تسنیم/ رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به روند موفقیت‌آمیز تولید و کار آزمایی واکسن داخلی، تا خرداد ماه امسال یک میلیون دز واکسن داخلی که محصول مشترک ایران و کوبا است آماده تزریق می‌شود.

آخرین وضعیت تولید ‌واکسن ‌مشترک ایران و کوبا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر علیرضا بیگلری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا اظهار داشت: کشور ما در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه توانست روی پای خود بایستد و با ویروس منحوس کرونا مبارزه کند.

وی تصریح کرد: تفاوت ایران با سایر کشورها در مواجهه با ویروس کرونا این بود که ما در اوج تحریم وارد بحران کرونا شدیم و سازمان‌های جهانی توقع نداشتند که ایران به عنوان اولین گلوگاه از عهده تشخیص ویروس و اقدام موثر برای مقابله با آن از طریق تولید واکسن برآید.

رئیس انستیتوپاستور ایران گفت: در همان روز نخست بحران کرونا این مرکز علمی تشخیص این ویروس را با طراحی شیوه‌های تشخیص و راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی بر عهده گرفت.

بیگلری با اشاره به تولید موفقیت‌آمیز سه هزار کیت تشخیص کرونا در روز، اظهار داشت: شبکه تشخیص مولکولی بسیار قوی در کشور شکل گرفته و این بزرگترین سرمایه‌ای است که در اوج تحریم و بیماری کووید 19 در کشور راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه نخستین گام‌های ما مربوط به تشخیص ویروس بوده است گفت: موضوع تامین واکسن بعد از "تشخیص"در اولویت قرار گرفت که در این باره ایران سه راهبرد را اتخاذ کردیم که راهبرد نخست آن خرید واکسن بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه کشورهای هند، آمریکا و انگلیس هر کدام پس از تولید واکسن ابتدا آن را برای داخل کشور در نظر گرفتند و 87 درصد واکسن تولیدی در 6 کشور جهان تولید و تزریق شد تصریح کرد: بیش از 100 کشور جهان حتی یک دز واکسن نیز تاکنون تزریق نکرده‌اند.

بیگلری با تاکید بر اینکه جهان برای نخستین بار نیازمند 16 میلیارد دز واکسن شده است گفت: اگر همه کارخانجات تولیدی و واکسن سازی با ظرفیت کامل فعالیت کنند نمی توانند یک سوم این عدد را تا پایان سال میلادی تکمیل کنند‌.

وی با اشاره به اینکه راهبرد دوم کشور ما توجه به تولید داخلی بوده است اظهار داشت: تجربه جهانی نشان داده که مقوله «عدالت در سلامت» فقط در حد یک شعار است بنابراین تولید داخلی تقویت شد و انستیتوپاستور ایران تولید واکسن را شروع کرد که دراین زمینه و با توصیه وزارت بهداشت، کار مشترک با کشور کوبا را برای تولید واکسن موثر کرونا آغاز کردیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه باید واکسنی بی‌خطر و ایمن انتخاب می‌شد افزود: انستیتو پاستور ایران یک برند بین‌المللی است و 100 سال قدمت دارد، بنابراین 14 واکسن مورد مطالعه قرارگرفت و مشخص شد واکسن معرفی شده از سوی کشور کوبا، واکسنی ایمن، نوترکیب و بدون عوارض است که در دو مرحله نخست تزریق هم عارضه خاصی نداشته است.

بیگلری با بیان اینکه پس از پایان فاز سوم مطالعات می‌توان درباره کارایی واکسن کوبایی اظهار نظر کرد، ادامه داد: البته با تزریق 2 دز می‌توان 80 درصد کارایی واکسن را تشخیص داد.