در پی وقوع دور تازه اغتشاشات در برخی از شهرهای آمریکا، گروه‌های راست افراطی، طرفداران «جنبش جان سیاهپوستان اهمیت دارد» و نیروهای پلیس به جان هم افتادند.همزمان، رسانه‌ها از قتل یک جوان سیاهپوست به دست پلیس نژادپرست آمریکا خبر می‌دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دولت تازه کار «جو بایدن» هنوز مستقر نشده، بار دیگر دور تازه‌ای از قدرت‌نمایی گروه‌های نژادپرست در سراسر آمریکا آغاز شده است. پیش از این، رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که گروه‌های نژادپرست راست افراطی قرار است روز یکشنبه در سراسر این کشور به خیابان‌ها بریزند.به نوشته نشریه «فوربس»، تجمعات روز یکشنبه گروه‌های راست افراطی و سفیدبرترپندار، قرار بود در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شود. همزمان، طرفداران جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» نیز اعلام کرده بودند که در مخالفت با نژادپرستی به خیابان‌ها می‌آیند. دیروز رسانه‌ها گزارش دادند که طرفداران گروه‌های نژادپرست و ضد نژادپرست در برخی شهرهای آمریکا با هم درگیر شدند و پلیس نیز برای سرکوب اعتراضات، وارد عمل شده است.

در همین رابطه، روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» نوشت، بعد از ظهر یکشنبه (به وقت محلی) چند صد عضو گروه‌های راست افراطی در شهر«هانتیگتون بیچ» ایالت کالیفرنیا تجمع کردند و ساعتی پس از شروع این تجمع، تعداد شرکت‌کنندگان به حدود 500 نفر رسید.اعضای گروه‌های مختلف‌، از جمله هواداران قوانین حمل سلاح تا گروه شبه‌نظامی راست افراطی «پسران مغرور»، در این تجمع حضور یافته و پرچم‌هایی با نقش علامت گروه‌های خود و شعار‌ «ترامپ ۲۰۲۰» را به اهتزاز درآوردند. «ویلیام کوییگ» رهبر گروه «شوالیه‌های سفید وفادار» وابسته به گروه نژادپرست «کوکلاس کلان»‌، نیز در میان شرکت‌کنندگان حضور یافت. اندکی بعد، مأموران پلیس با صف کشیدن در برابر این تجمع‌، شرکت در آن را غیرقانونی اعلام کرده و از حاضران خواستند که متفرق شوند. همچنین، پهپادها و هلیکوپترهای پلیس بر فراز منطقه به پرواز درآمده و پیامک‌هایی برای تلفن‌های همراه حاضران ارسال شد که در آن، تجمع‌کنندگان به بازداشت تهدید شده بودند.

 به نوشته این روزنامه، صدها نفر از اعضای جنبش‌های ضدنژادپرست در تقابل با راست‌گراها، به خیابان‌ها آمده و با آنها درگیر شدند. «توری جانسون» بنیان‌گذار گروه «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» در«‌هانتینگتون بیچ» نیز با شرکت در این تجمع، گفت که تفرقه و نفرت در این شهر جایگاهی ندارد. درگیری میان دو گروه غالباً به‌صورت کلامی رخ داد، اما در مواردی، به کتک‌کاری کشید و در نهایت، نیروهای پلیس وارد عمل شده و 12 نفر را بازداشت کردند. با اینکه از چند روز قبل تبلیغات گسترده‌ای برای تجمعات مشابه در سرتاسر آمریکا صورت گرفته بود، اکثر شهرها یکشنبه آرامی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش فارس به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، رهبران گروه‌های راست افراطی و نئونازی، که در حمله به کنگره نیز دست داشته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی نوشته بودند، این تجمعات «جهان را به لرزه می‌آورد». اما در واقعیت، این فراخوان، با استقبال بسیار کمی مواجه شد. فراخوان اعضای گروه‌های سفیدبرترپندار و نژادپرست پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا ۶ دستور اجرایی برای کنترل مالکیت و حمل سلاح در این کشور صادر کرده است.

قتل یک سیاهپوست دیگر

از سوی دیگر، رسانه‌ها گزارش دادند، بعد از آنکه روز یکشنبه پلیس آمریکا با شلیک به راننده سیاهپوست

20 ساله، باعث تصادف و مرگ او در فاصله 16 کیلومتری محل قتل «جورج فلوید» شد، معترضان به خیابان‌های این منطقه آمدند و با پلیس درگیر شدند. در پی این حادثه، ده‌ها معترض که به وضوح خشمگین و ناراحت بودند، با در دست داشتن بنری که روی آن نوشته شده بود: «عدالت برای جورج فلوید»، با پلیس ضد شورش درگیر شدند. به گزارش ایسنا، حاضران فرد قربانی را «دانته رایت» سیاهپوست ۲۰ ساله معرفی کردند.

براساس اعلام پلیس بروکلین سنتر، این حادثه حدود ساعت دو بعدازظهر به وقت محلی و زمانی رخ داد که یک افسر خودرویی را بابت تخلف رانندگی ادعایی متوقف کرد. پلیس مدعی شد، شخص راننده دوباره سوار بر خودرو شد و افسران تلاش می‌کردند تا او را بازداشت کنند و یک افسر هم اقدام به شلیک کرد.  در این بیانیه آمده است: این خودرو پیش از برخورد با خودروی دیگر، مسافت کوتاهی هم پیمود. یک خانم که عابرپیاده بود، دچار آسیب جزئی شده و یک افسر پلیس هم به بیمارستان انتقال یافت.  مادر دانته رایت گفت که در زمان بروز این حادثه‌، تلفنی در حال گفت‌وگو با پسرش بوده است. بر این اساس، دانته رایت برای دریافت مشخصات بیمه این خودرو‌، که به تازگی از مادرش گرفته بود، با او تماس گرفت.مادر این قربانی سیاهپوست گفت که صدای افسران را می‌شنید که از پسرش می‌خواستند از خودرو خارج شود، بعد از آن ظاهرا درگیری رخ داد و تلفن قطع شد. بعد از آنکه دوباره تماس گرفت، به او اطلاع دادند که پسرش به ضرب گلوله کشته شده است.

تصویب قوانین سرکوب

از سوی دیگر، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: قانونگذاران در ۲۹ ایالت آمریکا به‌دنبال تصویب قوانینی هستند که حق برگزاری تجمعات اعتراضی و تظاهرات را از شهروندان سلب می‌کند. به نوشته این روزنامه، در اولین گام، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در کنگره ایالتی فلوریدا، لایحه مقابله با خشونت، بی‌نظمی، آشوبگری و محافظت از مأموران مجری قانون را ماه گذشته میلادی به تصویب رساندند.این لایحه که با انتقادات بسیاری همراه شده است، احکامی را برای افرادی که در تجمعات «خشونت‌آمیز» شرکت کنند، در نظر گرفته است و از سوی دیگر، این قانون، آسیب زدن به بناهای یادبود و مجسمه‌های نصب‌شده در شهرها را جرم تلقی می‌کند.

به نوشته گاردین، لایحه مذکور به احتمال زیاد در مجلس سنای کنگره ایالت فلوریدا نیز تصویب خواهد شد. ماه ژانویه(دی) نیز فرماندار ایالت اوهایو قانونی را امضا کرد که مجازات در نظر گرفته شده برای تجمعات اعتراضی در مجاورت «زیرساخت‌های مهم» را افزایش می‌دهد. همچنین، ماه گذشته میلادی، قانونی مشابه با لایحه مطرح شده در کنگره فلوریدا، در کنگره ایالتی کنتاکی به تصویب رسید. از سوی دیگر، در ایالت اوکلاهما نیز تلاش برای معرفی لایحه‌ای به‌منظور برقرار شدن مجازات برای شرکت در تجمعات غیرقانونی و مسدود کردن خیابان‌ها، آغاز شده است.

گاردین می‌افزاید: به‌طور کلی ۷۱ قانون مختلف در ۲۹ ایالت و در سطح فدرال منتظر تصویب شدن هستند که موجب محدود شدن حق اعتراض مردم آمریکا خواهد شد.«ویرا ایدِلمن» وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا‌، در این‌باره گفت: «امسال این رویه در حد یک سونامی در حال پیشروی است. دیگر نمی‌توان نام آن را موج گذاشت زیرا از نظر تعداد و گسترده‌ای که دارند، با [لوایح] قبلی متفاوت هستند».