سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ایران و چین در زمینه صنعت هسته‌ای کارهای مشترک زیادی می‌توانند داشته باشند گفت: ان‌شاءالله در نیمه اول امسال، تست سرد رآکتور اراک را انجام می‌دهیم.

کمالوندی: رآکتور اراک آماده تست سرد است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای گفت‌وگویی با روزنامه جام جم  انجام داده است و درباره دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور توضیحاتی ارائه کرده است.

از برنامه زمانی قانون اقدام راهبردی جلوتریم

- بلافاصله پس از اعلام قانون، درخصوص مواردی که مربوط به سازمان می‌شد اقدام کردیم.

- موضوع اولین ماده قانون، تولید سوخت ۲۰ درصد بود که همان روز لازم‌الاجرا شدن قانون در دست اقدام قرار گرفت و تا امروز چیزی حدود ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم.

- در مورد مواد ۲ و ۳ که به ظرفیت ما در غنی‌سازی مربوط می‌شود و طبق آن باید ماشین‌های IR۲m و IR۶ نصب بشوند، یک دوره سه ماهه به سازمان فرصت داده شده است تا ۱۰۰۰ ماشین IR۲m را نصب کند.

- در حال حاضر ۱۰۴۴ ماشین IR۲m در شش آبشار ۱۷۴ تایی نصب شده و در حال تولید است. یک زنجیره IR۶ هم از ما خواسته شده بود که در طول همین مدت سه‌ماهه راه‌اندازی شود که در حال حاضر تولید و نصب شده است.

- ما باید این کار را طی سه ماه انجام می‌دادیم که در زمان مقرر این کار هم انجام شده است.

سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده به‌مراتب بیشتر از قبل برجام است

- تاکنون پنج تُن مواد غنی شده زیر ۵ درصد تولید کرده‌ایم که با توجه به موجودی حدود ۹ تُن قبل از برجام، می‌توانیم بگوییم بخش مهمی از موجودی قبل از برجام جبران شده است. ۵۵ کیلو هم اورانیوم ۲۰ درصد داریم.

- با این حساب و با در نظر گرفتن نرخ تولید، واقعیت این است که سرعت تولید چه در نوع ۲۰ درصد و چه زیر ۵ درصد در حال حاضر به‌مراتب بیشتر از قبل برجام است.

- به عبارتی اگر در قبل از برجام ۱۳ هزار و ۵۰۰ سو ظرفیت تولیدمان بود، در حال حاضر به ۱۶ هزار و ۵۰۰ سو ظرفیت رسیده‌ایم که همین ظرفیت نیز به سرعت در حال افزایش است.

هیچ‌یک از تعهدات فراپادمانی را اجرا نمی‌کنیم

- بر اساس ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، اگر ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون، تحریم‌ها لغو نمی‌شد که نشده است، دولت موظف می‌شد تعهدات فراپادمانی خود ازجمله پروتکل الحاقی را متوقف کند.

- در راستای همین موضوع چند روز قبل از رسیدن به مقطع دو ماهه، نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال و مراتب را اعلام کردیم و بلافاصله در زمان مقرر اقدامات لازم را انجام دادیم.

- در حال حاضر می‌توانم بگویم هیچ‌یک از تعهدات فراپادمانی را اجرا نمی‌کنیم.

رآکتور اراک آماده تست سرد است

- بحمدا... پروژه اراک پیشرفت خوبی داشته است. طراحی و ساخت تجهیزات آن توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود. اگرچه قرار بود در این زمینه به ما کمک کنند و کمک آنها در حد بازبینی اولیه بیشتر نبود.

- در این پروژه در حوزه سوخت و دیگر حوزه‌ها مثل ماشین سوخت‌گذار، پمپ‌های خنک‌کننده، اتاق فرمان و خیلی موارد دیگر پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

- این رآکتور آماده تست سرد است. ان‌شاءا... در نیمه اول امسال، تست سرد را انجام می‌دهیم.

- معمولا یک‌سال پس از تست سرد، رآکتور راه‌اندازی می‌شود. امیدواریم بتوانیم آن را به‌موقع به مرحله تست سرد و راه‌اندازی برسانیم.

رآکتور اراک می‌تواند برای ده‌ها سال نیازهای کشور را کاملا پاسخگو باشد

- با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف وجود داشته، به نظر می‌رسد این رآکتور می‌تواند به تأمین رادیوداروی مورد نیاز و کارهای تحقیقاتی به‌خصوص در زمینه آزمایش‌های بعد از پرتودهی که برای تولید سوخت‌هایی مثل سوخت نیروگاهی مورد نیاز است، کمک کند.

- این رآکتور همچنین به دلیل شار نوترونی بالایی که نسبت به رآکتور اولیه دارد، می‌تواند برای ده‌ها سال نیازهای کشور را کاملا پاسخگو باشد.

۲۰ فروردین اطلاعات بیشتری از پروژه پیشران ارائه خواهیم کرد

- پروژه پیشران به‌خوبی در حال پیشرفت است و گزارش‌های آن به طور منظم برای مقامات عالی نظام ارائه می‌شود. در صورت لزوم اطلاعات بیشتری در آینده خدمت هموطنان عزیز ارائه خواهیم کرد.

- البته در نمایشگاه ۲۰ فروردین امسال در مجموعه سعدآباد اطلاعات جدیدتری در این خصوص عرضه خواهد شد.

ایران و چین در زمینه صنعت هسته‌ای کارهای مشترک زیادی می‌توانند داشته باشند

- در سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، حوزه‌های مختلف انرژی قید شده و انرژی هسته‌ای هم مورد اشاره قرار گرفته است.

- امیدواریم با توجه به ظرفیت و توانایی‌های چین و نیاز صنعت هسته‌ای کشور به توسعه، در حوزه‌های مختلف به‌خصوص نیروگاهی و نیروگاه‌های کوچک و متوسط همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

- در خصوص نیروگاه‌های کوچک قبلا با چین مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم به توافقاتی برسیم و کار را در زمینه همکاری‌های هسته‌ای توسعه بدهیم.

- به نظر می‌رسد ایران و چین در زمینه صنعت هسته‌ای کارهای مشترک زیادی می‌توانند داشته باشند.

- توافق ۲۵ ساله زمینه توسعه همکاری‌ها در صنعت استراتژیک را برای دو کشور به‌وجود خواهد آورد.