیه اروپا پیرامون توافق هسته‌ای نفی نشده است. ما با توجه به چگونگی روند اوضاع و در صورت لزوم می‌توانیم به برقراری تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا کمک کنیم.»

نماینده روسیه در وین تأکید کرد که مقامات مسکو بسیار علاقه‌مند هستند که توافق هسته‌ای به شکل اولیه و بطور کامل احیا شده و به موجودیت خود ادامه دهد و به همین دلیل، طرف روسی به همراه دیگر شرکای خود، همه اقدامات ضروری در جهت کمک به دست یافتن به توافقات مشخص در این زمینه را انجام خواهند داد.  

لازم به یادآوری است، روز جمعه گذشته نشست کمیسیون مشترک برجام، با حضور مدیران سیاسی کشورهای باقی مانده در برجام، بصوت کنفرانس ویدئویی برگزار شد. ریاست هیئت نمایندگی روسیه در این مذاکرات بر عهده "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه بود. طرفین توافق کردند که نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، چین، فرانسه، آلمان و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 6 آوریل (17 فروردین ماه) در وین برگزار شود.