ایرنا/ وزرای امور خارجه و توسعه بین‌الملل هفت کشور صنعتی جهان که برای اولین بار در دو سال گذشته به صورت حضوری در پایتخت انگلیس گردهم آمده‌اند امروز (سه‌شنبه) پیرامون تحولات ژئوپلیتیک از جمله روابط با ایران و توافق هسته‌ای بحث و رایزنی خواهند کرد.

ایران در دستور کار نشست گروه هفت در لندن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شرکت کنندگان ضمن بررسی آخرین وضعیت مذاکرات وین، گام‌های بعدی در خصوص حفظ برجام را بررسی خواهند کرد.  دیروز جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به لندن سفر کرده بر لزوم استفاده از فرصت پیش رو برای احیای برجام تاکید کرد.

بورل در توئیتی نوشت: خرسندم که برای شرکت در جلسه وزرای گروه ۷ در لندن حضور دارم که با بحث‌های مهمی درباره ایران و کره شمالی آغاز شد. وی افزود: به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، بر لزوم استفاده از پنجره فرصت کنونی برای حرکت به سمت بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل آن تاکید کردم.

او امروز قرار است در حاشیه اجلاس گروه هفت با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کند. دو طرف آخرین بار دو هفته پیش با یکدیگر گفت‌وگو و روند مذاکرات برجام را بررسی کردند.

دیپلمات‌های اعضای برجام طی یک ماه گذشته در سطوح مختلف در پایتخت اتریش گردهم آمده تا برجام را به نحوی که مزایای ایران در آن قابل راستی آزمایی باشد، فعال کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام (بدون حضور ایران) ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند.

اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند. آخرین دور نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد.

حاضرین در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده پی گرفته شود.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام پس از نشست شنبه گذشته در اظهارنظر مشابهی بیان داشت: فاصله ها و اختلافات در بحث هسته ای و تحریم ها روشن تر شده است؛ ما در هر دو مورد نکات ریز فنی داریم که باید بررسی بیشتری شود و در برخی موارد اختلافات وجود دارد که روشن تر شده است. در برخی حوزه ها وارد نگارش متن شدیم و این موجب می شود کار آهسته پیش برود زیرا کار روی متن دقت خود را می خواهد.

وی روند مذاکرات را رو به جلو توصیف کرد و افزود: هنوز نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه زمانی به توافق می رسیم؛ شکل توافق براساس مواضع نظام است و طرفین مقابل نیز مواضع خود را دارند و نزدیک کردن مواضع طرفین کار اسانی نیست.

در همین حال دیپلمات‌های عالی‌رتبه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) می‌گویند که مذاکرات وین برای احیای این توافق در فضای جدی و متمرکزی جریان دارد اما کارهای زیادی با وجود وقت کم باقی مانده است. آن‌ها شنبه گذشته به خبرنگاران گفتند که انتظار بیشتری درباره پیشرفت مذاکرات داشتند اما «به همراه سایر مشارکت کنندگان برجام و آمریکا، به صورت فعالانه» در راستای احیای برجام تلاش می‌کنند.دیپلمات‌ها با بیان اینکه «باید در مورد مسائل حساس به یک تفاهم برسیم» عنوان کردند: تضمینی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد اما غیر ممکن هم نیست.

دیروز وزیران امور خارجه انگلیس و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه هفت گفت و گو کردند. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، ایران یکی از محورهای مورد بحث بود اما آن‌ ها توضیح زیادی در این باره به خبرنگاران ارائه نداده و بیشتر روی احیای روابط ویژه لندن - واشنگتن که در دوره زمام‌داری ترامپ آسیب دیده بود مانور دادند. دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن از تصمیم آمریکا برای تعهد دوباره به سازمان‌های بین‌المللی استقبال کرد و گفت: تنها از طریق کار با یکدیگر در خارج می‌توان امنیت شهروندان‌مان را در داخل تضمین کنیم.

بلینکن هم به سابقه روابط دیرینه و ارزش‌های مشترک دو کشور اشاره و تصریح کرد که ایلات متحده هیچ متحد نزدیک‌تری غیر از انگلیس ندارد. دو طرف قرار است امروز با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ملاقات کنند تا او را در جریان مذاکرات دیروز خود قرار دهند. 

بر اساس برنامه اعلام شده وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا امروز دیدارهای دوجانبه‌ای را در حاشیه اجلاس گروه هفت برگزار خواهند کرد. این جلسات فردا هم که آخرین روز اجلاس به شمار می‌رود ادامه خواهد داشت.

به گزارش وزارت امور خارجه انگلیس شرکت کنندگان امروز پیرامون آخرین تحولات میانمار، اتیوپی، سوریه و  همچنین روابط با چین و روسیه بحث و تبادل نظر خواهند کرد. وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت که این اجلاس فرصتی است تا جوامع دمکراتیک در شرایطی گردهم آمده که بیش از هر زمانی، برای مقابله با چالش‌های مشترک و تهدید های فزاینده به وحدت نیاز است.

گفتنی است که نشست سران کشورهای گروه هفت نیز قرار است در خرداد ماه به ریاست بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برگزار شود.