نماینده مردم تهران در مجلس گفت: غرب از جدا شدن ایران از غرب در حوزه مسائل صنعتی و پیوستن و گرایش به شرق در این حوزه نگران است و سعی دارد تا توافق نامه ایران و چین را زیر سوال برده و به آن خدشه وارد کند.

نگرانی غرب از جدا شدن ایران در حوزه صنعتی و پیوستن به شرق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق نامه ایران و چین گفت: ما از ابتدای پیروزی انقلاب با تکیه بر توان داخلی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی توجه و تأکید داشتیم اما تجربه این 40 سال به ما نشان داد که کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌توانند کشورهای مطمئنی در این زمینه باشند.

وی افزود: آنها اصل و اساس انقلابمان را برنمی‌تابند و نمی‌خواستند که ایران کشوری مستقل باشد و منافع خودشان را با استقلال ایران در خطر می‌دیدند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشورهای غربی همواره رویه‌شان بر این بوده که در مقابل سرمایه گذاری نه خواسته‌های اقتصادی بلکه خواسته‌های نامشروع فراتر از مسائل حوزه اقتصادی را مطرح می‌کردند و از این حیث نمی‌توان به آنها روی بحث سرمایه گذاری حساب باز کرد.

نوباوه خاطرنشان کرد: ما در طول سال‌های پس از انقلاب چند میلیارد دلار روابط اقتصادی با کشورهای غربی داشته‌ایم اما کمترین میزان انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری را از جانب آنها شاهد بودیم.  

وی افزود: با توجه به این که شالوده صنعت ما در حوزه هوایی،‌ خودرو و... متصل به غرب بوده و ایران بازاری برای شرکت‌های آنها محسوب می‌شده گرایش ما به شرق و کشوری مثل چین، طبیعی است که واکنش آنها را در پی دارد چراکه عملا با این کار ایران از بلوک غرب در حوزه مسائل صنعتی جدا می‌شود و از نظر آنها خطرناک‌تر از این این است که ایران به الگویی برای دیگر کشورها در این حوزه تبدیل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر ایران به دلیل موقعیت خاص ژئوپلتیکی و ژئو استراتژیکی که دارد برای کشورهایی مثل چین و دیگر کشورها در جنوب شرق آسیا قابل توجه است. ایران به عنوان امن‌ترین راه برای کریدور جنوب ـ شمال و وصل شدن به اروپا از راه زمین مورد توجه است تا کشورهای شرق آسیا بتواند از راهی غیر از دریا از طریق ایران ارتباط با اروپا داشته باشند.

نوباوه خاطرنشان کرد:‌ از سوی دیگر ایران می‌تواند تأمین کننده انرژی کشوری مثل چین باشد و از سوی دیگر استقلال ایران در برابر غرب و به ویژه آمریکا تضمین کننده انرژی برای کشوری مثل چین است.

وی افزود: اگرچه کشورهای جنوب خلیج فارس سرشار از منابع انرژی هستند اما تحت نفوذ غرب قرار دارند و نمی‌توانند امنیت انرژی چین را تضمین کنند و کشور چین نمی‌تواند از این حیث روی آنها حساب باز کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکا از توافق نامه ایران و چین از این حیث که ایران از نظر صنعتی دیگر ارتباطش با غرب کم رنگ و شاید قطع باشد عصبانی است و سعی دارد تا این توافقنامه را زیر سؤال برده و به آن خدشه وارد کند، بدون آنکه به این موضوع بپردازد که در برجام چه خواسته‌های نامشروعی داشته و بارها این خواسته‌های نامشروع خود را چه خود و چه توسط اروپایی‌ها تکرار کرده و ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ما را معطل گذاشته است.