نشست کمیسیون مشترک برجام در وین از روز سه‌شنبه هفته گذشته درحال برگزاری است و در روزهای اخیر مباحث مختلفی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین مطرح و بررسی شد. ازجمله مهم‌ترین مسائل رویکرد و موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران درمورد بازگشت آمریکا به برجام و توقف گام‌های کاهش تعهدات به دلیل عدم اجرای تعهدات طیف‌های غربی و خروج آمریکاست.

لغو تحریم‌‌ها، حرف قطعی ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین از روز سه‌شنبه هفته گذشته درحال برگزاری است و در روزهای اخیر مباحث مختلفی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین مطرح و بررسی شد. ازجمله مهم‌ترین مسائل رویکرد و موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران درمورد بازگشت آمریکا به برجام و توقف گام‌های کاهش تعهدات به دلیل عدم اجرای تعهدات طیف‌های غربی و خروج آمریکاست.

در نشست روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیئت‌های مذکور در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند که دو کارگروه کارشناسی در حوزه‌ تحریم‌ها و هسته‌ای متشکل از همه اعضای کمیسیون مشترک شامل کارشناسان ایرانی به‌اضافه کارشناسان کشورهای ۱+۴ تشکیل شود و در این مدت بررسی‌هایی را صورت داده و به نشست کمیسیون مشترک در امروز (جمعه) ۲۰ فروردین‌ماه ارائه دهند.

اتحادیه اروپا نیز روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست آتی کمیسیون مشترک برجام فردا (جمعه) به‌صورت حضوری در وین ادامه پیدا می‌کند.

روز گذشته نیز  حین تدوین این گزارش از پایان کمیسیون مشترک برجام و توافق جهت ادامه

 گفت وگوهای تخصصی خبر آمد. گفت‌وگوهای تخصصی که به‌منظور بررسی راهکارهای موجود برای رسیدن به مسیرهای مشترک برای اجرای تعهدات طرفین برگزار می‌شود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت‌کنندگان قرار بود وضعیت مذاکرات و رایزنی‌ها در سطوح مختلف ازجمله در سطح کارشناسی را که طی روزهای گذشته در جریان بوده، با نگاه به بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و مؤثر این توافق از سوی تمام طرف‌ها بررسی کنند.

دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک‌برجام که از روز سه‌شنبه در وین از سر گرفته‌شده بود، در روز‌ جمعه برگزار شد.  ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم» و «هسته‌ای» مهم‌ترین دستور کار این نشست بود. 

نمایندگان اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای۱+۴ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش نمودند. 

عراقچی: لغو کلیه تحریم‌های آمریکا تنها راه احیای برجام 

سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت کشورمان، در این نشست ضمن تأکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران جهت ادامه تعاملات جدی، گفت این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

عراقچی مجددا تأکید نمود لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع‌شده‌اند، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو‌ این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد. 

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونین در روز چهارشنبه آتی در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب  گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به‌صورت فشرده جهت تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از‌ سوی‌ همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

شایان‌ذکر است که هیئت کشورمان در نشست وین، ظرف چهار روز گذشته رایزنی‌های مستمری با کشورهای مشارکت‌کننده در‌برجام (سه کشور اروپایی،  چین و روسیه) و نیز با آقای انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک از اتحادیه اروپا، به‌صورت دوجانبه و چندجانبه، انجام داد که در هیچ‌یک از آن‌ها آمریکا حضور نداشت.

 غریب‌آبادی: لغو عملی تحریم‌ها تنها گزینه ایران است

عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین ضمن اشاره به لزوم لغو تحریم‌های آمریکا بیان کرد: تحریم‌هایی که باید به‌صورت کامل برداشته شود، اولا تمام تحریم‌های داخل برجام که آمریکا مجددا آن را اعمال کرد؛ ثانیا تحریم‌های دولت ترامپ؛ ثالثا تحریم‌هایی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع‌شده می‌باشد.وی افزود: راستی‌آزمایی یعنی قراردادهای نفتی ایران منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل شود و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنش‌ها از کانال‌های مالی مختلف انجام شود.غریب آبادی تصریح کرد: الآن در گفت‌وگوها این موضوع هم در حال بررسی است که «اگر آمریکا بعد از بازگشت به برجام خلف وعده کند، چه اقداماتی در تعهدات فنی ایران انجام شود» تا این‌گونه نباشد که فقط ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد.

حرف قطعی

در روزهای اخیر نیز بارها موضع رسمی و حرف قطعی جمهوری اسلامی ایران درمورد بازگشت به برجام و شرط توقف گام‌های کاهش تعهدات نیز مطرح‌شده است که از مهم‌ترین این مواضع را رهبر انقلاب تصریح کردند. ایشان پیش از سال ۱۴۰۰ بارها درمورد رویکرد کشورمان در عمل به تعهدات اشاره و گوشزد کردند که ما هیچ عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم و این کشور خودش یک‌طرفه از این توافق خارج‌شده است بنابراین بدون شرط و شروط و مذاکره مجدد باید به برجام برگردد و تمام تعهدات خود را اجرایی کند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی ۱۹ دی درباره‌ گمانه‌زنی‌ها و مباحث جاری در فضای سیاسی کشور پیرامون رفتار جمهوری اسلامی در قبال برجام و وظایف آمریکا در این خصوص، گفتند «ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه‌ منطقی ما و مطالبه‌ عقلانی ما است، رفع تحریم‌ها است؛ این حقّ غصب‌شده‌ ملّت ایران است.» این جملات مواضعی بود که رهبر انقلاب آن را به‌عنوان «سخن پایانی و قطعی» جمهوری اسلامی اعلام کردند.رهبر انقلاب همچنین در دیدار ۱۹ بهمن با فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با اشاره مجدد به این سیاست قطعی جمهوری اسلامی گفتند: «بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت ما هم به این تعهدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت.»

 ایران معطل غرب نمی‌ماند 

در ماه‌های اخیر با توجه به اظهارات و موضع‌گیری‌های داخلی و بین‌المللی درباره‌ مسئله تحریم‌ها و برجام، این سیاست چندین بار از سوی رهبر انقلاب مورد تأکید قرارگرفته است که تازه‌ترین آن مربوط به سخنرانی نوروزی در ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌شود.

ازطرفی پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR  نیز در پرونده‌ «حرف قطعی» موضع جمهوری اسلامی درزمینه‌ تحریم‌ها و برجام در گفت‌وگو با محمدباقر قالیباف، محمدجواد ظریف، علی‌اکبر ولایتی، علی لاریجانی، سعید جلیلی، علی‌اکبر صالحی و کمال خرازی، مواضع جمهوری اسلامی را در این زمینه تبیین کرده و این مجموعه در قالب مستند حرف قطعی منتشرشده است که ۱۹ فروردین‌ماه از صداوسیما پخش شد.درنهایت نیز خط ایران، همان حرف قطعی رهبر فرزانه کشورمان است. حرفی که منطق و اساسش پیداست. ایران منتظر ارتباط با کشورهای غربی نیست و این سیاست نیز جزء اهداف مسئولان نخواهد بود. درنتیجه هیچ مذاکره مجدد و گفت‌وگوی دوباره با کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا درمورد بازگشت به برجام درکار نخواهد بود و تنها شرط توقف گام‌های کاهشی، لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و اجرای تعهدات کشورهای غربی است. جمهوری اسلامی ایران معطل نخواهند ماند…