اگر دوست دارید درباره این‌شهر تاریخی بیشتر بدانید یا قرار است یک تور لحظه آخری کیش را رزرو کنید، تا پایان این ‌مطلب همراه ما بمانبد.

حمام تاریخی شهر حریره
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نام جزیره مرجانی و زیبای کیش برای همه اهالی سفر شناخته شده است و هر‌ساله افراد زیادی از راه‌های مختلف برای دیدن جزیره و تفریحات آن به آن‌جا سفر می‌کنند. یکی از بهترین راه‌های سفر به کیش استفاده از تور لحظه آخری کیش است. این‌تور‌ها خدمات و امکانات خوبی را با قیمتی فوق‌العاده به مشتریان ارائه می‌دهند. اگر اهل تاریخ و اماکن دیدنی باشید، حتما در سفر خود به جزیره کیش، سری هم شهر تاریخی حریره بزنید. در ادامه قصد داریم تا درباره شهر باستانی حریره و اماکن دیدنی آن مانند حمام تاریخی این شهر صحبت کنیم.

در ادامه قصد داریم تعدادی از دیدنی‌های شهر باستانی حریره را مورد بررسی قرار دهیم. اگر دوست دارید درباره این‌شهر تاریخی بیشتر بدانید یا قرار است یک تور لحظه آخری کیش را رزرو کنید، تا پایان این ‌مطلب همراه ما بمانبد.

اماکن دیدنی‌های جزیره کیش

مکان‌های تاریخی و تفریحی بسیاری کنار زیبایی‌های طبیعی جزیره کیش می‌توان یافت که افراد زیادی را برای سفر به این‌ جزیره جذب می‌کند. اگر دوست دارید با یک تور لحظه آخری کیش به جزیره سفر کنید، حتما سری به لیست زیر بزنید. از جمله مکان‌های دیدنی این‌جزیره مرجانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 اسکله تفریحی کیش، اسکله هتل مارینا پارک کیش، بوستان آهوان، جزیره هندورابی، پارک ساحلی سیمرغ، درخت انجیر معابد، روستای کهن باغو، کلبه هور کیش، شهر باستانی حریره و بسیاری دیدنی‌های دیگر.

شهر باستانی حریره

بقایای این شهر باستانی در شمال جزیره کیش قابل مشاهده هستند. این ویرانه‌ها قدمتی حدودا 800‌ساله دارند و نشان‌گر اهمیت این شهر در قرن‌های پنج تا 10 هجری قمری هستند. شهر حریره در گذشته شهری آباد و سر‌سبز بوده و علت نام‌گذاری آن نیز دقیقا همین‌موضوع است. این مکان ارزشمند و بنا‌های تاریخی آن در شهریور 1376 به‌عنوان اثری ملی ثبت شده‌‌اند. بازدید از شهر باستانی حریره رایگان است و مسافران می‌توانند در هر‌زمانی برای دیدن این‌شهر باستانی و قدم زدن در بقایای آن اقدام کنند.

متاسفانه تعداد بنا‌های سالم با سقفی که از شهر باقی مانده بسیار کم است؛ ولی همین بقایای باقی‌مانده، نشان‌دهنده شهری با‌شکوه و مقتدر در گذشته هستند. اغلب دیوار‌های بنا‌های این‌ شهر استحکام کافی دارند که دلیل آن احتمال حمله به این ‌شهر بوده است. اگر با یکی از تور‌ها مانند تور کیش هتل کوروش به جزیره کیش سفر می‌کنید، حتما درباره برنامه بازدید از این شهر باستانی و بنا‌های آن بپرسید.

2

خانه اعیانی شهر حریره کیش

خانه‌ای وسیع در‌میان باقی‌مانده‌های شهر به‌چشم می‌خورد که به‌دلیل وسعت آن به خانه اعیانی شهرت دارد. فضای خانه از دو قسمت خانه کوچک و بزرگ تشکیل شده و از چیدمان ساختمان‌ها می‌توان فهمید که این ‌خانه محل زندگی چند ‌خانواده بوده است. در قسمت‌هایی از خانه کاشی‌های ستاره‌فام کشف شده که این‌گونه کاشی‌ها در معماری و ساخت گنبد سلیمانیه به‌کار رفته‌اند. از آن‌جایی که در جزیره کیش این‌ نوع از کاشی‌ها موجود نیست، می‌توان فهمید کاشی‌ها وارداتی هستند و خود این‌موضوع بیان‌گر آن است که صاحب خانه فردی دارای تمکن مالی خوب بوده است.

حمام تاریخی حریره کیش

بسیاری از باستان‌شناسان حمام شهر حریره را یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های ایران می‌دانند. این‌بنا مساحت حدود 500 متر‌مربع را به خود اختصاص داده که شامل دو خزینه بزرگ و کوچک، یک انبار و گرم‌خانه است. به‌نظر می‌رسد که این‌ حمام به یک صاحب‌خانه اعیانی و خصوصی مربوط بوده باشد. دلیل این ‌موضوع آن است که دیوار بیرونی حمام به‌صورت یک‌پارچه به محدوده حمام وصل شده است.

دلیل دیگر آن است که ظرفیت محدودیت دارد. از نظر تاریخی، حمام به دوره‌های ایلخانی و تیموری برمی‌گردد. وجود این‌ حمام نشان می‌دهد که اقوام ایرانی ارزش زیادی برای نظافت و پاکی قائل بوده‌اند. بسیاری از تور‌ها مانند تور کیش هتل کوروش برنامه بازدید از این مکان دیدنی را در برنامه خود دارند یا فرصتی را برای بازدید شما به‌صورت شخصی فراهم می‌کنند.

3

تور کیش یا سفر شخصی

استفاده از توری مانند تور کیش هتل 5 ستاره یا دیگر تور‌ها می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. از‌جمله این ‌مزایا می‌توان به مورادی مانند هزینه به‌صرفه و داشتن وقت بیشتر برای لذت‌بردن از سفر اشاره کرد. تور‌ها معمولا با برنامه‌ریزی از قبل و تکنیک‌های خود، هتل‌ها و بلیط‌های حمل‌و‌نقل را با هزینه‌های بسیار خوب رزرو می‌کنند و این‌خدمات را به‌شکلی ارزان‌تر در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

کلام آخر

مسافران زیادی برای تفریحات بی‌نظیر آبی کیش به این‌جزیره سفر می‌کنند ولی کنار همه این‌تفریحات، کیش پر از مکان‌های تاریخی و باستانی است که برای علاقه‌مندان تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. شهر باستانی حریره در شمال کیش قرار دارد که یکی از شهر‌های با‌شکوه گذشته بوده و حتما باید از آن بازدید کرد. برای اینکه بتوانید از نقاط مختلف این‌ شهر باستانی بازدید کنید؛ بهتر است حدود چهار ساعت از زمان خود را به این‌ کار اختصاص دهید. حمام تاریخی شهر حریره از‌جمله بنا‌هایی است که شما را به سال‌ها قبل می‌برد و می‌توانید با تماشای آن حسی از گذشته پیدا کنید.