ایرنا/ تحرکات سیاسی از مدت‌ها قبل برای انتخابات 1400 آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی فرایندهای انتخاباتی را پیش می‌برند.

خیز اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ورود به پاستور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. 

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسوول در برگزاری انتخابات

*وزارت کشور و اطلاعیه‌ای در خصوص ترکیب و عملکرد هیات‌های اجرایی انتخابات

در پی طرح برخی نکات و تحلیل ها در خصوص ترکیب و عملکرد هیأت های اجرایی انتخابات از سوی تنی چند از فعالان سیاسی، وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن ارائه توضیحات در خصوص روند تشکیل و ترکیب هیأت های اجرایی، داده های آماری مرتبط با ثبت نام در انتخابات و عملکرد هیأت های اجرایی در این زمینه را منتشر کرد. این اطلاعیه شامل ۵ بند با محوریت شفاف‌سازی موضوعاتی چون تعیین اعضای هیأت‌های اجرایی انتخابات، وضعیت و روند بررسی صلاحیت‌ها داوطلبان شورای شهر و روستا و .. بوده است.

در بند پایانی این اطلاعیه آمده است: بیان جملات کلی و مبهم و قضاوت یک طرفه نسبت به عملکرد صدها هیأت اجرایی که هزاران نفر از معتمدین مردم در آن ها عضو هستند، قطعاً به دور از انصاف است و در شرایط حاضر، هجمه به روند برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور، هیأت های اجرایی و معتمدین مردم تلقی می شود.

* مساله پاسخگویی هیات نظارت برای ترمیم اعتماد مردم به شوراها

«سیدحمیدرضا کاظمی» رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در جلسه مشترک این هیات و هیات‌های عالی نظارت استان‌ها که با موضوع نقش و جایگاه هیات‌های نظارت بر انتخابات پیش رو برگزار شده بود، اظهار داشت: باید صلاحیت افرادی را تأیید کنیم که شایستگی نشستن در مسند مسئولیت را دارند و بعد هم در مقابل افرادی که رد صلاحیت می‌شوند پاسخگو باشیم تا حقی از آنها ضایع نشود و کسانی که برای تظلم خواهی به سراغ ما می‌آیند به درستی پاسخ دریافت کنند لذا بر همه ما واجب است که زمان و وقت کافی را برای این افراد بگذاریم و قانون را ملاک عمل قرار دهیم.

«سیدمصطفی میرسلیم» نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم در مصاحبه‌ای تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که مردم چندان به شوراهای شهر و روستا اعتماد نداشته و نگاه مثبتی به عملکرد آنان ندارند. آینده وابسته به نتیجه این دوره از انتخابات بوده و امید است با نظارت صحیح افراد صالح و کارآمدتری وارد شوراها شوند.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*جبهه اصلاحات ایران و تصویب سازوکار پیشنهادی برای انتخاب نامزد واحد

در نشست دیروز جبهه اصلاحات ایران سازوکار پیشنهادی برای انتخاب نامزد واحد مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. بر این اساس، هرکدام از افرادی که بتوانند رای دو سوم از اعضای مجمع اصلاحات ایران را کسب کنند و تأیید صلاحیت شوند، کاندیدای جبهه اصلاحات خواهند بود. بعد از تایید نهایی نیز مرحله به مرحله نظرسنجی صورت خواهد گرفت و بر مبنای نظرسنجی‌ها جبهه اصلاحات تصمیم خواهد گرفت. همچنین شیوه نامه نظارت بر فرآیند تعیین فهرست نامزدهای انتخابات شوراها و آیین‌نامه‌های مربوط به کمیته‌ها نیز بررسی شد و مورد تصویب قرار گرفت.

*سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: اگر نامزدی برای جبهه باقی نماند، تکلیف اصلاح‌طلبان تا حد زیادی روشن خواهد بود

«آذر منصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در نشستی آنلاین از طریق نرم‌افزار کلاب هاوس گفت: اگر کاندیدایی برای جبهه اصلاحات باقی نماند، به نظر من تکلیف اصلاح‌طلبان تا حد زیادی روشن خواهد بود. وقتی یک جریان سیاسی با رویکرد مشارکت حداکثری وارد عرصه شده و کاندیداهای خود را روشن کرده، طبیعتاً اگر نتواند کاندیدا داشته باشد، تکلیف مشخص است.

 

*عضو جبهه اصلاحات ایران: از هفته آینده فرایند معرفی نامزدها به جبهه اصلاحات آغاز می شود

«جواد امام» عضو جبهه اصلاحات ایران در مصاحبه‌ای درباره معرفی نامزدها به جبهه گفت: در حال حاضر آیین نامه های جبهه اصلاحات در حال تکمیل است و احتمالا از هفته آینده فرایند معرفی نامزدها به جبهه اصلاحات آغاز می شود، البته قرار نیست هر نامزدی به جبهه معرفی شود، بلکه کسانی معرفی می شوند که هم جبهه اصلاحات آنها را اصلاح طلب بداند و هم خود نامزدها خود را اصلاح طلب معرفی کنند.

*عضو شورای مرکزی حزب «کارگزاران سازندگی»: ظریف و جهانگیری اولویت اول و دوم اصلاح‌طلبان هستند

«علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگویی رسانه‌ای بیان داشت: جبهه اصلاحات تصمیمات خوبی گرفته است و اختیار را به احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب داده که بیش از یک نفر کاندیدا معرفی کنند و از سوی دیگر این اختیار را داده که کاندیدای اصلاح‌طلب بعد از اینکه ثبت‌نامشان تمام شد، بررسی صلاحیت‌ها آمد، با پارامترهایی که مدنظرشان است افراد را مورد بررسی قرار دهند و پس از آنکه هر فرد دوسوم آراء را به دست آورد برای بررسی به مرحله ائتلاف معرفی شود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب در حال رایزنی با افراد شاخص هستند، گفت: تقریبا می‌توانم عنوان کنم که اکثر احزاب اصلاح‌طلب بر روی آقای دکتر ظریف اتفاق نظر دارند و قصد دارند علی‌رغم اینکه ایشان گفته است در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند، وی را تشویق به ثبت‌نام کنند و ظاهرا اکثریت بر روی ایشان توافق دارند. شخص دیگری هم که بعد از دکتر ظریف مطرح می‌شود مهندس جهانگیری است و می‌توان گفت افراد اول و دوم آقای ظریف و جهانگیری هستند.

آخرین اخبار از احزاب اعتدالگرا

* عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه: هنوز به بحث مصادیق ورود نکرده‌ایم

«محمود واعظی» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفته است که هنوز به موضوع بررسی مصادیق ورود نکرده‌ایم و درحال بررسی هستیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ائتلاف کردن با گروه‌های سیاسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه «هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است»، اظهار کرد: تا کنون افراد زیادی جهت کاندیداتوری در انتخاباتی اعلام حضور کردند اما در حال حاضر نمی‌دانیم افراد اصلی چه کسانی هستند.

واعظی همچنین درباره گمانه‌زنی‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها درباره حمایت رئیس جمهوری و دفتر وی از برخی کاندیداها از جمله علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری مطرح می‌شود، تصریح کرد: تا کنون نه شخص آقای رئیس جمهوری و نه دفتر ایشان به دلیل گرفتاری‌ها و مشکلات متعدد اصلاً جلسه و برنامه‌ای درباره انتخابات نداشتند و اظهار نظری توسط آقای روحانی و اعضای دفتر ایشان در این زمینه در جایی مطرح نشده است. مهمترین موضوع برای ما مشارکت بالا و انتخابات سالم است.

 

از احزاب اصولگرا چه خبر؟

*سخنگوی شورای وحدت: مخالفان حضور رئیسی یا نامزد دیگری دارند، یا پس از او آینده روشنی در قوه قضاییه نمی‌بینند

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت امروز دوشنبه ۳۰ فروردین‌ در نشست خبری خود درباره حضور «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات گفت: مطالبه برای حضور آقای رئیسی برای انتخابات در اقشار مختلف وجود دارد اما از اینکه گروه خاصی نامه‌ای به رهبری زده‌اند تا آقای رئیسی در انتخابات شرکت کند، خبر ندارم. البته برخی هم معتقد هستند که ایشان در انتخابات حضور پیدا نکنند، چشم انداز قوه قضاییه از زمانی که ایشان حضور پیدا کردند خیلی روشن نیست به همین دلیل بهتر است در قوه قضاییه فعلا باشند و وارد انتخابات نشوند.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان افزود: آنهایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضاییه نمی بینند. برخی‌ از پرونده های موجود در قوه قضاییه مربوط به دولت است وقتی خصوصی سازی دچار مشکل می شود، سیستم بانکی دچار رشوه می شود اگر در دولت یک تحولی ایجاد شود  سلامت در این مجموعه شکل می گیرد. افرادی که بتوانند مبارزه با فساد را براساس آن چه که مدنظر رهبری است در قوه قضائیه اجرا کنند، کم نیستند.

متکی تصریح کرد: براساس پاسخ هایی که دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه خود را عملیاتی می کنیم، اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس شورای وحدت پاسخ می‌دهند. در متن نامه آمده کسانی در معرض نامزد شدن قرار دارند که برنامه های خود را اعلام کنند و دیگری این بود که حداقل ۱۰ نفر از تیم خود را معرفی کنند، کارگروه بررسی برنامه و بررسی تیم را در شورای وحدت تشکیل دادیم و این دو کارگروه سوالات و چالش ها را نسبت به نامزدها داشتند  می توانند مطرح کنند و بعد از آن اعلام نظر خواهد شد.

*عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: ائتلافی رخ ندهد احتمال شکست اصولگرایان بالا می‌رود

«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مصاحبه‌ای با اشاره به تلاش‌هایی که در جهت ایجاد ائتلاف در بین اصولگرایان در حال انجام است تا دو شورای ائتلاف و وحدت با یکدیگر یکی شوند، گفت: این دو شورا دو ظرفیت مکمل یکدیگر هستند و اگر با هم تلفیق شوند، ظرفیت بزرگی را برای انتخابات پدید خواهد آورد و احتمال پیروزی اصولگرایان را هم افزایش خواهد داد، اما اگر این وحدت رخ ندهد، احتمال عدم موفقیت بسیار بالاست.

ترقی در خصوص مساله بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان گفت: در مجموع من فکر نمی‌کنم که بیش از ده درصد افرادی که در حال حاضر نام‌شان مطرح است، بتوانند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شوند.