وحید جلال زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون با معاون سیاسی وزیرامورخارجه کشور بیان کرد: از ابتدا نظام تحریم علیه ایران بخشی مربوط به بحث‌های هسته‌ای کشور مربوط بود و آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را وضع کرده بودند. از طرفی از ابتدا تحریم‌های حقوق بشری هم بوده و بخش دیگر مربوط به مباحث منطقه‌ای بوده که اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی افزود: در برجام نیز تحریم‌هایی قرار بود لغو شود اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکردند که مربوط به بحث‌های هسته‌ای بود. ما در برجام نه به آمریکایی‌ها و غربی‌ها اجازه دادیم از مباحث هسته‌ای فراتر بروند و نه خودمان فراتر رفتیم.

جلال زاده تأکید کرد: بنابراین تحریم‌های برجامی دو جنبه دارد؛ یکی توانمندی‌های هسته‌ای ایران و بحث دیگر لغو تحریم‌های هسته‌ای. بنابراین از ابتدا قالب و قواره برجام برای تحریم‌های هسته‌ای تنظیم‌شده بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: نکته دوم این است که ایران معتقد بود حدود 1600 نوع تحریم به دو نوع تقسیم می‌شد. یک نوع اشخاص حقیقی و حقوقی و نوع دیگر تحریم‌ها موضوعی مانند بانکی، نفتی، بیمه‌ای و کشتیرانی و اشخاص حقیقی و حقوقی افراد نظام و نهادهایی مثل بانک مرکزی و ستاد اجرایی امام و .. تحریم شده بودند.

او بیان کرد: این لیست 1600 تایی تحریم را ابتدا وزیرامورخارجه کلید زد و طی نامه‌ای به طرف‌های مذاکره ارسال کرد تا در این مورد مذاکره شود. عراقچی در جلسه اخیر کمیسیون به ما گزارش داد که در بحث لیست 1600 تایی تحریم، ما بخش عمده راه را طی کرده‌ایم و طرف‌های مذاکره بخش عمده این تحریم‌ها را پذیرفته‌اند و باید حذف شود تا عواید اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از کنار برجام حفظ شود.

جلال زاده افزود: در بحث شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هم که مورد تحریم واقع شدند، مواردی را که اقتصادی نیست اما بازهم منافع جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند طرف مقابل پذیرفته که در مورد آن‌ها نیز به تفاهمی برسد. این گزارش مذاکرات وین بود که عباس عراقچی به ما ارائه کرد.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد که رهبر انقلاب چارچوبی برای مذاکرات برجامی تعیین کردند و آن لغو تمام تحریم‌ها بود و ایشان تأکید کردند ما نباید پایه تحریم را نگه‌داریم. زمانی که یک غده سرطانی باقی بماند مجدد رشد می‌کند و به یک نظام تحریمی کامل تبدیل می‌شود. 

در جلسه اخیر نیز این دغدغه را با عراقچی در میان گذاشتیم و گفتیم تقسیم‌بندی تحریم‌ها باید طوری باشد که منافع ملت ایران تأمین شود و تمام تحریم‌ها باید برداشته شود.

وی تصریح کرد: گفت‌وگوهای وین سخت و پیچیده است و ما به غربی‌ها اعتماد نداریم و آزموده را آزمودن خطاست. ما یک عبرت تاریخی در برجام پشت سر گذاشتیم و باید حواسمان جمع باشد.

 مجلس نیز با تمام قدرت بعد نظارتی خود را انجام می‌دهد و این سومین جلسه‌ای بود که عراقچی برای بحث‌های وین به کمیسیون دعوت شد و در این فاصله نیز یک‌بار وزیرامورخارجه به کمیسیون آمد.

جلال زاده در انتها متذکر شد که هشدارهای لازم را به مسئولان داده‌ایم و اگر این بار نیز خدایی نکرده منافع ملت ایران نادیده گرفته شود مجلس با آن مقابله خواهد کرد.