فارس/ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی به مناسبت سالگرد خروج آمریکا از برجام تصریح کرد این اقدام به شکستی مفتضحانه منجر شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نتیجه خروج آمریکا از برجام را «شکست مفتضحانه» توصیف کرد.

او در توییتر نوشت: «سه سال پیش در چنین روزی آمریکا از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را آغاز کرد. این کار موجب تضعیف توافق هسته‌ای، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و وخیم شدن اوضاع در خلیج فارس منجر شد. شکستی مفتحضانه! اکنون، احتمال بازگشت آمریکا به برجام در دستور کار مذاکرات وین قرار دارد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.

ساعاتی قبل‌تر، سخنگوی کاخ سفید، بدون اعتنا به اینکه آمریکا تعهداتش در برجام را نقض کرده بار دیگر تأکید کرد تحریم‌ها تنها در صورت «بازگشت» ایران به تعهداتش در برجام قابل رفع است.

رفع تحریم‌ها مهم‌ترین اقدامی است که آمریکا باید برای بازگشت به این توافق انجام دهد، اما واشنگتن گفته در حال ارزیابی این مسئله است که کدام تحریم‌ها باید رفع شوند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.