احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر شکل‌گیری مذاکره بین ایران و عربستان سعودی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: عربستان سعودی بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به ایران تغییر رویکرد داد و با پشتوانه حمایت جمهوری خواهان اقدامات علنی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی داشت. از آن زمان 5 سال می‌گذرد که مناسبات ما با آن‌ها قطع‌شده است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر شکل‌گیری مذاکره بین ایران و عربستان سعودی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: عربستان سعودی بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به ایران تغییر رویکرد داد و با پشتوانه حمایت جمهوری خواهان اقدامات علنی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی داشت. از آن زمان ۵ سال می‌گذرد که مناسبات ما با آن‌ها قطع‌شده است.

وی افزود: اما اکنون با پیروز شدن بایدن، سعودی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که روابطشان با دموکرات‌ها به گرمی جمهوری خواهان نخواهد بود و همین مسئله را می‌توان باعث تغییر رویکرد و سیاست فعلی آن‌ها دانست.

آوایی عنوان کرد: ارتباط با کشورهای همسایه از  جمله کشورهای منطقه از الزامات ایجاد فضای امن در غرب آسیاست. همزمان با شکست ترامپ در برابر بایدن سیاست فشار حداکثری که عربستان یکی از حامیان آن بود شکست خورد و اکنون سعودی‌ها خود را در موضعی تنها و ضعیف پیداکرده‌اند.

عربستان به ضعف خود در برابر نیروهای مقاومت پی برده است

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شکست‌های مکرر سعودی‌ها در برابر نیروهای مقاومت یمن و سایر کشورهای منطقه نیز مهر تأییدی بر رویکرد فعلی است. اما مسئله مهم این است که عربستان هرگاه خود را ضعیف دیده با ایران بهتر شده و هرگاه توانسته آمریکا را با خود همراه کند، شدیدترین رفتارها را با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

او ادامه می‌دهد: اما سعودی‌ها می‌دانند که بدون جلب نظر و رضایت ایران در منطقه راهی از پیش نمی‌برند و در حال حاضر هم به دلیل پیشرفت‌های یمنی‌ها در جنگ ظالمانه، عربستان درصدد جمع‌کردن آبروی ریخته شده‌اش است.

آوایی در انتها تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ارتباط با کشورهای دنیا به‌جز رژیم نامشروع اسرائیل است و تاز مانی که کشورها تحت امر و بله قربان گوی آمریکا نباشند با آن‌ها ارتباط خواهیم داشت.