در ادامه توضیحاتی را درباره این سهام و نحوه مدیریت آن ارائه خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهام عدالت یکی از طرح‌های دولت برای حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درامد جامعه بود؛ نوعی یارانه دولتی که در سال 1385 به مرحله اجرا رسید و به جای وجه نقد، سرمایه در اختیار مردم قرار گرفت. صاحبان سهام نقشی در مدیریت آن نداشتند تا سال 1399 که طرح آزادسازی سهام عدالت مطرح شد و لازم بود سامانه مدیریت سهام عدالت ایجاد شود. در ادامه توضیحاتی را درباره این سهام و نحوه مدیریت آن ارائه خواهیم کرد.

چه کسانی می‌توانند از سامانه مدیریت سهام عدالت استفاده کنند؟

قبل از معرفی سامانه مدیریت سهام عدالت، لازم است بدانیم این سهام چیست و چه کسانی می‌توانند از سامانه مدیریت آن استفاده کنند. البته در مقالات باشگاه سهام عدالت می‌توانید توضیحات مفصلی را در این زمینه مشاهده کنید.

پیش از این و در حدود ده سال فرایند مدیریت سهام عدالت را دولت عهده‌دار بود و افراد در این جریان نقشی نداشتند و بدون نظارت و تصمیم‌گیری بر دارایی خود تنها سود سالانه آن را دریافت می‌کردند. پس از تصمیمات دولت مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، سامانه مدیریت سهام عدالت راه‌اندازی شد که به وسیله آن افرادی که جزو دارندگان سهام عدالت محسوب می‌شدند، می‌توانستند بر دارایی خود نظارت داشته باشند و برای خرید و فروش سهام خود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تصمیم‌گیری کنند.

آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم: در این روش شخص می‌تواند برای درخواست فروش بخشی از سهام خود را ثبت کند. این روش تا حد زیادی مشابه به معاملات سهام در بورس است. در واقع اگر از قبل در بورس فعالیت داشته باشید و نسبت به فرایند خرید و فروش سهام آشنایی داشته باشید بدون هیچ مشکلی در روش مستقیم می‌توانید نسبت به مدیریت دارایی خود اقدام کنید.  در ابتدای پروژه، افراد می‌توانستند برای آزادسازی 30 درصد از دارایی سهام عدالت خود وارد عمل شوند و آن را بفروشند و در ادامه 30 درصد دیگر آن برای فروش در دسترس قرار گرفت. افرادی که این روش را انتخاب کرده‌اند، به برای ثبت درخواست فروش به سامانه مدیریت سهام عدالت نیاز دارند.

آزادسازی سهام عدالت به روش غیر مستقیم: روش آزادسازی غیر مستقیم برای افرادی است که نمی‌خواهند شخصا درگیر فرایند مدیریت سهام شوند. با انتخاب روش غیر مستقیم شما مدیریت سهام خود را بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌گذارید. این شرکت‌ها به تدریج وارد بورس می‌شوند و سهام‌داران عدالت در حقیقت صاحب سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند. به احتمال زیاد در این روش سود عائده به صورت سالانه به حساب شما واریز خواهد شد و اگر در این میان تصمیمات جدیدی اتخاذ شود، به اطلاع سهام‌داران می‌رسد.  

سامانه‌ مدیریت سهام عدالت چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، برای آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم باید به سامانه مدیریت سهام عدالت مراجعه کنید. تا به امروز سامانه‌های مختلفی برای مدیریت مستقیم سهام عدالت راه‌اندازی شده است که می‌توانید از آن‌ها برای فروش یا نگه‌داری سهام عدالت خود استفاده کنید. بعضی از بانک‌های عامل نیز این خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد افرادی که به باشگاه سهام عدالت کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند، بیشتر تمایل دارند که سهام خود را نگه‌دارند تا آن را بفروشند و این موضوع نشان‌ دهنده این مطلب است که این افراد با بازار آشنا هستند و تصمیم بر این گرفته‌اند که با انتخاب کارگزاری مناسب در راستای مدیریت پرتفوی سهام عدالت خود اقدام کنند.

106 کارگزار رسمی در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند که تمامی آن‌ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. کارگزاری‌ها که در اصل واسطه بازار سرمایه هستند؛ پلتفرم‌های خاص خود را برای مدیریت سهام عدالت سهامداران طراحی و ارائه کرده‌اند. در حقیقت هرچه توان اجرایی کارگزاری مورد نظر در حوزه معاملات آنلاین بیشتر باشد، سامانه مدیریت سهام عدالت آن‌ نیز انتخاب مناسب‌تری است. به همین دلیل، سامانه سهام عدالت آگاه یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.

سامانه سهام عدالت آگاه

همان‌طور که گفتیم عده بسیاری که روش آزادسازی مستقیم سهام عدالت را برگزیدند، قصد نگه‌داری سهام عدالت خود را دارند اما آن عده که به فروش سهام خود فکر می‌کنند، بهتر است قبل از هر اقدامی در سامانه مدیریت سهام عدالت ثبت نام و سبد سهام خود را در آن مشاهده کنند. در مقالات باشگاه سهام عدالت توضیحات مفصلی را درباره این سهام و ترکیب دارایی‌های آن مشاهده خواهید کرد. برای این‌ کار لازم است در سامانه سهام عدالت آگاه اطلاعاتی چون کد ملی و  شماره تماس خود را وارد کنید. سپس کد تاییدی را که برای شما ارسال می‌شود در کادر تایید کد احراز هویت وارد کنید و گزینه توافقنامه مربوط به سهام عدالت را مطالعه کنید و تیک بزنید. سپس نام کاربری و کلمه عبوری برای خود برگزینید.

در نهایت پس از ثبت نام در سامانه سهام عدالت آگاه، می‌توانید سبد سهام عدالت و موجودی هر یک از سهام موجود در سبد خود سهام را مشاهده کنید. اگر قصد فروش سهمی را دارید، با کلیک روی گزینه فروش که در مقابل هر سهم وجود دارد درخواست فروش خود را ارسال کنید. پس از ثبت درخواست، کارگزاری همه سفارشات را جمع‌آوری می‌کند و به فروش می‌رساند. در نظر داشته باشید که فروش سهام تحت نظارت ناظر بازار و با توجه به شرایط بازار انجام می‌شود. بانک‌ها نیز در پرداخت وجه حاصل از فروش دخیل هستند و بنابراین، گاهی ممکن است فرایند فروش کمی طولانی شود. 

به عنوان جمع‌ندی می‌توانیم بگوییم سهام عدالت طرحی بود که با هدف حمایت از اقشار کم‌درامد جامعه راه‌اندازی شد؛ گونه‌ای یارانه غیر نقدی که قرار بود هم اهداف خصوصی‌سازی را پیش ببرد و هم به توانمندسازی خانوارها کمک کند. با اجرایی شدن طرح آزادسازی آن در سال 99  همه جا سخن از چگونگی مدیریت سهام عدالت شد. به دو روش مستقیم و غیر مستقیم افراد می‌توانستند نسبت به مدیریت سهام خود اقدام کنند. اکثر افراد آشنا به معاملات سهام در بازار بورس، روش مستقیم را انتخاب کردند و افرادی که دانش کافی در این حوزه ندارند، از طریق غیر مستقیم نسبت به مدیریت سهام عدالت خود وارد عمل شدند. راه‌اندازی سامانه مدیریت سهام عدالت از اقداماتی بود که برای ساده‌تر کردن روند معاملات انجام گرفت. با مراجعه به سامانه سهام عدالت آگاه و ثبت نام در آن، به راحتی اختیار سهام خود را در دست بگیرید و نسبت به چگونگی مدیریت آن تصمیم‌گیری کنید.