یک نشان تجاری، مالکیت حقوقی گرانقدری است که در اختیار افراد حقیقی یا حقوقی و در اثر ثبت قانونی برند قرار گرفته و ضمن اینکه برای محصول و فراورده شخص ارزش افزوده ایجاد می کند،به عنوان دارایی ارزشمند شامل حمایت قانون می شود که مهمترین آن توانایی فرد حقیقی و یا حقوقی صاحب برند برای ایجاد دعاوی حقوقی در جهت بهره وری کامل از مزایای برند ثبت شده است.

دعاوی برند تجاری و طرح صنعتی چیست؟ + توضیحات و نکات مربوط به دعاوی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جهت کسب اطلاعات کامل این مطلب توصیه میشود به صفحه دعاوی مربوط یه برند و فعالیت تجاری در ایران در سایت ثبت آرشا مراجعه فرمائید.

کارشناسان ما در موسسه حقوقی ثبت آرشا کمک می کنند تا یاسخگوی سوالات شما بوده مانند:

 دعاوی مربوط به برند تجاری و طرح صنعتی چیست ؟

معترض به آگهی ثبت علامت تجاری ، جهت اعتراض چه مراتبی را بایستی طی نماید؟

 معترض به ثبت علامت تجاری چه اقداماتی را بایستی انجام دهد؟

 مراجع حقوقی رسیدگی به دعاوی ثبت علامت تجاری را معرفی و امین شما تا رسیدن به نتیجه دلخواهتان هستند.

کارشناسان این موسسه حقوقی تخصص کافی و تجربه لازم در این زمینه را دارا بوده و با وکلای مجرب در این کار تخصصی و پیچیده همراهیتان خواهند کرد.

دعاوی تجاری به شناخت کامل و دقیق دعاوی تخصصی حوزه تجارت می پردازد و به دلایل زیر دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد.

در حل و فصل دعاوی مربوط به حوزه تجارت باید تخصص و تضمین هایی به کار گرفته شود تا  کمترین اتلاف وقت و حداقل ضرر و زیان متوجه سرمایه در گردش طرفین پرونده شود.

دعاوی تجاری کارشناسان موسسه حقوقی ثبت آرشا در پروندهای بین المللی، با حضور افراد متخصص اجازه ضرر و زیان ناشی از تفسیر نادرست از مفاد قراردادهای تجاری را نمی دهند.

دامنه دعاوی ثبت نشان تجاری گسترده است و شامل پذیرش یا رد تقاضای ثبت، رسیدگی به اعتراضات گوناگون یا نشان های ثبت شده و موارد دیگر است.

تمامی دعاوی که به آنها اشاره خواهیم نمود مشمول دعاوی تجاری قرار می گیرند و از رایج ترین آنها در دنیای امروزی، دعاوی مربوط به ابطال و تصدیق و اعتراض به ثبت تجاری است که  در اینجا اشاره ای به مبنای دعاوی تجاری داریم که عبارتند از:

  • دعاوی مرتبط با فعالیت تجاری: شامل دعاوی مرتبط با امور دلالی، بیمه،صرافی، حمل و نقل، حق العمل کاری، امور نمایشگاهی، کشتی سازی و ...
  • دعاوی مرتبط با شرکتهای تجاری: شامل حل اختلافات شرکا و یا دعاوی دیگران بر علیه شرکا، انحلال و الزامات اداره شرکت
  • مسائل و مشکلات مربوط به اسناد تجاری: شامل ضمانت و اعلام بطلان و بی اعتباری، از پس گیری لاشه چک، اعلام مفقودی یا مطالبه وجه این اسناد مانند چک، سفته و... و دستور موقت منع پرداخت وجه چک و البته باطل نمودن ظهرنویسی اسناد تجاری.
  • دعاوی مرتبط با ورشکستگی: شامل ورشکستگی که به تقلب و یا به تقصیر تاجر اتفاق افتاده باشد یا به شکل عادی.
  • دعاوی مرتبط با صادرات و واردات
  • دعوی مرتبط با ثبت و نشان علامت تجاری

002

دعاوی مربوط به برند تجاری و طرح صنعتی چیست؟

اگر شما به دنبال موفقیت در تجارت هستید باید به برند تجاری کالای مورد نظر خود اهمیت بیشتری دهید زیرا اساس بازاریابی و جذب مشتری می باشد.

تجارت های امروزی با توجه به گستردگی و رقابت در برندهای تجاری، پیشرفت روز افزون فناوری و ارتباطات عاملی شده تا رقابت ها افزایش پیدا نموده و به سمت ناسالم آن به ویژه در رابطه با برندهای تجاری و طرح های صنعتی کشیده شود.

در سال 1386 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری به تصویب رسید و در حال حاضر نیز لازم الاجرا می باشد.

نشانی اینترنتی دعاوی حقوقی موسسه تجاری و علائم تجاری را برای تکمیل اطلاعات خود بررسی نمایید و جهت حل هرگونه مشکل در رفع آن کارشناسان این موسسه مراجعه فرمایید.

دعاوی مرتبط با برند تجاری و طرح صنعتی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دعاوی حقوقی : در صورتی که هنگام صدور گواهی ثبت، قوانین نشان تجاری و رعایت برند تجاری انجام نگرفته باشد و صاحب و ذینفع برند تجاری  بتواند اثبات کند که استفاده از برند از طرف دیگران باعث ضرر و زیان شده است مشمول مواد قانونی مندرج در مواد 30 و 32 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 شده و در دادگاه درخواست رسیدگی و ابطال نشان تجاری مذکور قابل پیگیری است.
  • دعاوی کیفری: نشان تجاری و برند ثبت شده در موسسات حقوقی که گواهی ثبت آن صادر شده باشد این حق را ایجاد می کند که هیچکس اجازه سوء استفاده از برند تجاری شما را نداشته و در غیر اینصورت شما می توانید با طرح شکایت از شخص متخلف به کارشناسان امر، توقیف اموال و دارایی های شخص متقلب را طلب نمایید.

 

معترض به آگهی ثبت علامت تجاری،جهت اعتراض چه مراتبی را بایستی طی نماید؟

در اولین مرحله معترض می بایست علت دعوا را بیان کرده که این خواسته و دعوا می تواند رعایت نکردن بندهای الف و ب ماده 30 و 32 قانون اختراع، طرح های صنعتی  و علائم تجاری باشد.

دومین مرحله می بایست اعتراض نامه در دو نسخه تنظیم شود.

در مرحله سوم، معترض باید دلایل و مدارک مستند و اصل رسید پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض را به مرجع ثبت (اداره مالکیت صنعتی ) تحویل دهد.

در چهارمین مرحله، بعد از تحویل، مدارک توسط مرجع ثبت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت هر گونه نقص به صورت کتبی به معترض ابلاغ نموده و معترض وقت دارد

در مدت 30 روز رفع نقص مدارک را انجام و آنها را تکمیل و مجدد جهت رسیدگی به اداره ثبت تحویل نماید.

در صورت تکمیل نکردن نقص پرونده و بی تفاوت بودن معترض، اعتراض بلااثر شده و اداره ثبت اقدامی انجام نخواهد داد و علامتی که به ثبت آن اعتراض صورت گرفته بود ثبت می گردد.

لازم به ذکر است برای معترضین خارج از کشور مدت رفع نقص 60 روز در نظر گرفته شده است.

در نظر داشته باشید اگر از زمان یک نشان تجاری بیش از 3 سال گذشته باشد امکان اعتراض به آن وجود نداشته و این مهم در آیین نامه های قانون ثبت علامت تجاری صراحتا اشاره شده است.

فقط اگر مدعی نتواند اثبات کند فرد مالک برند تجاری قبلا اطلاع داشته که این برند متعلق به فرد دیگری است و یا اثبات شود معترض قبلا از این برند استفاده کرده و فرد دیگری بدون اطلاع، این برند را به ثبت رسانده قابلیت اعتراض و پیگیری در مراجع ذی صلاح خواهد داشت.

003

مراجع حقوقی رسیدگی به دعاوی ثبت علامت تجاری

مراجع حقوقی باید اعتراض شما را پاسخگو بوده و تا اعاده حق  و حقوقات و جبران خسارتهای فردی در دعاوی حقوقی پیگیر مسائل شما باشند.

مراجع رسیدگی به دعوی علامت تجاری عبارتند از:

  • اداره مالکیت صنعتی:

اگر می خواهید علامت تجاری خود را ثبت نمایید می بایست اظهارنامه ای را تنظیم کنید که حاوی خواسته ثبت علامت تجاری است

و آن را به اداره مالکیت صنعتی تحویل داده و این اداره محترمخواسته شما را بررسی و اگر مورد ثبتی شما از موارد ممنوع ثبتی در ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری نباشد آن را پذیرفته و در غیر اینصورت آن را رد می نماید و به شما ابلاغ نموده تا در کمترین مدت از رد تقاضای خود مطلع شوید.

در ادامه این پروسه قانونگذار این حق را به مدت 10 روز به متقاضی ثبت اعطا نموده که اعتراض خود را به اداره مالکیت صنعتی اعلام نماید.

چنانچه با ثبت علامت مورد نظر متقاضی موافقت شود، کسانی که با ثبت این علامت به آنها آسیبی وارد می شود می توانند طرح شکایت نمایند.

این افراد باید در مدت 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت،  اعتراض خود را به اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایند.

اداره مالکیت صنعتی موظف است این اعتراض را به متقاضی ثبت ابلاغ نموده و اگر متقاضی ثبت به ابلاغ پاسخی ندهد به این معنی است که اعتراض را پذیرفته و از قانون اطاعت نموده است.

در غیر اینصورت عدم تمکین گفته می شود و می بایست در مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه، به دادگاه عمومی تهران مراجعه نماید و دعوا را مطرح تا دادگاه در این باره اظهار نظر نماید.

  • دادگاه عمومی حقوقی:

اختلافات در زمینه ثبت علائم تجاری بسیار پیش می آید و رسیدگی به این اختلافات به استناد ماده قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری در صلاحیت شعبه و شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران قرار می گیرد.

این دادگاه تنها مرجعی است که می تواند حکم بر ابطال ثبت علامت یا رد اعتراض را صادر نماید واین دعاوی خارج از صلاحیت بررسی در دادگاههای شهرستانها هستند.

تجدید نظر خواهی از آراء بدوی دادگاه عمومی حقوقی در دعوای مزبور نیز در دادگاه تجدید نظر استان تهران مطابق با مقررات آیین دادرسی مدنی قابل رسیدگی است.

مراجع کیفری رسیدگی به دعاوی ثبت علامت تجاری

رسیدگی به این دعاوی در دو مرحله توسط دادسرا و دادگاه انجام می پذیرد.

اولین مرحله رسیدگی کیفری به  دعاوی ثبت علائم تجاری توسط دادسرا است که تحقیقات مقدماتی در آن انجام گرفته و آماده سازی پرونده جهت صدور حکم انجام گرفته و در دومین مرحله دادگاه وارد عمل شده و رای صادر می نماید.

موسسه حقوقی ثبت آرشا با کارشناسان مجرب با بیش از 12 سال سابقه درخشان و استفاده از برترین وکلای حقوقی و مشاورین مجرب در کنار شما جهت امور حقوقی ثبت شرکت و برند تجاری بوده و یاریگر شما در بهره وری کامل از مزایای حقوقی ثبت شرکت و سرمایه معنوی حاصل از آن خواهد بود.

 قبل از تصمیم به ثبت برند و شرکت خواهشمند است با کارشناسان ما در این موسسه حقوقی در تماس بوده02122906039  و آدرس سابت   https://sabtarsha.comاطمینان کافی از استیفای حقوق مادی و معنوی خود کسب نمایید.